سخن گفتن درباره رسالت و مسوولیت و جایگاه رسانه ها به قدری تکراری شده که بازگویی آن در این روزگار چیزی جز ملال به همراه نمی آورد اما این ملال وقتی صد چندان می شود که روزانه چندین بار در همین استان هرمزگان، این رسالت ها و مسوولیت های رسانه ای در ساختاری بیمار و یا حتی شاید بتوان گفت فاسد، گردن زده می شود.
کد خبر: ۷۱۳۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۹ 09 February 2019

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از خبرهرمزگان، رسانه‌هایی که با شعارهای دهان پرکن مدعی انتقاد و اصلاح بخش های مختلف جامعه اند، خود بیش از هر نهاد و حوزه ای نیازمند نقد و اصلاحند.

آفت هایی که در یک اقتصاد ناسالم و در غیبت ارزش های اخلاقی و حرفه ای و در سایه انفعال محض متولیان این حوزه اعم از اجرایی و نظارتی و صنفی به جان حوزه رسانه افتاده رمق و نای رشد را از این بخش گرفته و در چنین بستری اعتماد و رغبتی به رسانه های رسمی و آفت زده باقی نخواهد ماند.

هر چند واگویی این آفت ها که نقد از خود محسوب می شود، بی هزینه نخواهد بود، اما خبر هرمزگان درصدد است به قدر وسع خود در جهت اصلاح گری در حوزه رسانه قدم بردارد که اگر سرِسوزنی موفقیت در این مسیر حاصل شود زهی توفیق و اگر نه، حداقل به بازشناسی آینه های کِدر و زنگار گرفته رسانه ها به مردم کمک کرده است تا بدانند هر خبر و محتوای رسانه ای را چگونه و به چه قیمتی می خوانند.

در این راستا از این پس در سلسله مطالبی، گوشه هایی از آنچه در این بخش می گذرد را به صورت مصداقی و به نیت ایجاد حساسیت در متولیان یخ زده و اصلاح روند موجود در قالب خبر، گزارش عکس و یادداشت و مقاله منتشر خواهیم کرد.

در این خویش انتقادی و خودپالایی، به مقوله هایی مانند روابط ناسالم اقتصادی روابط عمومی برخی نهادها و رسانه ها در قالب فاکتور سازی، خواسته ها و توقعات نابجای دو طرفه و دیگر مسائل این بخش خواهیم پرداخت.

اطلاع رسانی به شرط کارت هدیه/ این خبر 100 تومان می‌ارزد

اولین بخش از این سلسله مطالب هم اکنون پیش روی شماست:
دیروز کاروان خبری معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در حالی راهی شهرک های صنعتی هرمزگان شد که دست اندرکاران اطلاع رسانی این بازدید ترجیح دادند به سنت مرسوم، باکارت هدیه صد هزار تومانی به مهندسی دلخواه اطلاع رسانی این رخداد بپردازند.
هر چند بنابر گفته های مدیرعامل شهرک های صنعتی هرمزگان گام های بزرگ و ارزنده ای در این بخش برداشته شده اما سیاستگذاری اشتباه رسانه ای از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان موجب شده، ارزش اطلاع رسانی مهمترین طرح های صنعتی این بخش به اندازه کارت های هدیه 100 هزار تومانی تقلیل یابد.

این رویکرد نه تنها کمکی به معرفی درست و منطقی طرح های بزرگ مگامیلیاردی و تاثیر احتمالی یا قطعی آن در آینده اقتصادی استان  نمی کند، بلکه غیر از خدشه های جبران ناپذیر به حوزه رسانه بیش از هر چیز موجب وهن جایگاه متولیان این برنامه ها از مدیرعامل شهرک های صنعتی ایران گرفته تا رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان و دیگر مدیران محلی و منطقه ای مرتبط با این بخش خواهد شد و ظلمی چنین بزرگ در حق دولت، جز از دست دولتمردان برنمی آید.

بدیهی است از فردی که در قالب خبرنگار، نمک گیر کارت هدیه صد هزار تومانی شده، نمی توان انتظار داشت درباره واحدهای صنعتی راکد و غیرفعال، مشکلات واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی، انحراف تسهیلات این بخش در گذشته و حال و درد دل های تولید کنندگان و صنعت گران سوال کند.

این در حالیست که رسانه های مستقل که رویکرد تحلیلی- انتقادی داشته و آگهی بگیر نبوده و هیچگونه چشمداشتی به کارت هدیه هم ندارند، مغضوب علیه همیشگی چنین برنامه هایی هستند و از بیم آن که مبادا پرسش های آنان خاطرشان را مکدر و کامشان را تلخ کند، به این برنامه ها و نشست ها دعوت نمی شوند.

با استفاده از این مصداق جدید، اندکی پدیده کارت هدیه را مورد واکاوی قرار خواهیم داد.
در نقد پدیده خبرنگاری کارت هدیه ای و نگاه صدقه ای به حوزه خبر و اطلاع رسانی، بارها در جلسات مختلف ذکر مصیبت شده اما حکایت همچنان باقی است و برخی روابط عمومی ها ترجیح می دهند برای خوشایندی مدیران خود باب حضور رسانه های مستقل را ببندند و به اندک وجهی، نشست های کلیشه ای و مهندسی شده را به نام کنفرانس خبری تمام کنند. 

خبرنگاری در این اوضاع و احوال در هرمزگان بیشتر به بازار شام شبیه شده است و هر کس از راه می رسد مفتخر به این صفت می شود.
ویزیتور پورسانت بگیر، کارچاق کن این اداره و آن نهاد و توزیع کننده روزنامه و خانه دار و بچه دار، در چشم به هم زدنی شانه به شانه ی اوریانا فالاچی ایستاده و با چند عکس یادگاری و مستندسازی مجازی، خوراک استوری ها و پست های اینستاگرامی خود را تهیه می کنند.

شاید بیشتر کسانی که با نام خبرنگار در فهرست ثابت برخی روابط عمومی ها جاخوش کرده اند و در نشست های خبری برای دریافت کارت هدیه، سر از پا نمی شناسند، خبرنگاران در اوقات فراغت هستند.

افرادی که با مداحی مدیران در فضای مجازی و رسانه ای، از سازمان ها و نهادهای دولتی به نحوی امرار معاش دارند و برای خالی نبودن عریضه، چند پاراگراف وی گفت، وی افزود را هم به عنوان خبر جلسه منتشر می کنند.

مشتری ثابت برخی روابط عمومی ها نیز به طور عمده خبرنگارنماهایی از گاه نامه هایی هستند که اندک خروجی خبری آنان نیز کپی اخبار خبرگزاری ها با اضافه کردن چند عکس از زوایای مختلف مدیران است و معمولا نیز برای گرفتن کارت هدیه از هر نشریه چندین نفر به صف می ایستند.

سوال های سفارشی و کلیشه ای هم عادت مالوف این کارت بگیران و سنت همیشگی این نشست های بی خبری است که به مذاق مسوولان روابط عمومی و مدیران استان خوش آمده است.

کسانی که حضور خود در نشست های خبری را مشروط به دریافت کارت هدیه می دانند و در صورت بی بهره ماندن از این فیض کارتی، آسمان به ریسمان می بافند، افرادی هستند که خبرنگاری را مترادف با گرفتن کارت هدیه می دانند، هر چند که الفبای خبر و گزارش نویسی را هم اندکی از آنان می دانند و مابقی از نعمت کپی برداری بهره می برند.

هرچند به عنوان جزیی از بدنه میدانی رسانه های هرمزگان، از مشکلات اقتصادی و معیشتی خبرنگاران و اصحاب رسانه به خوبی آگاه بوده و حمایت از این بخش را لازم و واجب می دانیم اما سوء استفاده از این شرایط دشوار را جایز نمی دانیم.

انتظار می رود این رویه ناصواب و فسادآور به همت متولیان اجرایی و نظارتی اصلاح گردد.
ممنوعیت دادن هرگونه کارت هدیه به صورت آشکار و نهان چه از جیب دولت و چه از کیسه بخش خصوصیِ زیرمجموعه نهاد دولتی، کمترین و اولین کاریست که باید برای پاکسازی این عرصه صورت گیرد.

در کنار آن کمک به ایجاد درآمد پایدار و مکفی و صد البته سالم و قانونی برای بخش شریفِ رسانه ای، ملزم کردن رسانه ها به تفکیک خبر از رپرتاژ آگهی برای مخاطب و پالایش نشست های خبری از حضور فله ای و فامیلی افراد تحت عنوان خبرنگار هر چند دیر شده اما همچنان ضرورت و اولویتی است که مدیرکل جدید و جوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در دستور کار قرار دهد تا بیش از این شاهد هتک حرمت خبر و خبرنگار نباشیم.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار