جای خالی صنایع تبدیلی در استان همدان
یکی از بهترین روش های توسعه اشتغال و افزایش درآمدهای غیر کشاورزی در مناطق روستایی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و صنایع روستایی است.از سوی دیگر ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، مؤثر ترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی به شمار می رود.
کد خبر: ۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹ 12 March 2015

       یکی از بهترین روش های توسعه اشتغال و افزایش درآمدهای غیر کشاورزی در مناطق روستایی، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و صنایع روستایی است.از سوی دیگر ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، مؤثر ترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی به شمار می رود.

به گزارش تابناک همدان  استاندار همدان با اشاره به اینکه همدان در حوزه صنایع تبدیلی ضعیف است، گفت: سالانه یک میلیون تن سیب زمینی در همدان تولید می ‌شود ولی حتی یک تن از این میزان در همدان فرآوری نمی ‌‏شود.

محمد ناصر نیک بخت اظهار داشت: وقتی که به دنبال سرمایه ‌گذار جدید در استان همدان هستیم نمی توان نسبت به سرمایه گذاران موجود بی تفاوت بود بلکه باید از آنها نیز حمایت کرد.

درآمد نفتی در کشور نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است و دولت برای درآمد زایی باید نسبت به وصول مالیات اقدام کند ولی گرفتن مالیات از واحدهای تولیدی برای آنها بسیار سنگین است که باید تمهیداتی اندیشیده شود که به بخش تولید و واحدهای صنعتی آسیب وارد کند.

هم اکنون به گفته مدیران ارشد استان  شرایط برای فعالیت و کار در استان همدان فراهم است اما گفتن این نکته ضروری است که دولت نمی تواند به تنهایی تولید کننده و سرمایه ‌گذار خوبی باشد از این رو باید زمینه را برای ورود و فعالیت بخش خصوصی فراهم کرد.

      سیب زمینی یکی از عمده محصولات تولیدی در استان همدان است که نقش بسیار ارزنده ای در اقتصاد این استان دارد.

استاندار همدان با اعلام اینکه در استان همدان سالانه 5 میلیون تن محصول کشاورزی در استان همدان تولید می شود، تصریح کرد: نزدیک به 3 میلیون و 500 هزار تن از این محصولات باید فراوری و تبدیل شود که متاسفانه صنایع تبدیلی موردنیاز برای این میزان محصول وجود ندارد.

وی با بیان اینکه با اشاره به اینکه استان همدان در حوزه صنایع تبدیلی ضعیف است، عنوان کرد: در حال حاضر در استان همدان سالانه یک میلیون تن سیب زمینی تولید می ‌شود ولی حتی یک تن از این میزان در همدان فراوری نمی ‏شود که آسیب است.

فرماندار همدان هم با تأکید بر ضرورت توجه به توانمندی‌های داخلی گفت: صنایع تبدیلی عاملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در همدان است.

علی تعالی با اشاره به اهمیت توجه به رویکرد اقتصاد مقاومتی در سطح جامعه اظهار کرد: یکی از رویکردهای مدیریت ارشد استان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تکیه بر ظرفیت و توانمندیهای داخلی است.

وی تصریح کرد: استاندار همدان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی عمده رویکرد خود را در زمینه سرمایه ‌گذاری در استان در سطح خرد و کلان برنامه ‌ریزی کرده و در حال اجراست.

فرماندار همدان برگزاری همایش سرمایه ‌گذاری در همدان را در راستای توسعه اقتصادی استان عنوان کرد و افزود: ارتباطاتی که با سرمایه ‌گذاران داخلی و خارجی صورت گرفته، بسترهای لازم برای ایجاد اشتغال در استان را فراهم کرده است.

وی ابراز داشت: یکی از سیاست‌ های اساسی که در این زمینه اتخاذ شد رفع موانع و مشکلات با برگزاری جلسات مختلف بود تا بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل، احیا شده و موانع سرمایه‌ گذاری و سرمایه در گردش آنها رفع شود.

تعالی با بیان اینکه در سطح روستاها و بخش‌ ها عرصه‌ های مختلفی برای اشتغال ایجاد شده است، افزود: بانک ‌ها در سطح روستاها و بخش‌ ها وام‌ های خوبی را به کارآفرینان در قالب بسیج سازندگی، کمیته امداد و جهاد کشاورزی می ‌دهند.

وی با اشاره به اینکه عرصه ‌های مختلف تولید در روستاها ایجاد و آموزش داده شده است، بیان داشت: امروز کارگاه‌ های خرد و کوچکی در سطح روستاها و بخش ‌ها ایجاد شده که در بخش اشتغال فعالیت خوبی دارند.

گفتنی است یکی از موانع و مشکلات وجود بروکراسی‌ های اداری و پیچ و خم‌ ها یی برای اخذ تسهیلات بود که با ایجاد پنجره واحد امروز این روند کوتاه شده است.

اکنون زمان صدور مجوز به 10 تا 15 روز کاهش یافته است و دیگر سرمایه‌ گذار در پیچ و خم اداری معطل نشده و در قالب دبیرخانه این پنجره واحد می ‌تواند روند اداری خود را طی کند.

فرماندار همدان اضافه کرد: با توجه به اینکه کشاورزی در همدان قابلیت داشته، صنایع تبدیلی در آینده یکی از رویکردهای مهم استان خواهد بود و سرمایه ‌گذاران می ‌توانند در این زمینه سرمایه ‌گذاری کنند.

      به سراغ رئیس خانه کشاورز استان همدان رفتیم ابوالقاسم سوزنچی گفت: صنایع تبدیلی برای اشتغالزایی بالا نیازمند اعمال یارانه هستند.

وی اظهار داشت: استان همدان در صادرات محصولاتی مانند گندم، جو، یونجه، کشمش و محصولات لبنی دارای رتبه برتر کشور است.

سوزنچی با اشاره به اینکه استان همدان موفق شده سهم ۴.۵ درصدی در تولیدات کشاورزی را به خود اختصاص دهد، افزود: حفظ تدوام در وضعیت کشاورزی و بهبود شرایط آن نیازمند کمک و یاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه است.

وی در این خصوص ادامه داد: تا سال ۹۱ سالانه حدود هفت هزار میلیارد تزریق بودجه به کشاورزی انجام می ‌شد اما امسال سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهم کشاورزی از بودجه کشور بوده که این مبلغ انگیزه افزایش تولید را از کشاورزان گرفته است.

سوزنچی توجه به حمایت از صندوق بیمه کشاورزان را بسیار ضروری دانست و گفت: با توجه به شرایط نامناسب کشاورزی هیچ بیمه گذاری حاضر به حمایت از کشاورزان نیست اما با نگاه ۲۰ درصدی افزایش منابع این صندوق، کشاورزان و مدیران از این شرایط نیز به خوبی استفاده می‌ کنند.

رئیس خانه کشاورز استان همدان در این مورد تاکید داشت: تا زمانیکه بودجه در زمینه کشاورزی کافی نباشد این امر محقق نمی ‌شود بنابراین توجه به تنظیم قوانین باید مورد بررسی قرارگیرد و این موضوع باید در صنایع تبدیلی نیز پیگیری شود.

سوزنچی اختصاص یارانه به بخش کشاورزی را موضوعی ضروری عنوان کردو گفت: صنایع تبدیلی با سرمایه اندک و اشتغالزایی بالا نیازمند اعمال یارانه هستند تا بتوانند در این حوزه مورد توجه سرمایه‌ گذاران قرارگیرند.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار