مدیر منابع دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: از آغاز عملیات اجرایی اسکله هندورابی تاکنون تلفات بسیاری از مرجان‌ها را در این منطقه شاهد بوده‌ایم.
کد خبر: ۹۳۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴ 12 September 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، عسگری در خصوص  تلفات رو به رو شد مرجان‌های این منطقه اظهار داشت: شیوه ساخت اسکله در منطقه نمونه هندورانی طوری بوده که سنگ‌های دریایی را روی بستر مرجانی ریخته و باعث نابودی آن‌ها شده‌اند.
 
وی ادامه داد: با ساخت اسکله حوضچه‌ای احداث کرده‌اند که بعلت عدم جریان آب که مغایر ادامه حیات مرجان‌ها به دلیل ساکن بودند آن‌ها است، روند تدریجی مرگ این گونه‌ها مهیا کرده‌اند.
 
مدیر منابع دریایی اداره کل محیط زیست استان هرمزگان  با بیان این‌که از همان آغاز عملیات اجرایی اسکله مکاتبات و اخطاریه‌های را در خصوص توقف این پرو‍ژه، ما را بر آن داشت تا با اخذ مجوز قضایی مانع تخریب بیش از بیش اکوسیستم مرجان شویم و همین پیگیری واحد دستور قضایی تنها دلیل وقفه ما در توقف عملیات اجرایی اسکله هندورابی بوده است.
 
عسگری در خصوص نجات مرجان‌ها وجلوگیری از رورند تلفات آن‌ها گفت تنها راه نجات مرجان‌ها انتقال آن‌ها به مکانی مناسب است و اگر ظرف 5 ماه آینده این اتفاق نیاقتند تمامی مرجان‌ها نابود خواهد شد.
 
وی تصریح کرد زمانی که منطقه هندورابی به منطقه آزاد کیش واگزار شد هدف استفاده از جاذبه‌های اکوتورستمی و گردشگری منطقه نبود در حالی که برخی مسئولان بدون اخذ مجوز و در نظر گرفتن هدف واگذاری دست به تخریب اکوسیستم منطقه هندورابی شدند.
 
مدیر دریای اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگاران با اشاره به این‌که ارزشی هر کیلو مرجان 3 میلیون تومان است افزود: پس از برآورد نهایی تلفات مرجان‌ها مطالبه خسارت خواهیم کرد.
 
گفتنی است: مرجان ها به عنوان متنوع‌ترین اکوسیستم‌های کره زمین شناخته شود که تقریبا 70 در صد کل ماهیان دریایی در بخشی از چرخه زندگی خود به این اکوسیستم وابسته اند و از دیدگاه شیلاتی و اکوتوریستی به دلیل تنوع رنگ و زیبایی خیره کننده بسیار با ارزش هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار