رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز:
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز گفت: موضوع آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آن نیازمند برنامه ریزی دقیق، هماهنگی سازمان ها و ارگانها و مشارکت فعال مردم است.
کد خبر: ۷۲۳۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳ 09 March 2019
 

شهرام دبیری صبح امروز در نشست کارگروه آسیب‌های اجتماعی کلانشهرها که به میزبانی معاونت فرهنگی اجتماعی و اداره کل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدا باید بی نظمی‌های اجتماعی شناخته و علل آن را بدانیم و سپس برای پیشگیری و درمان آن تلاش کنیم.

دبیری افزود: در موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اگر کلیه سازمان‌ها مشارکت کنند می‌توانیم موفق باشیم ولی بدون این همکاری مشترک، امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به چند تجربه موفق تبریز در حوزه مسائل اجتماعی، تصریح کرد: تبریز شهری بدون گدا و معتاد متجاهر شناخته می‌شود که در این زمینه خیریه مستنمندان تبریز پیشقدم شده و سپس ارگان های دیگر وارد کار شده اند. این در حالی است که در کشورهای دیگر شاهد موارد متعددی از تکدی گری هستیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز ادامه داد: در تبریز متعادان متجاهر را شناسایی کرده و برنامه ای برای ترک اعتیاد آنها، راه اندازی کارگاه‌هایی برای کسب درآمد، ارتباط موثر این افراد با خانواده و... ایجاد شده است.

دبیری با اشاره به معضل حاشیه نشینی در تبریز تصریح کرد: حدود ۴۰۰ هزار نفر از مردم تبریز در سکونت‌گاههای غیر رسمی زندگی می‌کنند که با برنامه ریزی های انجام یافته این مورد تسهیل یافته به طوری که در صورت ساخت خانه های جدید به صورت رایگان پروانه ساخت برای شهروندان این مناطق ارائه می شود.

وی افزود: همچنین در دو نقطه از تبریز آپارتمان‌هایی ساخته شده که با خانه های این افراد معاوضه شده است. آپارتمان هایی که در کنار آنها مراکز ورزشی، فضای سبز، مدارس و... نیز وجود دارد.

عضو شورای شهر تبریز به آغاز طرح سنجش عدالت در سلامت شهروندان نیز اشاره کرده و گفت: این طرح هم اکنون در تهران آغاز شده و در تبریز نیز به طور پایلوت شروع شده است. طبق این طرح از شهروندان هر منطقه آمار می گیریم. آمارهایی مبنی بر اینکه چه میزان از جمعیت آن منطقه که بیمه هستند، دسترسی به حمل و نقل دارند، از فضای سبز و مراکز ورزشی بهره مند هستند و سپس با جمع بندی این موارد با کمک سایر نهادها بتوانیم برنامه ریزی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز به موضوع توزیع عادلانه بودجه نیز اشاره کرده و گفت: به دلیل تفاوت درآمدی در شهرداری‌ها شهرها به طور متوازن توسعه پیدا نمی‌کنند چرا که مناطق بر اساس درآمد خود فعالیت می کنند که در این بین برخی مناطقی که درآمد اندکی دارند آسیب هایی را می بینند. در همین راستا تلاش ما بر این بوده تا ۸۰ تا ۹۰ درصد از زمین های ورزشی، سالن ها و... در مناطق محروم ایجاد شوند.

دبیری به برنامه ریزی برای آموزش فرهنگ شهروندی و فرهنگ ترافیکی در تبریز هم اشاره کرده و خاطرنشان کرد: به همین منظور کتابچه هایی با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی و آموزش و پرورش آذربایجان شرقی تدیون شده که برای دانش آموزان آموزش داده می شود.

وی از برنامه ریزی برای ایجاد کمپینی در راستای توسعه فرهنگ ترافیکی در تبریز خبر داده و گفت: یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی شهر موضوع فرهنگ ترافیک است. در صدد هستیم هر هفته یکی از قوانین رانندگی را اطلاع رسانی کرده و از مردم بخواهیم این موارد را رعایت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :