مدیرعامل شرکت منابع آب ایران گفت: چهار استان بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و گلستان از نظر میزان بارش، ذخیره آب پشت سدها و ذخایر آب های زیرزمینی در شرایط بحرانی قرار دارد.
کد خبر: ۷۱۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲ 03 August 2015
به گزارش تابناک، محمد حاج رسولی ها در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: از نظر شرایط نقطه ای برای تأمین آب شرب کلانشهرها ، بندرعباس از دغدغه های اصلی ما در تأمین آب شرب است.

وی با اشاره به اینکه در ماه های اخیر در هرمزگان بارش های خاصی اتفاق نیفتاده است ،‌گفت: در حوزه سدهای استقلال، شمیل و نیان ، بارشی نداشتیم که موجب افزایش دغدغه های تأمین آب در استان هرمزگان شده است.

حاج رسولیها افزود: پیش از این سنندج نیز مشکلات مشابهی داشت که با اجرای چند طرح و افتتاح چند طرح آبی، این مشکلات برطرف شده است.

وی تأکید کرد: هنوز جیره بندی آب در استان های یاد شده نداریم و با مدیریت مصرف و درخواست از مردم برای صرفه جویی ، آب مورد نیاز این استان ها تأمین می شود.

مدیرعامل شرکت منابع آب ایران درباره شرایط آبی تهران نیز گفت: بارش های خوبی در پایان سال گذشته در حوزه تهران اتفاق افتاد که موجب شد مخازن سدهای استان تهران 200 میلیون مترمکعب نسبت به پارسال بیشتر آب داشته باشد.

حاج رسولیها افزود: هرچند ذخیره آب پشت سدهای تهران برای سال آبی 94- 95 در نظر گرفته شده، اما در تابستان جاری نیز شرایط خاصی در تهران از نظر تأمین آب آشامیدنی پیش نیامده است.

وی در پاسخ به اینکه ایا موضوع قطع آب برخی نواحی تهران به دلیل کمبود منابع آبی است ؟ گفت: علت عمده، محدودیت آب نیست و ممکن است اصلاح شبکه و تعمیرات و نگهداری شبکه علت عمده قطع آب مناطقی از تهران باشد.

حاج رسولیها برخی حوادث پیش آمده در خطوط انتقال آب را نیز علت دیگر قطعی آب برخی مناطق تهران برشمرد و افزود: از لحاظ تلفیق آب سدها و آب های زیرزمینی شرایطی در تهران به وجود آمده است تا منابع آب مطمئن برای توزیع و کنترل فشار ایجاد شود.

وی میانگین بارش در کشور را از ابتدای سال آبی تاکنون 108 میلیمتر اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به پارسال 13 درصد و نسبت به بلندمدت 47 ساله 20 درصد کاهش نشان می دهد.

حاج رسولیها با اشاره به اینکه توزیع نامناسب بارش در کشور موجب مشکلاتی شده است ، افزود: در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان 38 درصد کاهش بارش ثبت شده است در حالی که اغلب سدهای بزرگ در استان خوزستان و در این حوضه آبریز و حوضه کرخه قرار دارد.

وی گفت: در حالی که در حوضه آبریز دریای خزر 7 درصد افزایش بارش ثبت شده است، اما در سدهای استان خوزستان که وظیفه تأمین آب کشاورزی، آب آشامیدنی و تولید برق را به عهده دارد مشکل خاصی نداشتیم.

مدیر عامل شرکت منابع آب ایران افزود: حوضه آبریز کرخه ، بسیار بحرانی است و میزان آورد آن نسبت به پارسال 50 درصد کاهش نشان می دهد به گونه ای که از دو میلیارد و دویست میلیون مترمکعب آب پارسال، میزان آورد این حوضه به یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب رسیده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار