کارشناس مهندسی هواشناسی:
کارشناس مهندسی هواشناسی و ارشد فیزیک دریا گفت: احداث سد باغان بر روی رودخانه مند خسارات جبران‌ناپذیری را برای اراضی پایین‌دستی رودخانه به دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۸۸۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶ 03 September 2015
محمد شاکری مطلق ظهرامروز در اولین نشست هم‌اندیشی طرح آمایش سرزمین که با حضور کارشناسان در محل سالن اجتماعات فرماندار دشتی تشکیل شد اظهار داشت: وضعیت زیست‌محیطی دشتی روزگار خوبی را سپری نکرده و چشم‌انداز روشنی را نیز ترسیم نمی‌کند.

کارشناس مهندسی هواشناسی و ارشد فیزیک دریا، از ضعف در مکان‌یابی شهرک صنعتی خورموج و ناحیه صنعتی دشتی که در بدترین جای ممکن مستقرشده‌اند انتقاد کرد و افزود: در مکان‌یابی شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌ها فهم باد غالب منطقه از شرایط اولیه است.

وی ادامه داد: جالب اینکه طبق مطالعات اقلیمی و هواشناسی منطقه باد غالب منطقه شمال غربی است یعنی مکان فعلی شهرک صنعتی‌ در حوزه شهرستان دشتی دقیقاً جایی مکان‌یابی شده‌اند که نباید باشند ولو اینکه از رونقی برخوردار نیستند و آینده‌نگری حلقه مفقوده برنامه‌ریزی‌هاست.

شاکری مطلق خاطرنشان کرد: رودخانه مند این شاهرگ حیاتی دشتی در معرض خطری بزرگ قرار دارد به گفته کارشناسان امر که بارها از طریق نگارش مقالات در مطبوعات و تارنماهای خبری نیز متذکر شده‌اند آن است که احداث سد باغان بر روی رودخانه مند خسارات جبران‌ناپذیری را برای اراضی پایین‌دستی رودخانه به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: چراکه بعد از ساخت سه سد طبق اطلاعات حقیر در استان فارس ازجمله سد سلمان فارسی قیر و سد تنگاب فیروزآباد و کاهش دبی ورودی به استان نشان از آن دارد که احداث سدهای متعدد و مهار آب‌های سطحی در بالادست حوزه آب‌خیز زنگ خطری است که به صدا درآمده است.

 کارشناس مهندسی هواشناسی و ارشد فیزیک دریا تأکید کرد: اگر این اقدام بدون توجه به تأثیر آن بر اراضی پایین‌دست صورت گیرد در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد خواهیم بود که دیم‌زارهای سبز دشتی که زمانی دشتی‌ها این سرزمین گندم و هندوانه و خربزه خود را ازآنجا برداشت می‌کردند تبدیل به اراضی شوره‌زار و لم‌یزرع خواهد شد و حتی جایی برای پرندگان و گونه‌های جانوری موجود نیز نخواهد بود.

وی بابیان اینکه رودخانه مند دشتی به دریاچه ارومیه تبدیل نشود افزود: امید است تا دیر نشده دلسوزانه این تهدید را جدی گرفته و بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های جغرافیایی و تقسیمات کشوری مدیریتی جامع بر حوزه آب‌خیز مند حاکم شود که فردا دیر است و جبران شور شدن دیم‌زارهای حاصلخیز حاشیه مند ناممکن خواهد بود.

شاکری مطلق یادآور شد: همان‌طور که ذکر شد علاوه بر تأثیرات منفی مهار غیراصولی آب‌های این رودخانه در بالادست بر کشاورزی پائین‌دست رودخانه، این اقدام تبعات و عوارض زیست‌محیطی نامطلوبی نیز بر جای خواهد گذاشت و در آینده‌ای نه‌چندان دور  مرگ خاموش یک رودخانه دیگر را در کشور و این بار در دشتی شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: این صرفاً یک هشداری است که پیش‌ازاین نیز در مورد بسیاری از رودخانه‌ها و دریاچه‌های کشور داده شد اما متأسفانه دیده و خوانده نشد و شاید این سرنوشت شوم  در انتظار خیلی از رودخانه‌های این سرزمین است، اما هرگز این خطر را جدی نگرفته‌ایم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار