ازدواج جوانان، رفته رفته درحال تبدیل شدن به یکی از چالش‌های اصلی جامعه است. سبک زندگی جوانان ایرانی دیگر به مانند چند دهه پیش نیست و میل به تجرد بین آنها روز به روز درحال قوت گرفتن است.
کد خبر: ۸۷۷۶۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱ 20 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ایسنا،12 میلیون جوان ایرانی اکنون در سن ازدواج قرار گرفته اند، اما بسیاری از آنها یا تمایلی برای ازدواج ندارند و یا اینکه باید لباسی پولادین بپوشند و هفت خوانی از مشکلات را پشت سر بگذارند تا بتوانند وارد زندگی مشترک شوند.

اگر از خیلی از این جوان ها بپرسید که چرا از ازدواج فرار می کنند، شاید دلایل مختلفی از مشکلات اقتصادی و بیکاری گرفته تا نداشتن مسکن و تجمل گرایی خانواده و ... را پشت سر هم ردیف کنند.

مشکلاتی که راه را برای ورود جوانان به یک زندگی جدید با دشواری های بزرگی مواجه می کند، تا جایی که حاضرند برای گرفتار نشدن در باتلاق این گرفتاری ها به راحتی قید ازدواج را بزنند و تنهایی را به زندگی مشترک ترجیح بدهند.

حالا که دو روزی بیشتر تا آغاز هفته ازدواج و گرم شدن دوباره این بحث باقی نمانده، در جستجوی یافتن پاسخی به چرایی کمرنگ شدن مقوله ازدواج بین جوانان در دهه های اخیر، مهمترین موانع و راهکارهای آن میزگردی باهمکاری نهاد رهبری در دانشگاه رازی، موسسه مردم نهاد رما(رهروان مسیر آرامش)، شهرداری کرمانشاه، دانشگاه علوم پزشکی و روابط عمومی دانشگاه رازی تشکیل شده تا این عوامل مورد بررسی قرار گیرد.

مشکلات اقتصادی، مهمترین عامل تاخیر ازدواج جوانان

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محسن قلندری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی دراین نشست، مشکلات اقتصادی را مهمترین مانع ازدواج جوانان برشمرد و اظهار کرد: در ارتباطی که در دانشگاه با دانشجوبان داریم، مهمترین دغدغه های خود را برای ورود به زندگی مشترک مشکلات اقتصادی و نداشتن شغل می‌دانند.

وی تورم موجود در جامعه را از دیگر موانع مهم پیش پای ازدواج جوانان اعلام کرد و افزود: طی چندسال اخیر به جهت تورم سرسام آوری که در جامعه داریم، شرایط برای ازدواج جوانان سخت‌تر شده است.

 قلندری تاکید کرد: در این شرایط اگر یک جوان بخواهد زندگی مشترک خود را آغاز و با حداقل ها هم شروع کند، باز باید هزینه های زیادی را بپردازد.

وی با بیان اینکه جوانان در کنار مشکلات اقتصادی و بیکاری، برای انجام امر ازدواج با موانع دیگری هم دست به گریبان هستند، افزود: باید همتی جمعی را بکار بگیریم و بسترهایی فراهم شود تا مشکلات پیش روی جوانان را برای ازدواج کردن کنار بزنیم.

باید چرایی ازدواج را برای جوانان تشریح کنیم

در ادامه این میزگرد حجت الاسلام مرتضی جلیلی مسئول ستاد استانی ازدواج دانشجویی و مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه نیز عدم آگاهی و شناخت ذهنی جوانان از مقوله ازدواج و همسر گزینی را مشکلی اساسی دانست که باعث می شود جوانان یا رغبتی برای ازدواج نداشته باشند و یا اینکه برای این امر مهم دیر اقدام کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه اکثر جوانان ما فهم درستی ار مقوله ازدواج و همسر گزینی ندارند و در بحث چرایی ازدواج و ورود به زندگی مشترک شناخت ذهنی لازم را بدست نیاورده‌اند.

 وی با تاکید براینکه باید چرایی ازدواج را برای جوانان تشریح کنیم، گفت: طبق آیات قرآن و روایات دینی مقوله ازدواج برای این است که بستری آماده کند تا جوانان به رشد و کمال دنیوی و اخروی دست پیدا کنند و به آرامش برسند.

وی خاطرنشان کرد: نیاز انسان به همسر از دو بعد عاطفی و جنسی است و رسیدن به این دو مقوله از مسیر ازدواج امکانپذیر می شود، لذا تا این دو نیاز درست تامین نشود، انسان به آرامش نمی رسد و در مسیر کمال قرار نخواهد گرفت.

وی از مشکل همسر گزینی به عنوان دیگر مانع ازدواج جوانان یاد کرد و افزود: از آنجایی که هدف از زندگی که همان رسیدن به کمال است برای بسیاری از جوانان مشخص نیست، برای همین در انتخاب کسی که بتواند در کنار آنها باشد تا به آن هدف دست پیدا کنند، دچار مشکل می‌شوند.

وی به آمار بالای طلاق در سالهای اولیه ازواج اشاره کرد و گفت: طبق آمارها حدود 60 تا 70 درصد از طلاق ها در پنج ساله اول زندگی زوجین اتفاق می افتد که مهمترین علت آن این است که انتخاب درست را انجام نداده‌اند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در شرایط کنونی به دلیل برخی القائات که از طریق رسانه ها و فیلم ها و... به جوان ها داده می شود، معیارهای انتخاب همسر هم معیارهای اشتباهی هستند.

به گفته این مسئول یکی از عوامل تاثیرگذاری که باعث می شود جوانان به سمت ازدواج نروند، این است که معیارهای همسرگزینی را نمی‌دانند.

وی در ادامه ناامیدی افراطی و توقعات بالا را از موانع مهم دیگر پیش پای ازدواج جوانان برشمرد و افزود: تا چند دهه قبل سطح توقعات جوانان بگونه ای بود که شروع زندگی ساده ای داشتند، اما اکنون این موضوع کاملا متفاوت شده است.

وی بابیان اینکه جوانان امروزی بسیار متوقع شده‌اند، گفت: ناامیدی افراطی و توقع بالایی که جوانان از خودشان و فضای اقتصادی و سیاسی جامعه دارند، مشکل ساز شده و به عنوان مانعی برای ازدواج جوانان مطرح می‌شود.

وی وجود برخی آداب و رسوم میان خانواده ها را معضلی برای ازدواج آسان جوانان دانست و افزود: متاسفانه این آداب و رسوم همچون مهریه بالا، مراسم عروسی پرهزینه و جهیزیه گرانقیمت که مبنای دینی ندارند، خرج های زیادی را پیش از ازدواج روی دست جوانان می‌گذارند.

وی گفت: این سنت ها گاها آنچنان در خانواده های ما ریشه دوانده که حتی بیماری کرونا هم نتوانسته در این روزها آنها را کنار بزند.

به ازاء هر 10 سال 2.5 سال به سن ازدواج اضافه می‌شود

به گزارش ایسنا، جهانگیر کرمی رئیس مرکز مشاوره دانشگاه رازی نیز در این نشست، بابیان اینکه مسئله ازدواج در کشور از مرحله هشدار گذشته و به مرحله بحران رسیده، اظهارکرد: در وضعیت فعلی جوانان زیادی داریم که تمایل دارند ازدوج کنند، اما متاسفانه موانع مختلفی وجود دارد که مانع از تحقق این هدف می‌شود.

وی بااشاره به اینکه سن ازدواج در ایران روز بروز در حال افزایش است، گفت: تا چند دهه قبل به ازاء هر 10 سال یک سال به سن ازدواج جوانان اضافه می شد، اما در دهه های اخیر به ازاء هر 10 سال 2.5 سال به سن ازدواج جوانان افزوده می‌شود.

 رئیس مرکز مشاوره دانشگاه رازی کرمانشاه بهترین سن برای ازدواج جوانان را بین 22 تا 26 سال دانست و افزود: در این سن فرد شرایط مناسبی دارد که وارد زندگی شود، اما متاسفانه در شرایط کنونی از این سن عبور کرده‌ایم.

وی درخصوص مهمترین موانع پیش روی جوانان برای ازدواج هم گفت: بیش از 70 درصد از جوانانی که ازدواج نمی کنند، مشکلات اقتصادی را مهمترین مانع برای ازدواج خود می‌دانند.

کرمی تاکید کرد: اگر می خواهیم بحران ازدواج را در جامعه حل کنیم، مسئولین باید به فکر ایجاد اشتغال برای جوانان باشند، چراکه با رفع مشکل اشتغال آنها تا حدودی سایر مشکلات هم خودبخود رفع می‌شود.

وی تجمل گرایی بسیاری از خانواده ها برای شروع زندگی مشترک زوجین را هم از دیگر عوامل تاخیر در ازدواج جونان دانست و گفت: هرچند بسیاری از خانواده ها می دانند که مشکلات اقتصادی مانع مهم ازدواج فرزندانشان است، اما با این وجود بازهم حاضر نیستند دست از برخی از آداب و رسوم خود بردارند و از تجمل گرایی برای شروع زندگی مشترک آنها دست بکشند.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه رازی تصریح کرد: از سوی دیگر طی چند دهه اخیر سطح توقع جوانان هم برای امر ازدواج بالا رفته، بگونه ای که دختر و پسر می خواهند که در همان شروع زندگی مشترک رفاه کامل و همه امکانات زندگی در اختیارشان باشد.

وی رواج فرهنگ داشتن تحصیلات عالیه بین جوانان را از دیگر موانع مهم تاخیر در ازدواج جوانان برشمرد و گفت: داشتن تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری گاها باعث می شود تا حداقل دو تا سه سال در ازدواج جوانان تاخیر ایجاد شود. البته این مسئله بیشتر بین دختران مجرد اتفاق می افتد و برای همین در ترکیب جوانانی که در تجرد قرار دارند، دختران با تحصیلات عالیه بیشتر هستند.

کرمی با تاکید براینکه سیستم آموزشی، رسانه ها و خصوصا صداوسیما باید روی آسان گیری در امر ازدواج جوانان کار کنند، افزود: علیرغم اینکه دانش ازدواج را در فرزندانمان تقویت کرده ایم، اما متاسفانه این دانش به نگرش تبدیل نشده و برای همین اکنون در امر ازدواج آنها مشکل داریم.

وی در ادامه به چرایی بالا بودن آمار طلاق در پنج سال زندگی مشترک جوانان هم اشاره کرد و گفت: جوانان ما درحالی وارد زندگی مشترک می شوند که گاها مهارت های زندگی را کامل آموزش ندیده اند، فرد گرایی در آنها وجود دارد و مسئولیت پذیری‌شان پایین است.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه رازی از برنامه های دانشگاه رازی برای افزایش مهارت زندگی بین دانشجویان یادکرد و افزود: امسال برای اینکه بتوانیم مهارت های زندگی را بین دانشجویانمان تقویت کنیم، درس مهارت های زندگی را به واحدهای درسی اضافه کردیم و به حدود دو هزار دانشجو این مهارت ها را آموزش دادیم. همچنین در طرح زندگی پایدار برای 1600 دانشجو آموزش هایی ارائه کردیم.

هر 2 خانواده ایرانی یک جوان مجرد دارند

سخنران بعدی این نشست، الهه صادقی نماینده دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود، که به کاهش شدید رشد جمعیت در کشور طی یکی دو دهه اخیر اشاره کرد و یادآورشد: از حدود چندسال قبل از انقلاب تا دهه 1360 برنامه های تنظیم جمعیت خانواده در کشور اجرا می شد، اما از این دهه به دلیل وقوع جنگ و برخی عوامل دیگر این برنامه ها برداشته شد و خانواده ها تشویق به فرزندآوری شدند. از دهه 1370 دوباره برنامه تنظیم جمعیت خانواده در کشور اجرا شد که کاهش جمعیت خانواده های ایرانی را به دنبال داشت.

 وی تصریح کرد: میزان رشد جمعیت ایران در دهه 1340 در حدود 3.1 درصد بود و این آمار در دهه 1390 به 1.24 درصد رسیده درحالیکه نباید زیر 2.1 درصد باشد، یعنی هر دو نفری که با هم ازدواج می کنند باید حداقل دو فرزند داشته باشند.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید براینکه مسئولین باید روی ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری کار کنند، اعلام کرد: اگر روند فعلی همینگونه پیش برود، در آینده جمعیتی سالمند در کشور خواهیم داشت. جمعیتی که تولید کننده نیست و بیشتر برای دولت بار اقتصادی است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر استان کرمانشاه جزو 10 استان اول سالمند کشور است، لذا باید بیشتر روی دو مقوله مذکور کار کنیم.

صادقی گفت: حدود 12 میلیون دختر و پسر در سن ازدواج در کشور داریم که بیش از سه میلیون نفر آنها تحصیلات عالیه دارند و حدود 700 هزار نفر از آنها را دخترانی تشکیل می دهند که در سن تجرد قطعی هستند. تا حدود چندسال پیش سن تجرد قطعی دختران حدود 40 سال بود، اما اکنون به حدود 50 سال افزایش یافته است.

وی در ادامه درخصوص دلایل عدم تمایل پسران به ازدواج اعلام کرد: براساس تحقیقات میدانی به عمل آمده بیش از 70 درصد از پسران بیکاری را عامل اصلی ازدواج نکردن خود عنوان کرده اند. همچنین 54 درصد از جوانان نداشتن مسکن و 30 درصد هم مشکل پیدا کردن فرد مناسب را عامل تاخیر در ازدواج خود دانسته‌اند.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: همچنین در این تحقیقات مشخص شده که بیشتر دختران هم پیدا نکردن همسر مناسب را عامل اصلی تاخیر در ازدواجشان دانسته‌اند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی که دربحث ازدواج جوانان داریم این است که فاصله بین بلوغ جنسی جوانان با ازدواج آنها افزایش یافته که وقتی این فاصله زیاد شود، برخی ناهنجاری ها را پیش می‌آورد.

صادقی به خلاء ندادن آموزش های لازم به جوانان برای ورود به زندگی مشترک هم اشاره کرد و گفت: نه در مدارس و نه در دانشگاه های ما جوانان آموزش های لازم را برای ورود به زندگی مشترک یاد نمی گیرند. با وجود اینکه ما سالانه به حدود 70 هزار جوان 18 تا 30 ساله در زمینه ازدواج سالم و آسان آموزش هایی می دهیم، اما واقعیت این است که این آموزش ها کافی نیست و نمی توان با آنها نتیجه لازم را گرفت.

وی بر لزوم ارائه آموزش های قبل، بعد و حین ازدواج به جوانان تاکید کرد و گفت: همچنین ضروری است که روی هدفمند بودن ازدواج و فرزندآوری هم کار کنیم، چراکه در این حوزه هم اکنون مشکل داریم. برای مثال خانواده ای که از نظر مالی وضعیت مناسبی ندارند، تعداد فرزندان زیاد و خانواده ای که وضعیت خوبی دارند، تعداد فرزندان کمی دارند که این نیز باید اصلاح شود.

کرمانشاه صاحب اولین فرهنگسرای تخصصی خانواده می شود

سخنران پایانی این میزگرد، مهدی عبدالمالکی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرماشناه بود که به بیان دیدگاه های خود درباره چرایی تاخیر جوانان در ازدواج پرداخت و مشکل اساسی را در پرورش رفتار افراد جامعه دانست و گفت: چندی پیش مدل و سطح رفتار مردم چند کشور موفق دنیا را مورد بررسی و مطالعه قرار دادیم و در این بررسی ها متوجه شدیم که این کشورها از رده های سنی پایه روی کودکان خود سرمایه گذاری کرده‌اند.

 وی افزود: در این بررسی مشخص شد که سیستم آموزشی این کشورها قالب متفاوتی با سیستم آموزش و پرورش ما دارد، بگونه ای که زمانی که یک کودک وارد این سیستم می شود تا پنج سال اول سرمایه گذاری کاملی روی او انجام می دهند تا رفتارهای درست در جامعه را در قالب نقاشی، هنرهای تجسمی و ... به او آموزش دهند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: هرچند این کشورها پنج سال را روی این کودکان سرمایه گذاری می کنند، اما تا 60 سال از این سرمایه گذاری بهره برداری می‌کنند.

وی تاکید کرد: آموزش هایی که این کشورها به فرزندانشان می دهند تعلق خاطر، احساس مسئولیت پذیری، دانستن قواعد رفتاری زندگی اجتماعی را در آنها به دنبال دارد، درحالی که ما از برخی از این آموزش ها غافل مانده‌ایم.

عبدالمالکی افزود: از آنجایی که ما این آموزش‌ها مانند فرهنگ کار، شهرنشینی، زندگی و خانواده را از کودکی به شهروندانمان آموزش نداده ایم، برای همین وقتی به سن بالاتر می رسند، به سختی می شود آنها را متقاعد کنیم که این نوع مدل های رفتاری را داشته باشند.

وی در ادامه به نبود نقشه راه در حوزه ازدواج جوانان هم در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دستگاه های مختلفی همچون بهزیستی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، شهرداری و ... هرکدام متولی حوزه ازدواج جوانان هستند، درحالی که نقشه راهی ندارند و به صورت سلیقه ای عمل می کنند. برای همین ضروری به نظر می رسد که در شرایط کنونی در این رابطه یک واکاوی و آسیب شناسی داشته باشیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری کرمانشاه در ادامه به تشریح مهمترین برنامه های این سازمان برای هفته ازدواج پرداخت و گفت: در حوزه فرهنگی این سازمان چندسالی است که در بحث آموزش های مهارتی زندگی و اجتماعی اقداماتی را شروع کرده، اما متاسفانه گاها از این کلاس های آموزشی استقبالی نمی شود، درحالی که در شهرهای دیگر کاملا برعکس است.

وی از برنامه افتتاح اولین فرهنگسرای تخصصی خانواده در کرمانشاه خبرداد و گفت: این مراسم اوایل هفته آینده به مناسبت آغاز هفته ازدواج برگزار خواهد شد.

علیرغم دعوتی که مسئولین دانشگاه رازی از مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه به عنوان متولی اصلی حوزه جوانان استان برای حضور در این میزگرد کرده بودند، وی در این نشست حضور نداشت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار