رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با بیان اینکه سالانه 140 حلزون شنوایی برای ناشنوایان در شیراز کاشته می شود از خانواده ها خواست تا زمان طلایی برای کاشت را غنیمت شمرند و آن را از دست ندهند ، زمان طلایی کاشت حلزون شنوایی تا دوسالگی است.
کد خبر: ۷۰۸۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ 27 January 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا: انجام یک هزار و 318 عمل کاشت موفقیت آمیز حلزون شنوایی در شیراز، رکوردی کم نظیر و شاخصی برای بیان موفقیت های چشمگیر در این حوزه است.
شنیدن از جمله حواس پنجگانه انسان است که ارتباط مستقیم با درک متعالی از محیط و کیفیت زندگی دارد، بازگرداندن این حس از دست رفته به انسان به منزله بازگرداندن کیفیت به زندگی یک فرد است.
فردی که نمی شنود، درک کاملی از دیدن، چشیدن، راه رفتن، خواب و بیدار بودن نیز ندارد، کسیکه نمی شنود اصلا درکی از حرف زدن ندارد، بنا بر این حس شنوایی تاثیر مستقیم و بی واسطه در کیفیت زندگی دارد؛ تلاش برای بازگشت حس شنوایی به افراد نا شنوا با کاهش حلزون شنوایی در شیراز امکان پذیر شده است.
این دستاورد علمی به دنبال سعی و تلاش متخصصان به دست آمده است و مرهون توسعه و تولید علم با رشد علوم پزشکی در سالهای بعد از انقلاب است.
به گفته متخصصان، سابقه کاشت حلزون شنوایی در جهان مربوط به 50 سال گذشته است که این برنامه در ایران در حدود 25 سال پیش آغاز شده است و از این رو، یکی از رهاوردهای علمی متخصصان داخلی در چهار دهه انقلاب محسوب می شود.

** شیراز، سومین شهر دارای مرکز کاشت حلزون شنوایی
دکتر سید بصیر هاشمی رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی شیراز گفت:دستاوردهای علمی این مرکز در شیراز را در آستانه طلوع خورشید چهل سالگی انقلاب تشریح کرد و گفت: مرکز کاشت حلزون شنوایی فارس از بهمن سال 82 فعالیت خود را به عنوان چهارمین مرکز ایران و سومین شهر پس از تهران، با انجام دو عمل همزمان در بیمارستان خلیلی آغاز کرد و همچنان در حال خدمت به بیماران است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه شهر شیراز از نظر تعداد کاشت حلزون شنوایی انجام شده، دومین مرکز کشور پس از تهران است، افزود: مرکز کاشت حلزون شنوایی این کلانشهر در مرکز آموزشی درمانی خلیلی، به عنوان تنها مرکز دولتی ارائه دهنده این خدمت در جنوب کشور فعالیت دارد.
رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی شیراز گفت: تمامی مراحل گفتار درمانی، تنظیم، ارزیابی و آموزش پردازشگر گفتار در مرکز آموزشی درمانی خلیلی و مرکز کاشت حلزون شنوایی، به همت نیکوکاران و اعضای تیم کاشت انجام می پذیرد.
پروتز کاشت حلزونی، ابزاری الکترونیکی است که از طریق جراحی در گوش داخلی قرار می گیرد و احساس شنیدن صدا در افراد ناشنوا یا کم شنوای عمیق را فراهم می‌کند.

** کاشت سالانه 140 حلزون شنوایی رکوردی کم نظیر برای شیراز
رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با بیان اینکه سالانه 140 حلزون شنوایی برای ناشنوایان در شیراز کاشته می شود از خانواده ها خواست تا زمان طلایی برای کاشت را غنیمت شمرند و آن را از دست ندهند ، زمان طلایی کاشت حلزون شنوایی تا دوسالگی است.
دکتر هاشمی با بیان اینکه حدود 150 نفر از استان های جنوبی کشور در لیست انتظار کاشت حلزون هستند اظهار داشت : تامین اعتبارات لازم از سوی سازمان های ذیربط برای خرید تعداد بیشتر پروتز کاشت ضروری است، با تامین اعتبار می توان از زمان طلایی برای کاشت حلزون در کودکان ناشنوا تا دو سالگی بهره بیشتر گرفت.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به کاشت بیش از یک هزار و 300 حلزون شنوایی در شیراز به عنوان دستاوردی بزرگ اشاره کرد و گفت: مرکز کاشت حلزون شیراز به عنوان یکی از مراکز بزرگ و فعال این عرصه در کشور، فعالیت می کند.
رئیس شورای عالی کاشت حلزون کشور اظهار داشت: آموزش یک انسان ناشنوا و طی مراحل رشد و تحصیل هزینه ای افزون بر یک میلیارد تومان برای دولت به همراه دارد در صورتی که همین هزینه ها برای یک فرد کاشت حلزون شده در حدود صد میلیون تومان است، بنابراین با انجام مراحل درمانی کاشت حلزون و حتی آزمایش های ژنتیکی پیش از بارداری می توان از بروز هزینه های سنگین برای کشور پیشگیری کرد.
هاشمی ادامه داد: اکنون موضوع کاشت حلزون شنوایی را سیاستگذاران حوزه های مختلف پذیرفته اند و اهمیت این موضوع با توجه به لزوم پرورش نیروی انسانی کارآمد بر کسی پوشیده نیست بنابراین باید مسیر تکامل در این حوزه را با کارایی سایر عومل از جمله ژنتیک هموارتر کنیم.
وی ضمن اشاره به موضوع حمایت از بررسی ژنتیکی ناشنوایان برای کاهش تولد نوزادان ناشنوا بیان داشت: کاربرد بررسی های ژنتیک در کاهش معلولیت ها در دنیای امروز کاملا اثبات شده بویژه در خانواده هایی که دارای یک کودک ناشنوا هستند نیاز به چنین بررسی هایی را مورد تایید قرار می دهد.
هاشمی ادامه داد:با انجام رایگان اینگونه آزمایش ها، گام های مؤثری در راه انجام بارداری های مدیریت شده در حال برداشته شدن است.
رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی شیراز در ادامه ضمن اشاره به سطح بالای ازدواج های فامیلی در برخی مناطق عنوان کرد: یک زنجیره کامل که بتواند خرده فرهنگ های ازدواج را تحت پوشش قرار دهد و شامل تحقیقات و آزمایش های علمی و پزشکی بویژه در حوزه ژنتیک باشد می تواند از تولد نوزاد دارای معلولیت های پیدا و پنهان پیشگیری کند که استقرار مشاوران ژنتیک در مراکز کاشت می تواند گامی رو به جلو در این مسیر باشد.

** فعالیت 11 مرکز کاشت حلزون شنوایی در کشور
رئیس کمیته علمی کاشت حلزون شنوایی ایران همچنین گفت: هم اکنون 11 مرکز کاشت حلزون شنوایی در سطح کشور فعال و مشغول ارائه خدمت به بیماران است.
هاشمی افزود: کاشت حلزون در ایران از سال 1371 شروع شد و پس از آن به ترتیب در تهران، مشهد و شیراز مراکز کاشت حلزون شنوایی فعالیت خود را آغاز کردند.
وی ادامه داد: با فعالیت 11 مرکز کاشت حلزون شنوایی در سطح کشور تاکنون حدود 10 هزار عمل جراحی کاشت حلزون انجام شده است که رقم بسیار خوبی است.
رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی استان فارس بر لزوم معرفی پیشرفتهای نوین، بررسی وضعیت کاشت حلزون شنوایی در ایران طی سالهای گذشته، انجام این اعمال جراحی درکشورهای خاورمیانه و مقایسه کارهای انجام شده مراکز فعال کشور با استانداردهای جهانی را ضروری دانست .
هاشمی افزود: اعمال جراحی کاشت حلزون شنوایی و توانبخشی در ایران مطابق با استانداردهای بین الملی انجام می شود و عوارض و مشکلات ناخواسته ناشی از جراحیها در این بخش نیز در حد استانداردهای بین المللی است.
این پزشک متخصص گوش، حلق، بینی، گلو و جراحی سر و گردن افزود: ایران در تربیت نیروی متخصص در این حوزه از کشورهای منطقه بسیار جلوتر می باشد بنابراین یکی از مباحث آینده مورد پیگیری در کمیته علمی کاشت حلزون شنوایی ایران توسعه توریسیم درمانی در این بخش است.
وی به بالا بودن هزینه پروتز مورد نیاز در عمل جراحی کاشت حلزون نیز اشاره و بیان کرد: هر دستگاه حلزون بین 12 هزار تا 14 هزار دلار قیمت دارد که بسیارگران است لذا با هدف حمایت از خانواده ها، هزینه عمل و بیمارستان رایگان محاسبه می شود.
هاشمی ادامه داد: دو گروه از ناشنوایان به عمل کاشت حلزون شنوایی نیاز دارند. ناشنوایان مادرزاد که در دوران طلایی دو سالگی باید این عمل برای آنان انجام شود و گروه دوم نیز افراد عادی هستند که به دلیل بروز حادثه یا بیماری دچار ناشنوایی می شوند.

** سن طلایی کاشت حلزون
رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفت: کاشت حلزون شنوایی یک کار تیمی وجمعی است که با در نظر گرفتن سن طلایی حداکثر تا سه سالگی، تداوم توانبخشی بعد ازعمل و کمک نیکوکاران مراحل موفقیت را طی می کند.
هاشمی افزود: کاشت حلزون از لحاظ علمی و اجرایی کمک‌های فراوانی به کودکان ناشنوا کرده است، پیش از این برای کودکانی که ناشنوا به دنیا می آمدند هیچ راهی وجود نداشت و آن‌ها باعنوان افراد کر و لال در جامعه شناخته می‌شدند که به دلیل ناتوانی‌هایشان به ‌صورت منزوی زندگی می‌کردند.
وی با بیان اینکه از زمانی که روش کاشت حلزون ابداع و اجرا شد تحول جدی در سلامت کودکان ناشنوا ایجاد شده است گفت: اگر ناشنوایی بموقع تشخیص داده ‌شود و به مراکز کاشت ارجاع ‌شوند امیدهای فراوانی برای آن که کودکان ناشنوا با کاشت حلزون بتوانند زندگی توام با سلامت داشته باشند وجود دارد.
رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: ویژگی مهم این عمل جراحی این است که هم گفتار و هم شنوایی را در کنار هم به فرد بازمی‌گرداند و اگر فرد در سن کمتر از پنج سالگی عمل کند، نتیجه آن یک عمر بهره‌مندی از نعمت شنوایی و گفتار است.
عضو هیات علمی دانشگاه علو‌م‌پزشکی شیراز بیان کرد: کاشت حلزون به هیچ‌ گونه حمایت دارویی یا درمانی برای جلوگیری یا پس‌زدن کاشت بعد از انجام عمل جراحی نیاز ندارد و کودک ناشنوا بعد از عمل جراحی می‌تواند مانند افراد معمولی به زندگی ادامه دهد و بشنود و حرف بزند.
وی کاشت حلزون را فرایندی گروهی دانست و اضافه کرد: تیم پزشکی شامل متخصص گوش و حلق و بینی، اودیولوژیست، توانبخش و گفتاردرمان باید همکاری کنند تا این عمل به سرانجام مطلوب برسد.
هاشمی سابقه کاشت حلزون شنوایی را در جهان مربوط به 50 سال گذشته دانست و گفت: این برنامه در ایران در حدود 25 سال پیش آغاز شده است و در سال نخست با کاشت حلزون برای 2 نفر به طور رسمی انجام شد.
وی با بیان اینکه شیراز سومین مرکز کاشت حلزون پس از تهران و مشهد بوده است ادامه داد: مرکز کاشت حلزون شیراز در بهمن 1382 نخستین کاشت را انجام داد.
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تعداد ناشنوایانی که تاکنون در جهان با این روش درمان شده‌اند 400هزار نفر است، در ایران تاکنون 9 هزار نفر کاشت حلزون را انجام داده اند و بیش از یک هزار و 300 نفر در شیراز این عمل را انجام داده‌اند.
هاشمی ناشنوایی را معلولیت خاموش دانست و با اشاره به سیاست‌گذاری‌ها درباره توسعه مراکز کاشت و وارد کردن پروتز‌های آن گفت: سیاست‌گذاری‌های کمیسیون کشوری کاشت حلزون باعث پیشرفت مراکز کاشت شده و تعداد آن را از چهار مرکز به 11 مرکز در کشور رسانده است که در تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز این مراکز مشغول به کار هستند و زاهدان نیز بنا بر ضرورت و نیاز در اولویت راه اندازی مرکز کاشت حلزون است.
به گفته رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، 70 درصد افرادی که ناشنوا به دنیا می‌آیند مشکلات ژنتیکی دارند، دانشمندان علوم پزشکی درحال برنامه‌ریزی برای شناسایی ژن معیوب در ناشنوایی هستند، مشاوره‌های پیش از ازدواج و پس از آن کمک فراوانی می کند تا از تولد افراد ناشنوا جلوگیری شود.
هاشمی با بیان اینکه هر ساله 1000 نفر با مشکل ناشنوایی به دنیا می‌آیند گفت: می‌توان با درمان‌های ژنتیکی از تولد افراد ناشنوا جلوگیری کرد و تعداد را به 100 نفر رساند که کمک بزرگی به جامعه و حوزه سلامت خواهد بود.
وی همچنین بر نقش خیران در حمایت از خانواده‌ها و افراد ناشنوا تاکید کرد و گفت: ناشنوایان بی بضاعت یا کم بضاعت نیاز به کمک های بیشتری دارند، آنها به حمایت خیرین نیاز دارند و هم‌اکنون نیز موسساتی هستند که در زمینه تامین قطعات و پروتزها همکاری و کمک می‌کنند اما لازم است کمک های مردمی و فعالیت های خیریه دراین حوزه ساماندهی شود ، کمک های مقطعی و موردی و بی برنامه نه تنها کمکی به رشد کاشت حلزون و ترویج آن نمی کند بلکه مانعی برای ادامه فعالیت ها دراین حوزه است.
هاشمی همچنین به زمان طلایی قبل از سه سالگی برای کاشت پرداخت و گفت: این زمان از اهمیت بسزایی برخوردار است، اقدام به موقع برای شناسایی این معضل در اثر بخشی آن بسیار موثر است، خانواده‌ها درصورتی که احساس کردند فرزندشان مبتلا به کم‌شنوایی است، به مراکز مربوط مراجعه کنند سن در درمان این عارضه بسیار مهم و موثر است.
'پروتز کاشت حلزونی' ابزاری الکترونیکی است که از طریق جراحی در گوش داخلی قرار گرفته و احساس شنیدن صدا را در افراد ناشنوا یا کم شنوای عمیق فراهم می‌ کند.
کاشت حلزون شنوایی تنها شکل از مداخلات پزشکی است که می ‌تواند به واسطه تحریک الکتریکی عصب، مقداری از شنوایی را به فرد ناشنوای مطلق بازگرداند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار