یکی از مهم ترین دستورات جلسه شورای شهر تهران به ارائه گزارشی درباره طرح کاهش و کنترل آلودگی هوای شهر تهران اختصاص داشت.
کد خبر: ۹۱۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳ 09 September 2015
برای ارائه این گزارش از سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران دعوت شده بود تا به صحن علنی شورای شهر بیاید.تشکری هاشمی بااشاره به اینکه وضعیت آلاینده ها در تهران خوب نیست، گفت: در سال های93و94 کیفیت بنزین و گازوئیل ارتقای قابل قبولی داشته اما همچنان هوای تهران از آلاینده ها در رنج است.
یکی دیگر از تأکیدات معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران این بود که با اجرای طرح زوج و فرد برای تردد خودروها به میزان 50درصد محدودیت ایجاد شد اما تنها 4درصد در کاهش آلودگی هوا تأثیرداشت که رقم ناچیزی است. 
وی خواستار تصمیم گیری جدی درباره وانت بارهای شهر تهران شد و گفت:22درصد وانت بارهای تهران کاربراتوری هستند که آلودگی آنها 61درصد است بنابراین باید نسبت به این وضعیت ناگوار تصمیم جدی گرفته شود.وی با وجود آنکه متولیان مبارزه با آلودگی هوا را دستگاه های متعددی نظیر سازمان حفاظت محیط زیست، نفت، شهرداری، وزارتخانه های کشور، صنایع، راه و شهرسازی اعلام کرد اما گفت: به دلیل محوریت داشتن بحث های محیط زیستی برای شهرداری تهران، طرحی تهیه کردیم که طبق برنامه 5ساله دوم تهران و برنامه جامع کاهش آلودگی هوا برای کاهش انواع آلاینده ها بحث های ایجابی و محدودیت زا مطرح کرده است.
وی با اشاره به آلایندگی بالای خودروهای فرسوده کاربراتوری که برابر با 40گرم به ازای هر کیلومتر است، گفت: براساس استاندارد یورو 4و 5 این آلایندگی باید کمتر از 2درصد این میزان باشد از طرفی موتورها به دلیل نامناسب بودن سیستم سوخت رسانی کاربراتوری شان معادل 8خودرو تولید آلایندگی دارند که این میزان در نسل جدید خودروها برابر1.9 لیتر بنزین در هر100کیلومتر است. وی بخش عمده آلایندگی هوا را به منابع متحرک نسبت داد که سهم آنها 85درصد آلایندگی هاست. 
وی در تشریح طرح پیشنهادی کنترل آلودگی هوای تهران موسوم به «کاهش» گفت: پیش بینی شده است که خودروها در 4گروه آبی، سبز، زرد و قرمز دسته بندی شوند و محدودیت های ترافیکی براساس این گروه بندی اعمال شود.بر این اساس گروه آبی متعلق به خودروهای سواری، وانت بار و موتورسیکلت های هیبریدی، گروه سبز متعلق به خودروهای سواری، وانت بارهای گازسوز با شاخص استاندارد یورو2 دارای معاینه فنی، گروه زرد مربوط به خودروهای کاربراتوری زیر استاندارد یورو2 که به سن فرسودگی نرسیده اند و در نهایت گروه قرمز شامل تمام خودروهای فرسوده با سیستم کاربراتوری می شود.
وی در مورد تعداد خودروهای هرگروه نیز گفت: 29هزار و 802 خودروی دیزلی فرسوده داریم، 2میلیون و 957هزار خودرو شامل گروه سبز هستند. در کلاس زرد آنهایی که در ساعات اداری وارد محدوده زوج و فرد می شوند 284هزاردستگاه است و درکلاس قرمز نیز 137هزار و 80خودرو داریم که به شدت آلاینده هستند و اجازه تردد در محدوده طرح را ندارند.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه طرح کاهش هم اکنون در شورای عالی ترافیک کشور در حال برررسی است، گفت: پیشنهاد شهرداری این است که خودروهای آبی بدون محدودیت بتوانند در همه جای شهر حرکت کنند و خودروهای سبز که شامل خودروهای بنزینی انژکتوری است، به شرط داشتن مجوز، مجاز به تردد در محدوده ترافیک باشند اما محدودیت برای تردد خودروهای کاربراتوری غیرفرسوده در ساعات 6:30 تا 19 اعمال شود و در نهایت گروه قرمز نیز به هیچ وجه اجازه تردد در محدوده زوج و فرد را نداشته باشند. معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: درصورت اعمال حداقل محدودیت ها، میزان آلودگی هوای پایتخت به 19.1درصد خواهد رسید. نظرات اعضای شورای شهر درباره طرح کاهش را در جدول زیر بخوانید.
بیانیه اعضای شورای شهر تهران در حمایت از بیانات اخیر مقام معظم رهبری 
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه دیروز در بیانیه ای از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای خبرگان رهبری حمایت کردند. اعضای شورای شهر تهران از بیانات وحدت بخش و عزت آفرین رهبر فرزانه انقلاب حمایت کردند که متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
ما اعضای شورای اسلامی کلانشهر تهران مراتب سپاس خود را از فرمایشات وحدت بخش و عزت آفرین رهبر فرزانه انقلاب (مد ظله العالی) در دیدار با خبرگان رهبری اعلام داشته، جایگاه بلند مجلس شورای اسلامی را در بررسی حقوقی و کارشناسی برجام با بهره گیری از نظرات اعضای محترم شورای امنیت، تیم شجاع و متدین مذاکره کننده و فرهیختگان و شایستگان مرتبط با موضوع تأکید می کنیم.
مجلس شورای اسلامی حسب بیان معمار بزرگ انقلاب اسلامی که مجلس را نهادی در رأس امور دانستند، می تواند حق مسلم ملت ایران را در بهره مندی از چرخه کامل سوخت هسته ای و منافع داخلی و بین المللی آن در پناه راهبرد اقتصاد مقاومتی مقتدرانه مورد ملاحظه قرار دهد و زیاده خواهی های هزاررنگ و هزارچهره حاکمیت مستکبر آمریکا و رژیم کودک کش صهیونیستی را مانع شود. برجامی که بتواند لغو همزمان تحریم ها، صیانت از امنیت و هویت انقلابی ما، انجام متناظر تعهدات طرفین با حفظ اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی در منطقه و جهان را به همراه داشته باشد خواسته بی تردید همه دولتمردان و هر ایرانی شرافتمند می دانیم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار