هم‌زمان با عبور فصل گرما و کاهش عوامل طبیعی در وقوع آتش‌سوزی جنگل‌ها، عوامل انسانی  در آتش‌گرفتن مراتع و جنگل‌ها افزایش می‌یابد
کد خبر: ۷۸۱۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹ 20 September 2019

به گزارش «تابناک» هرمزگان، بارش باران‌های بهاری امسال اگرچه روی خوش ترسالی را به طبیعت باز گرداند اما موجب نگرانی وقوع آتش‌سوزی در روزهای گرمی است که هرمزگان همچنان تجربه می‌کند. به گزارش ایرنا، وسعت هرمزگان بیش از 7 میلیون هکتار است که 95 درصد سطح آن را زمین‌های ملی و جنگلی پوشانده است.

20 هزار هکتار از جنگل‌های هرمزگان دود شد

با توجه به اینکه بیش از یک میلیون هکتار از عرصه‌های هرمزگان جنگلی و بیش از 4میلیون هکتار آن عرصه‌های مرتعی است، حفظ و حراست از این سرمایه ملی بیش از پیش احساس می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: متاسفانه سهل انگاری عامل انسانی و افزایش گرمای هوای هرمزگان در فصل تابستان به بروز آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی دامن زده و عرصه‌های طبیعی را به عنوان یک سرمایه ملی تهدید می‌کند.

«امید ذاکری» افزود: مدیریت پیشگیری و اطفای حریق درعرصه‌های منابع طبیعی، نیاز به مشارکت همه مردم، شهرداری‌ها، آتش‌نشانی، بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها ، جمعیت هلال احمر و دیگردستگاه‌های مربوطه دارد.

 

خسارت به20 هکتار از مراتع جنگلی استان 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: از ابتدای سال تا کنون ۸ مورد آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع اتفاق افتاده و در پی آن 20 هکتار جنگل و مرتع استان آسیب دیده و 60 میلیون تومان برای تجهیز یگان‌های حفاظت هزینه شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع اتفاق افتاده که در کمترین زمان از سوی نیروهای یگان حفاظت مهار شده است.   «امید ذاکری» افزود: در یک سال گذشته، شاهد بارش‌های خوبی در این استان بودیم که باعث خشک شدن گیاهان علفی در فصل تابستان می‌شود و احتمال آتش‌سوزی نیز بالا می‌رود و با وزش باد گسترش می‌یابد. 

وی با اشاره به این‌که هیزم و مواد اولیه برای آتش‌سوزی در سطح مراتع وجود دارد، بیان کرد: مردم از برپا کردن آتش‌های غیرضرور پرهیز کنند و ظرف‌های پلاستیکی، شیشه‌ای، کبریت و دخانیات را بدون خاموش کردن در طبیعت رها نکنند. 

این مقام مسئول اظهار کرد: در یک سال گذشته، ۵ مورد آتش‌سوزی در استان به علت وجود پسماندهای زراعی در مزارع اتفاق افتاده است. 

ذاکری خاطرنشان کرد: سامانه تلفنی ۱۵۰۴ مربوط به امداد جنگل و مرتع است و یگان حفاظت از منابع طبیعی در طول شبانه‌روز آماده دریافت گزارش‌های مردمی درباره آتش‌سوزی‌هاست. 

 

گرما و افزایش خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان بیان کرد: فصل گرما و افزوده شدن دمای هوا، خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع را افزایش می‌دهد. 

سرهنگ «رحیم اسفندیاری» با اشاره به افزایش میزان بارش‌ها و پوشش گیاهی مراتع استان در سال جاری افزود: با توجه به این‌که گیاهان فصل گرما، خشک می‌شوند و در معرض حریق قرار می‌گیرند، مردم باید از هرگونه طبخ غذا در طبیعت پرهیز کنند زیرا هر خطایی موجب بروز آتش‌سوزی می‌شود. 

وی بیان کرد: آموزش‌های لازم برای دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها درباره آشنایی آن‌ها با انواع مواد آتش‌زا، حریق، نحوه پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی در مراتع و کنترل و اطفای حریق ضروری است. 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی هرمزگان افزود: با توجه به اهمیت حفاظت طبیعت و جلوگیری از هرگونه آتش‌سوزی، همه نیروها در آماده‌باش کامل هستند. 

 

آتش‌سوزی نخلستان‌های سیاهو

یکی از آتش‌سوزی‌های استان در سال جاری آتشی بود که به جان نخلستان‌های دهستان سیاهو در شمال بندرعباس، مرکز استان، افتاد. آتش‌سوزی سیاهو به این دلیل که در منطقه‌ای غیرقابل عبور رخ داده بود موجب سخت شدن روند اطفا شد. 

 «فریدون همتی»، استاندار هرمزگان، در این‌باره گفت: در حریق نخلستانی در سیاهو ۳ تیم آتش‌نشانی از قطب‌آباد، فین و بندرعباس برای اطفای آتش به منطقه اعزام شدند و سرانجام با تلاش امدادگران، این آتش مهار شد. 

 

سوختن باغ‌های میوه روستای راونگ میناب

یکی دیگر از این حوادث، آتش‌سوزی در باغ‌های میوه روستای راونگ میناب بود. دهیار روستای راونگ میناب گفت: ۱۰۰ اصله درخت در یکی از باغ‌های میوه این روستا دچار آتش‌سوزی شد. 

 «محمد جعفری» اضافه کرد: در خرداد سال جاری، یک باغ نخیلات و لیمو به مساحت بیش از یک هکتار در روستای راونگ بخش مرکزی میناب در آتش‌ سوخت. 

وی اضافه کرد: دلیل این آتش‌سوزی مشخص نشده و احتمال می‌رود به علت دمای بالای هوا بوده است و بر اثر این آتش‌سوزی بخشی از زمین‌های روستاهای خشک‌آباد، اسلام‌آباد و زهوکی بخش بندزرک میناب نیز در آتش سوخت. 

 

کاهش یا افزایش خطر آتش‌سوزی با پایان تابستان؟ 

هم‌زمان با عبور فصل گرما در استان می‌توان گفت خطر وقوع آتش‌سوزی کمتر می‌شود ولی حافظان و دوستداران طبیعت باید توجه داشته باشند بیشترین تهدیدها از سوی انسان‌ها با پایان تابستان اتفاق می‌افتد. لازم است مردم استان آموزش‌های لازم برای نگهداری از منابع طبیعی پیرامون خود را فرا گیرند تا با سهل‌انگاری طبیعت را به آتش نکشند. 

 

خطاهای انسانی در وقوع آتش‌سوزی مراتع

اصطلاح آتش‌سوزی جنگل فقط به آتش‌سوزی‌هایی که در جنگل روی می‌دهد گفته نمی‌شود بلکه به دیگر آتش‌سوزی‌های مشابهی که در طبیعت وحش مانند چمن‌زار، بیشه‌زار، بوته‌زار و خاک باتلاقی روی می‌دهد نیز گفته می‌شود. خطاهای انسانی از قبیل سهل‌انگاری ساکنان و مسافران، عامل طبیعی آتش‌سوزی را تقویت می‌کند به‌طوری که در برخی مناطق آتش‌سوزی مکرر تابستانی خسارت‌های بسیاری به جنگل‌ها و مراتع استان در سال جاری وارد کرده است. 

برخورد با آتش‌افروزی در جنگل 

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی هرمزگان گفت: سامانه گویای ۱۵۰۴ با هدف حفظ منابع طبیعی، به عنوان پل ارتباطی بین طبیعت‌دوستان و این اداره کل است که از سال ۹۲ در کشور راه‌اندازی شده است.  «اسماعیل خادمی» بیان کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی، تخریب و تصرف عرصه‌های منابع طبیعی تماس بگیرند تا ماموران این یگان در کمترین زمان به محل اعزام شوند و اقدامات لازم را انجام دهند. به گفته وی بر اساس قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها، آتش روشن کردن در جنگل و آتش‌سوزی در آن جرم است و مجرم به 2 ماه تا یک سال حبس و همچنین هر فردی در تنه درخت یا درون آن آتش روشن کرده باشد به پرداخت جریمه نقدی محکوم می‌شود.
منبع: همشهری
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار