دستیار استاندار خوزستان در امور اشتغال و توسعه آموزش های فنی و حرفه ای گفت : یکی از راهکارهای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای بر قراری ارتباط و تعامل با مراکز آموزشی سراسر کشور و آشنایی مراکز آموزش مهارت در استان با فعالیت های سایر مراکز در کل کشور است .
کد خبر: ۷۲۱۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸ 03 March 2019

دستیار استاندار خوزستان در امور اشتغال و توسعه آموزش های فنی و حرفه ای با اعلام این خبر گفت : یکی از راهکارهای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای بر قراری ارتباط و تعامل با مراکز آموزشی سراسر کشور و آشنایی مراکز آموزش مهارت در استان با فعالیت های سایر مراکز در کل کشور است . درهمین راستا به کانون کشوری پیشنهاد شد که مجمع عمومی با میزبانی کانون خوزستان در شهر دزفول برگزار شود که مورد موافقت قرار گرفت و در روز یکم اسفند با کیفیت بسیار مطلوبی برگزار شد.

کانون کشوری متشکل از بیش از 230 انجمن و 30 کانون استانی و بیش دوازده هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای است که تعامل با این تشکلها و مراکز آموزشی تاثیر بسیاری در رشد کیفی و بعضا کمی مراکز آموزشی استان خواهد داشت .

مومنی با اشاره به وضعیت بخش خصوصی در استان گفت : بخش خصوصی در استان خوزستان وضعیت مناسبی ندارد و مراکز آموزشی این بخش نه تنها از فقدان حمایت های لازم دولت رنج می برند بلکه آموزشهای موازی ،عدم توزیع مناسب بودجه در مناطق به ویژه در بحث خرید خدمات ، مقررات غیر ضروری و دست و پاگیر، تغییر مداوم مقررات و آیین نامه ها و برخورد سلیقه ای بخش دولتی ، به شدت مراکز آموزشی بخش خصوصی را تحت فشار قرار داده است . تا جاییکه تعداد آنها از بیش از 1200 آموزشگاه فعال به چیزی حدود 550 آموزشگاه تقلیل پیدا کرده است .

رییس کانون خوزستان کفت : نمی توان انتظار توسعه مهارت در استان در راستای ایجاد اشتغال مولد را داشت و با بخش خصوصی اینگونه برخورد کرد . وی تاکید کرد متاسفانه فنی و حرفه ای اعتقادی به بخش خصوصی؛ حداقل در استان خوزستان، ندارد و یا ضرورت آن را درک نکرده است . این موضوع موجب هدر رفت میلیارد ها ریال در بخش دولتی و اتلاف منابع کشور شده است .

دستیار استاندار خوزستان کفت : عدم هدایت و نظارت راهبردی در فنی و حرفه ای موجب شده است که به ازای هر نفر ساعت آموزش در بخش دولتی بیش از 8 برابر بخش خصوصی هزینه شود و این در حالی است که این دوره ها عمدتا اثر بخشی لازم را هم ندارند . اینجا باید پرسید اصرار بر آموزش در بخش دولتی و فربه نمودن آن ، با وجود این همه اتلاف منابع و بی توجهی به بخش خصوصی چه دلیل و توجیحی می تواند داشته باشد؟ .

مومنی با بیان اینکه بخش خصوصی هیچ هزینه ای به دولت تحمیل نمی کند گفت : بخش خصوصی آموزش مهارت در استان نزدیک به 70 درصد آموزش های مهارتی را ادر گذشته ارائه می داده که هم اکنون به حدود 55 درصد کاهش یافته است . این درحالی است که بیشترین منابع در اختیار مراکز دولتی با حدود 30 تا 40 درصد توان آموزش است و هیچ حمایتی حتی در حد اعطای تسهیلات بانکی مناسب و یا حمایت در برابر مراکز غیر مجاز و عدم آموزش رشته های موازی یا مشارکت در تصمیم گیری ها و رعایت همه جوانب در وضع مقررات ندارد .

دستیار استاندار خوزستان با انتقاد شدید از اتلاف منابع در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای در خوزستان گفت : چه دلیلی دارد که ما به تعداد شهرها و بخش ها مرکز دولتی داشته باشیم در حالیکه می توانیم از توان بخش خصوصی بدون ذره ای فشار و سرمایه گذاری توسط دولت استفاده کنیم . چه توجیهی دارد که بیش از 290 کارگاه در بخش دولتی وجود داشته باشد که صرفا و حداکثر از 50 درصد ظرفیت واقعی آن ها استفاده شود ؟ در حالیکه ظرفیت بخش خصوصی به همین اندازه خالی است و امکان آموزش در جای جای استان را دارد .

مومنی در خاتمه گفت : فنی و حرفه ای در خوزستان باید به سمت برون سپاری خدمات ،تجمیع مراکز و واگذاری آنها به بخش خصوصی و توجه ویژه به این بخش، حرکت و خود را از این انفعال و عدم پویایی خارج کند . قوانین بالا دستی این اجازه را داده است و صرفا نیازمند خواست و اراده مسئولان این بخش است که در حال حاضر چنین اراده و توانی وجود ندارد و نیاز به باز نوسازی اساسی در پنداره موجود مدیران و احساس به تغییر در انها احساس می شود .

پ. ن : شایان ذکر است که از نمونه های موفق تفکر یاد شده می توان به استان اصفهان اشاره نمود . که در این راستا و توسعه بخش خصوصی به ویژه در صنایع ، گام های بسیار اساسی برداشته است .این در حالی است که عملکرد فنی و حرفه ای خوزستان در دوره منتهی به سال 96 در صنایع کوچک (شهرکهای صنعتی ) صفر درصد بوده است .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار