عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز درخصوص ایمنی یا مشکل داشتن میوه هایی که با موم های خوراکی پوشش داده شده اند، خبر داد.
کد خبر: ۷۱۸۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷ 25 February 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: آرش بهرامی دکترای صنایع غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با اشاره به اینکه میوه هایی که با لایه نازکی از واکس ها پوشش داده شوند، علاوه بر ظاهر شفاف، در برابر کاهش رطوبت نیز از خود مقاومت نشان می دهند، اظهار کرد: با این حال برای حذف آلودگی و گرد و خاک از سطح میوه ها، پیش از فروش میوه آن را شست و شو می دهند که این عمل سبب حذف پوشش طبیعی محافظ میوه ها می شود، در نتیجه میوه ها در معرض خطر از دست دادن رطوبت و پلاسیده شدن قرار می گیرند؛ علاوه بر این، از دست دادن رطوبت سبب تغییرات نامطلوب بافتی شده که بر ظاهر و کیفیت تغذیه ای میوه ها مؤثر است.

وی ادامه داد: برای تکمیل یا جایگزینی پوشش محافظ طبیعی میوه ها، از موم ها برای پوشش میوه هایی مانند سیب و مرکبات استفاده می شود؛ موم استفاده شده نه تنها سبب جلوگیری از کاهش رطوبت شده و درخشش ظاهری میوه ها می‌شود، بلکه مدت زمان ماندگاری میوه¬‌ها پس از برداشت را نیز افزایش می‌دهد.

این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی با بیان اینکه ایجاد لایه آب گریز در سطح میوه ها مانع از رشد و نمو میکروب های بیماری زا می‌شود، اضافه کرد: موم ها می توانند منافذ موجود در سطح میوه ها را پوشش داده و از نفوذ قارچ ها و باکتری های مولد فساد به آن ها جلوگیری می کند.

او تاکید کرد: این نکته مهم است که استفاده از موم در سطح میوه ها سبب بهبود کیفیت میوه های بی کیفیت نمی شود و کاربرد بیش از حد موم می تواند بر کیفیت میوه ها تأثیر منفی داشته باشد؛ به عنوان مثال موم ها ممکن است در محیط های گرم از حالت جامد خارج شده و ظاهر نامناسب و چسبنده ای به میوه ها بدهند که این پدیده به ویژه هنگام انتقال میوه ها از سردخانه به محیط بیرون رخ می دهد.

بهرامی اضافه کرد: از طرف دیگر، در صورت استفاده از مقادیر زیاد موم برای پوشش میوه، ممکن است همه منافذ تنفسی آن¬‌ها بسته شده و تبادل گاز با محیط اطراف صورت نگیرد که این امر سبب ایجاد بوی نامطلوب در میوه ها می شود.

وی یادآور شد: موم ها ممکن است به صورت مصنوعی سنتز شده و یا از منابع طبیعی مانند حشرات (موم زنبور) و یا گیاهان (موم کارنوبا) به دست آیند؛ این موم ها مانند سایر افزودنی های غذایی از سوی کمیته تخصصی FAO و WHO مورد ارزیابی قرارگرفته و مصرف آن ها در مواد غذایی از نظر ایمنی مشکل ساز نیست.

بهرامی گفت: میوه هایی که با موم های خوراکی پوشش داده شده اند از لحاظ خوراکی ایمن بوده و مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نمی کند.

برچسب ها: میوه ، موم خوراکی ، پوشش ، ایمن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار