تابناک: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان انرژی اتمی در نشستی که به مناسبت روز خبرنگار برپا شده بود، بر لزوم گردش آزاد اطلاعات در کشور تاکید کردند.
کد خبر: ۷۳۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰ 07 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت روز خبرنگار که عصر امروز جمعه ۱۶ مرداد در جریان نشست «روزنامه نگاران؛ نیازهای حرفه ای، مسائل اجتماعی» در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش در تهران از سوی حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وی قرائت شد، گفت: تنوع و تکثر مسائل و رویدادهای اجتماعی را در تخصصی شدن رسانه ها در ایران و جهان موثر و برنامه ریزی برای هر چه تخصصی‌تر شدن رسانه ها در ایران ضروری است.

جنتی با تاکید بر رعایت موازین اخلاق حرفه ای ضمن پیگیری نیازها و مطالعات خبرنگاران افزود: تزلزل به ادامه فعالیت بسیاری از رسانه‌های مکتوب، موجب متزلزل شدن جایگاه خبرنگاران بویژه از نظر مسائل معیشتی خواهد شد.

وی با اشاره به تصویب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اظهار داشت: بر اساس این قانون هر فرد ایرانی می تواند به اطلاعات طبقه بندی نشده دسترسی داشته باشد و دولت یازدهم هم بر اجرای این قانون تاکید جدی دارد.

رسانه قدرتی همانند قدرت نظامی دارد

در این مراسم همچنین علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی که در کنار چهره هایی مانند معصومه ابتکار از مهمانان ویژه این برنامه بود در سخنانی خبرنگار را فردی معرفی کرد که آنچه را که می شنود و یا می‌بیند، بازتاب می دهد و به عبارت بهتر به نگارش در می آورد.

وی پیشینه بحث خبرنگاری را به آیه شریفه «ن و القلم و ما یسطرون» بازگرداند و گفت: همانطور که معلمی شغل انبیاست از آنجا که انتقال پیام جزو وظایف انبیا بوده است لذا باید گفت پیام رسانی هم شغل انبیاست.

صالحی سپس با گذری تاریخی بر وضعیت اطلاع رسانی در کشورمان توجه به جنبه حرفه ای شغل خبرنگاری را ضروری دانست و گفت: رسانه قدرتی همانند قدرت نظامی یک کشور دارد؛ اگر کشوری قدرت نظامی قابل قبولی داشت، قطعا کشورهای دیگر خود را از برخورد با او برحذر می دارند. رسانه هم اگر بُعد یا نفوذ خارجی داشته باشد، می تواند عامل بازدارنده باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی سپس خطاب به خبرنگاران گفت: این شما هستید که می توانید جلوی فساد را بگیرید، این شما هستید که می توانید همچون سدی محکم جلوی شایعات مخرب را بگیرد، این شما هستید که جلوی شیادان و چاپلوسان و دغلکاران را با مراجعه به سوابق آنها بگیرید، این شما هستید که می توانید اخلاق را به جامعه تزریق کنید.

صالحی در پایان با تاکید بر لزوم گردش آزاد اطلاعات در جامعه گفت: یقینا خبرنگاران یکی از عناصر شایسته، مقتدر و توانمند در حراست از منافع ملی و حاکمیت این کشور هستند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار