کد خبر: ۷۶۹۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷ 05 August 2019

 

سیدعابدین نورالدینی، دبیر سیاسی و جانشین سردبیر وطن امروز، ]چند روز پیش درباره تعطیلی این روزنامه گفت: ما یازده سال روزنامه را منتشر کردیم؛ جز در مقطعی کوتاه که در سال ۱۳۹۲ متوقف شدیم، آن‌هم به‌دلیل مشکلات مالی. انتشار روزنامه مستقل در وضعیت اقتصادی فعلی خیلی مشکل است.

روزنامه مستقل منابع مالی مشخصی دارد و به‌صورت عمده از سه محل می‌تواند کسب درآمد کند: ۱٫ فروش؛ ۲٫ تأمین آگهی؛ ۳٫ جذب اسپانسر. ما از دو حالت اول می‌توانستیم کسب درآمد کنیم. روزنامه‌ها و رسانه‌های وابسته به دولت باتوجه‌به تورم، تأمین اعتبارات جدیدتری دریافت می‌کنند؛ اما ما از این قاعده مستثنی هستیم؛ چون همان‌طورکه گفتم، مستقل هستیم.

پس در چنین شرایطی درآمدمان تغییری نکرد؛ ولی از آن طرف هم هزینه‌هایمان کمتر شد و هم قیمت کاغذ چهار برابر. بخش عمده‌ای از هزینه ما متعلق به قیمت کاغذ است که افزایش بسیاری داشت. از طرف دیگر، در جذب آگهی هم با مشکل مواجه شدیم؛ چون شرکت‌هایی که به ما سفارش آگهی می‌دادند، با مشکلات اقتصادی مواجه شدند و متأثر از رکود، آگهی‌هایشان را کم کردند. ما با شرایطی مواجه شدیم که هم هزینه‌هایمان افزایش یافت و هم درآمدمان کاهش.
وی  ادامه داد: ما آنی این تصمیم را نگرفتیم. یکی‌دو ماه است که در حال بررسی وضعیت هستیم و در این مدت نیز، فرمول‌های مختلفی را برای ادامه‌دادن بررسی کردیم؛ ولی به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم. در سه ماه گذشته، حقوق ندادیم و همکاران بدون اینکه حقوقی دریافت کنند، به‌خاطر تعلق خاطرشان کار کردند؛ اما درنهایت، به این نتیجه رسیدیم که ادامه انتشار امکان‌پذیر نیست. در‌حقیقت، ما از سال ۱۳۹۲ به مشکل تأمین منابع برخوردیم و از شروع به کار دولت آقای روحانی، با کاهش فراوان یارانه مواجه شدیم. فرمولی در معاونت مطبوعاتی وقت استفاده شد که نتیجه‌اش این شد برخی روزنامه‌ها نظیر وطن امروز یارانه‌شان تا ۹۰درصد کاهش پیدا کرد. یارانه‌ای که وزارت ارشاد به ما در طول سال می‌دهد، به‌اندازه حقوق ۱۵ روز خبرنگاران وطن امروز هم نیست. ما به‌جز منابع مالی، ‌درگیر مسائل قضایی نیز بودیم و ده‌ها شکایت به بهانه‌های مختلف از ما شد و باوجوداین سعی کردیم که بمانیم. آن زمان هم تحریریه را کاهش دادیم و با تعداد نیروهای بسیار کم و محدود کارمان را ادامه دادیم. اگر به میزان اثرگذاری و جریان‌سازی روزنامه نگاه کنیم، با نیروهای سازمان هیچ نسبتی نداشت. 

نورالدینی با بیان اینکه ما روز چهارشنبه با بچه‌های روزنامه خداحافظی کردیم، عنوان کرد: به‌محض انتشار خبر توقف چاپ روزنامه، تماس‌های بسیاری با کادر روزنامه گرفته شد و چند مورد هم شماره‌حساب خواستند تا کمک کنند؛ اما نمی‌توان به این شکل کار را ادامه داد. معتقدیم برهه فعلی زمانی نیست که روزنامه وطن امروز جایش در فضای فعلی کشور خالی باشد و امیدوارم که به‌زودی به روی دکه برگردیم. زمان بازگشتمان مشروط به تأمین منابع مالی است و انتشار روزنامه به‌شکل مستقل کار بسیار دشواری است و ما کمتر روزنامه مستقلی داشته‌ایم که بتواند نزدیک به ۱۱ سال منتشر شود و همین هم با تیم مدیریتی ویژه شکل گرفته است. ما تمام راه‌های ممکن برای ادامه انتشار را امتحان کردیم؛ ولی شدنی نبود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار