کد خبر: ۷۸۰۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹ 16 September 2019

به گزارش «تابناک» هرمزگان، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: مجموعه اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در شرق و غرب استان هرمزگان بابت توسعه زیرساخت‌ها در بنادر کوچک بالواقع جای تشکر و قدردانی دارد که این امر منجر به رونق این بنادر خواهد شد.

محمدرضا صفا عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص بحث بنادر کوچک با اشاره به عملکرد مناسب سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه زیرساخت‌های این بنادر در شرق و غرب استان هرمزگان اظهار داشت: مجموعه اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در شرق و غرب استان هرمزگان بابت توسعه زیرساخت‌ها در بنادر کوچک بالواقع جای تشکر و قدردانی دارد و موجب رونق این بنادر می‌شود.

وی افزود: با این حال در این بحث و موضوع توسعه بنادر کوچک مبنا و پایگاه اصلی تخفیفات گمرکی است. در این زمینه امیدواریم با راه‌حل‌هایی که اقتصاددانان و هیأت دولت ارائه می‌دهند همانند گذشته تخفیفاتی بین ۵ تا ۲۵ درصد در گمرکات این بنادر برای واردات کالا اعمال شود. مسآله‌ای که قطعا نقش به‌سزایی در رونق بخشی این بنادر خواهد داشت.  

این عضو اتاق بندرعباس در ادامه با اشاره به نقش این بنادر در زندگی مرزنشینان استان هرمزگان، تصریح کرد: مرزنشینان نگهبان‌های کشور هستند. به‌خصوص مرزنشینان استان هرمزگان که چند سالی است به خاطر عدم بارندگی و بروز خشکسالیهای متعدد، دامداری و کشاورزی‌ آنها از بین رفته است.  

وی افزود: این قشر هم‌اکنون متکی به واردات اندک کالا از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هستند که این موضوع می‌طلبد دولت از آن‌ها حمایت داشته و تخفیفات ویژه‌ای را برایشان در نظر بگیرد. رزق و روزی این افراد از این مسیر انجام می‌گیرد و قطعاً واردات قانونی با تخفیفاتی که در نظر گرفته می‌شود نقش بسزایی در رونق زندگی مرزنشینان خواهد داشت.

صفا تصریح کرد: بخش خصوصی قانون‌گذار نیست که بتواند به‌تنهایی با واگذاری بنادر کوچک آن را بچرخاند و باید هزینه‌اش را از مرزنشینان دریافت کند. این‌یک واقعیت است و باید شرایط به نحوی باشد تا برای مرزنشینان بابت واردات کالا صرفه اقتصادی به وجود بیاید. چراکه اگر کالایی که از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس وارد می‌کنند، تخفیف نداشته باشد آن‌ها توان رقابت با تجار صاحب‌نام را ندارند و رونقی در بنادر ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: باید این رونق ایجاد شود چون رونق اقتصادی بنادر کوچک در حالی رخ می‌دهد که برای بخش خصوصی صرفه داشته باشد و این‌یک فاکتور مهم برای آن‌هاست. به‌عنوان مثال اگر تاجری بخواهد از بندر جاسک واردات را انجام دهد ۳۵۰ کیلومتر برای او نسبت به بندرعباس فرق مسیر است اما اگر تخفیف نداشته باشد در آنجا بار خودش را خالی نمی‌کند.

این عضو اتاق بازرگانی بندرعباس ادامه داد: باید مجلس و دولت از این موضوع حمایت کنند تا در بحث واردات و توزیع عادلانه کالا شاهد رونق در بنادر کوچک باشیم.

انتهای پیام/*

برچسب ها: بنادر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار