دبیر چهارمین جشنواره ملی ارکیده ایران گفت: نوشهر به یک نمایشگاه دائمی گل و گیاه زینتی نیاز دارد چرا که در معبر اصلی گردشگری قرار دارد و در دنیایی که توریسم کشاورزی، بسیار بسیار در حال توسعه است نوشهر می‌تواند به یکی از این قطب‌ها تبدیل شود.
کد خبر: ۷۱۱۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴ 04 February 2019

امسال چهارمین جشنواره ملی ارکیده در این شهرستان با شکل و شمایلی گسترده‌تر و با کیفیتی‌ بهتر از سال‌های گذشته همراه با نمایشگاه جنبی از ابزار و آلات کشاورزی و باغبانی مدرن برگزار خواهد شد و فصل دیگری از جشنواره ارکیده در این شهر ساحلی توریستی رقم خواهد خورد.

آماده‌سازی فضای نمایشگاهی و طراحی چیدمان غرفه‌ها و... در حال انجام است و شرایط برای برگزاری چهارمین جشنواره ملی ارکیده ایران فراهم است.

دبیر چهارمین جشنواره ملی ارکیده ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه چهارمین جشنواره ملی ارکیده ایران از 16 تا 19 بهمن امسال در باغ گیاه‌شناسی نوشهر برگزار خواهد شد و این باغ پذیرای قدوم زنان، مردان، کودکان، نوجوانان و جوانانی خواهد شد که به امید لبخندی به لب وارد این باغ و جشنواره زیبا خواهند شد، اظهار کرد: این جشنواره حلقه مفقوده همه ما در زندگی شهری است و به نوعی تماس انسان‌ها را با طبیعت مستحکم‌تر می‌کند.

غلامرضا گلزاری افزود: این جشنواره ثابت کرده است که در دل مردم ایران جا دارد و روز به‌روز ابعاد آن گسترده‌تر می‌شود و با وجود همه مشکلاتی که از روز اول وجود داشته است اما از هدف خود کوتاه نیامده است بلکه آن را تعمیق بخشیده است و به سمت تعالی و منش‌های انسانی و اهداف زیست‌محیطی قدم برداشته است.

وی بیان کرد: جشنواره ملی ارکیده ایران، ابعاد دیگری را از جمله ایجاد اشتغال و کار برای محیطی که شاید کارهای جانبی و توسعه‌های غیرپایدار در حال حاضر متأسفانه به دلیل افزوده بالا و بازگشت مالی بالا بیشتر مطمع نظر است ایجاده است و کشاورزی مدرن شهری و غیرشهری و حومه را در دستور خودش قرار داده است.

وی عنوان کرد: جایی که فروش زمین به مفهوم انتهای کار نیست بلکه بهره‌برداری از زمین و دانش فنی به چند برابر حتی فروش همان قیمت زمین، می‌تواند باعث تعالی اقتصاد بشری شود و جوانان ما بتوانند از دانش روز دنیا را در حوزه کشاورزی مدرن را یاد بگیرند و انگیزه پیدا کنند و به سمت ساختن یک سرنوشت پر از جذبه‌های بشری و انسانی قدم بردارند.

دبیر چهارمین جشنواره ملی ارکیده ایران یادآور شد: این جشنواره به همت همین بچه‌های نوشهر، فرهیختگان حوزه کشاورزی برگزار می‌شود و همه ما حلقه‌های کوچک این زنجیره هستیم و امیدوار هستیم که دست در دست یکدیگر، کشورمان را آباد و کشاورزی کشاورزی را مدرن و پیشرفته کنیم.

وی گفت: در زمینه سیستم مدیریت داخلی ما توانستیم یک دانش مدیریتی را در برگزاری جشنواره‌ها در نوشهر، بومی کنیم به طوری که افرادی در حال حاضر در برگزاری جشنواره، تجارب بسیار ارزنده‌ای را کسب کردند و به نوعی مدیر بار آمدند و این برای نوشهر می‌ماند.

رئیس اتحادیه گل و گیاه استان مازندران با تأکید بر اینکه امسال در زمینه تولیدات گل و گیاه، سال بسیار خوبی بود، تصریح کرد: با افزایش قیمت ارز، فرصت طلایی برای صادرات پیش‌روی تولیدکنندگان منطقه قرار گرفت که تولید گل «ارکیده» یکی از آنها بود و پس از آن گیاهان زینتی، آپارتمانی، فضای باز و... همه به ابعاد بسیار غیرقابل تصوری از شمال ایران و استان مازندران و شهرستان نوشهر صادر شدند و توانستند در وانفسای کنونی، مقدار متنابهی ارز وارد کشور کنند.

وی با بیان اینکه در سطح اتحادیه گل و گیاه استان مازندران و تعاونی نوشهر، ما روز به‌روز شاهد آن هستیم که جوانان زیادی در مقیاس مختلف، صنایع کوچک، تبدیلی، خانگی، کوچک مقیاس و حای بزرگ مقیاس به این سمت کشیده شدند و آرام آرام بوی سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در منطقه می‌آید، گفت: کما اینکه سرمایه‌گذاری‌‌های قبلی خودشان را در چنین شرایط اقتصادی خود را حفظ کردند و بر خلاف حدود سه سال گذشته، توانستند توجیه اقتصادی داشته باشند.

گلزاری اظهار کرد: یک صنعت کشاورزی بدون تغذیه حواشی و جوانب خودش، نمی‌تواند به هیچ‌وجه به زندگی خودش ادامه دهد چرا که به هر حال ابزار و آلات کشاورزی، سموم، دانش فنی روز، دستگاه‌های گرمایشی و امثالهم می‌تواند به کاهش قیمت تولید و افزایش اشتغال همراه با افزایش کیفیت منجر شود.

رئیس اتحادیه گل و گیاه استان مازندران افزود: این صنایع جانبی جزء لاینفک یک صنعت تولید گل و گیاه در دنیا هستند و بنابراین امسال در چهارمین جشنواره ملی ارکیده نوشهر، قوی‌تر به آن پرداختیم.

دبیر چهارمین جشنواره ملی ارکیده ایران با اشاره به اینکه مجموعه باغ گیاه‌شناسی نوشهر در این چند سال برگزاری جشنواره ملی ارکیده، بی‌شائبه و بی‌توقع بار این مسؤولیت را به دوش کشید، تأکید کرد: نوشهر به یک نمایشگاه دائمی گل و گیاه زینتی نیاز دارد چرا که در معبر اصلی گردشگری قرار دارد.

وی اضافه کرد: در دنیایی که توریسم کشاورزی در حال توسعه است نوشهر می‌تواند به یکی از این قطب‌ها تبدیل شود و بنابراین وجود یک نمایشگاه دائمی در نوشهر می‌تواند در فصول سال با توجه به گردشگرپذیر بودن چند جانبه عمل کند و صنایع دستی یا کارهای فرهنگی دیگری را ساپورت کند اما در محدوده برگزاری جشنواره‌های گل، اختصاصاً به گل بپردازد چون جای آن واقعاً خالی است.

گلزاری اضافه کرد: به دلیل برخی مشکلات، منابع تأمین پایه‌های گیاهی محدود شد ولی همت بسیار خوبی از طریق سازمان جهادکشاورزی، نظام مهندسی و نظام صنفی کشاورزی انجام شده است که مراتب صدور پروانه اشتغال تولیدکنندگان و بهره‌وران با تعامل با تشکل‌هایی مانند اتحادیه گل و گیاه که یک تشکل بسیار تخصصی است انجام شود و به سمت تسهیل شرایط تولید پیش می‌رویم و هیچ‌گاه رعایت قوانین جاری کشور را کنار نگذاشتیم و آن را اصل می‌دانیم و یک تعامل خیلی خوبی در سطح وزارت خانه و مراکز نظارتی بر آن که شاید دولتی هم نباشند در حال انجام است و به نظر من سیستم بانکی باید در زمینه پرداخت تسهیلات، خود را کاملاً تغییر بدهد و سپس قوانین تأمین اجتماعی در قبال فعالان حوزه تولید گل و گیاه تسهیل‌تر شود.

رئیس اتحادیه گل و گیاه مازندران مراحل و فرایند تولید گل را جزء مشاغل بسیار سخت دانست و نظام درست‌تری در تدوین پروانه‌ها را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: مطمئناً با درک این مسائل در بخش تولید و تعامل با جامعه جهانی و تأثیراتی که گمرک قائل خواهد شد دورنمای خوبی در مازندران خواهیم داشت به طوری که این صنعت، همپا با گردشگری بتواند خود را بالا بکشد مضاف بر اینکه نهاده‌ای به نام زمین را حفظ و درآمدزا خواهد کرد.

وی گفت: اراضی دولتی که می‌تواند تعیین تکلیف شود در منطقه ما وجود دارد و بنابراین این زمین‌ها را می‌توان با یک طرح ملیدر اختیار جوانان جویای کار قرار داد و این نوید را هم می‌دهم که با دانش نوین باغبانی، گل‌خانه‌ها با تولیدات در مقیاس کوچک، توجیه اقتصادی بالایی پیدا کردند که یکی از این خطوط تولید، گل «ارکیده» است و تعاونی گل و گیاه نوشهر و هم اتحادیه گل و گیاه استان مازندران و کشور حاضرند این خطوط را به جوانان معرفی کنند و امیدواریم جوانان استقبال کنند و از این شکل تولید بهره‌ور شوند و زندگی خود را بنیان نهند.

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار