رییس انجمن دندان‌پزشکان عمومی خراسان‌رضوی:
رییس انجمن دندان‌پزشکان عمومی خراسان‌رضوی با بیان اینکه به پیشگیری که می‌تواند عامل جلوگیری کننده از درمان باشد اهمیتی داده نمی‌شود، گفت: ایران از درمان با سطح جهانی برخوردار است اما پیش‌گیری به گونه‌ای مطلوب انجام نمی‌شود و این بسیار ناامید کننده است.
کد خبر: ۹۳۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱ 12 September 2015
دکتر مهدی نیک‌سیر در همایش سمپوزیوم اینترالاک و لیزر دکتر اسمایل خراسان که شب گذشته، 20 شهریور ماه، در هتل پارس مشهد برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دندان‌پزشکی در ایران از وضعیت خوبی برخوردار است چرا که پزشکی به‌خصوص دندان‌پزشکی در کشور از قدیم دارای بنای خوبی بوده و می‌توان گفت که درمان‌هایی که در حوزه‌های مختلف انجام می‌گیرد، کاملا با خارج از کشور رقابت می‌کند.

وی ادامه داد: شاخص دی.ام.اف شاخصی جهانی بوده که نشان‌ دهنده وضعیت دندان‌پزشکی کشورهای مختلف است. متاسفانه با آمارگیری که اخیرا صورت گرفته زنگ‌خطر به صدا درآمده چرا که این شاخص در یک سال گذشته حدود پنج درصد بوده که در حال حاضر به چیزی حدود 6.2 رسیده‌ و بسیار جای نگرانی است.

نیک‌سیر خاطرنشان کرد: در واقع تعداد دندان‌هایی که فرد بیمار به دلیل پر کردن و یا پوسیدگی از دست می‌دهد بالاست. یعنی در هر انسان 6.2 درصد از این مشخصه وجود دارد در حالیکه در دو سال گذشته این رقم در حدود 4.5 تا 5 بود. به دلیل عدم پیگیری‌های لازم و نیز مصرف مواد غذایی غیرمتداول و پوسیدگی‌زا این شاخص در حال افزایش است که با هشدار از سوی بهداشت جهانی نیز روبه‌رو شده‌ایم.

رییس انجمن دندان‌پزشکان عمومی خراسان‌رضوی تصریح کرد: به عنوان مثال در سال 1980 در کشور انگلستان، شاخص دی.ام.اف به حدود چهار درصد رسید که در مدت یک سال و نیم توانستند این شاخص را به زیر یک درصد کاهش دهند. در حال حاضر از مردم و نیز مسئولین انتظار می‌رود که به این موضوع اهمیت دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با بیمه پیشگیری از بیماری‌های دندان عنوان کرد: پیشنهاد انجمن دندان‌پزشکان عمومی کشور این است که این مساله در اولویت قرار گیرد و شرکت‌های بیمه موضوع پیشگیری را تقبل نمایند.

نیک‌سیر افزود: در تمام دنیا درمان دندان، فرایندی پرهزینه محسوب می‌شود و بیمه در ایران نیز تنها درصدی از خدمات دندان‌پزشکی را زیر پوشش قرار می‌دهد.

وی نقش رسانه‌ها را در جلوگیری از بیماری‌های دندان مهم شمرد و خاطرنشان کرد: حوزه دندان و دندان‌پزشکی دارای پازلی است که شاخص‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد که رسانه‌ها تنها یک قطعه از این پازل هستند.

رییس انجمن دندان‌پزشکان عمومی خراسان‌رضوی اضافه کرد: رسانه‌ها در این عرصه نقش بسزایی دارند و فرهنگ مردم با آموزش کاملا متحول می‌شود. فرهنگ متحول شده‌است که مردم را به سمت پیشگری و درمان صحیح سوق می‌دهد اما در مقابل عوامل دیگر مانند وزارت بهداشت، دانشکده‌های دندان‌پزشکی و انجمن‌های دندان‌پزشکی نیز در این پازل نقش مهمی دارند.

وی ادامه داد: در واقع می‌توان گفت فرهنگ صحیح تغذیه‌ و پیشگیری هم ارزان‌تر و هم قابل دسترس‌تر است و نتیجه بهتری هم به‌ دنبال دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار