کد خبر: ۹۳۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸ 12 September 2015
سینماهای تعطیل که در بهترین نقاط شهرهای استان قرار دارند و سال‌های سال میزبان تماشاگران مشتاق هنر هفتم بوده‌اند، امروز جز خاكی قطور چیزی روی پرده ‌هایشان دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، 21 شهریور روز ملی سینما، فرصتی برای اندیشیدن به سینما است. این روز سرآغاز آشنایی ایرانی ها با پرده سینما و این هنر و صنعت گسترده و جهانی به شمار می رود. کلید پیشرفت کشور، به میزان زیادی دست سینماگران است؛ چرا که دست‌اندرکاران هنر فاخر سینما، با توجه به تأثیرگذاری و جهت‌دهی این هنر، می‌توانند با تولیدات خود، امید و انگیزه کار و تلاش را در جامعه ترویج کنند.

بسیاری از سینماهای استان عمری به درازای نیم قرن دارند و همراه کودکی تا میانسالی دوستداران سینما بوده اند. امکانات این سینماها نیز طی این سال ها دست خوش تغییر و استهلاک بسیار قرار گرفته و وجود صندلی راحت، کیفیت تصویر و اکران فیلم‌های روز، رویای فراموش شده بسیاری از سینماها در شهرستان هاست.

سید وحید فخر موسوی، معاون هنری اداره کل ارشاد اسلامی گیلان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، با بیان اینکه استان گیلان 9 سینمای فعال با 10 سالن دارد، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا ظرفیت سینماهای غیرفعال، با کسب مجوزهای لازم، بازهم به عنوان سینما استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه سینماهای تعطیل در بهترین نقاط شهرهای استان قرار دارند و سال‌های سال میزبان تماشاگران مشتاق هنر هفتم بوده‌اند، اما امروز جز خاكی قطور چیزی روی پرده ‌هایشان دیده نمی‌شود، درخصوص وضعیت سینماهای تعطیل، گفت: در چند سال گذشته با توجه به اینكه صنعت سینما با كاهش مخاطب و در نتیجه خطر تعطیلی در كشور روبه‌رو بود، بسیاری از سینماها به اماكن تجاری و فرهنگی تبدیل شدند. در رشت نیز تنها سینما سپیدرود موفق شد با احداث دو سالن سینما و چند واحد تجاری چنین امكانی را در مركز شهر فراهم كند.

سینماهایی که از انقلاب تجاری شدن بازماندند

وی با بیان اینکه نبود سرمایه کافی و مشکلات حقوقی در برخی سینماها موجب شد که از انقلاب تبدیل شدن به مجتمع تجاری و فرهنگی باز بمانند، ادامه داد: صاحبان سینما در گیلان نیز تمایل دارند در این عرصه وارد شوند و از امکانات مادی و معنوی ساخت مجتمع های سینمایی بهره مند شوند.

به گزارش ایسنا، در چند سال گذشته برای پاسخگویی به انتظار شهروندان گیلانی و به نوعی رونق بخشیدن به سالن‌ها، همزمان با تهران و دیگر شهرهای بزرگ، فیلم‌های جشنواره فجر در گیلان هم به نمایش درمی‌آمد و به نوعی شاهد آشتی دوباره مردم با سینما بودیم، اما عدم اکران فیلم فجر در سال گذشته انتظار یکساله مردم را به ناامیدی نشاند.

فخر موسوی در خصوص اینکه متاسفانه سال گذشته استان گیلان میزبان اكران فیلم‌های فجر نبود، گفت: سال های گذشته این فیلم ها به صورت رایگان در اختیار استان ها قرار می گرفت و درآمد ناشی از فروش فیلم ها عاید مالکان فیلم و تهیه کنندگان می‌شد، اما سال گذشته مقرر شده بود که هزینه بالایی از سوی استانداری برای اکران فیلم فجر در استان پرداخت شود که شرایط تحقق این امر ممکن نبود. امیدواریم امسال طی رایزنی های انجام شده یا ستاد برگزاری، شاهد اکران فیلم های فجر در استان باشیم.

معاون هنری اداره کل ارشاد اسلامی گیلان درخصوص امکانات و تسهیلاتی که برای سینماداران در نظرگرفته می شود، ادامه داد: امکاناتی همچون سیستم صوتی و تصویری دیجیتال و پخش فیلم HD به صورت کاملا رایگان در اختیار سینماداران قرار می گیرد،همچنین موسسه سینما شهر با ارایه امکاناتی همچون وام کم‌بهره و معرفی مراکز برای تعمیر و تجهیز امکانات سینمایی، از طرف ارشاد اسلامی به سینماداران معرفی شده است که با تقبل هزینه های مربوطه می توانند وضعیت سینماهای خود را بهبود ببخشند.

سینماهایی که گویی هرگز نبوده اند

به گزارش ایسنا، شهر رشت ظرفیت های ارزشمندی همچون سینما انقلاب، سینما آبشار و سینما سعدی دارد که در خواب زمستانی فرو رفته اند و وقتی از کنارشان رد می شویم، گویی هیچ‌گاه شاهد اشک و لبخندهای مردم این دیار نبوده اند.

فخرموسوی از احیای دوباره سینما انقلاب خبر داد و یادآور شد: سینما انقلاب نیز همچون سینما سپیدرود به مجتمع تجاری و سینمایی تبدیل خواهد شد؛ این پروژه با توجه به هماهنگی های لازم با مالک و کسب مجوزهای مربوطه، 10درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم نبود سرمایه کافی باعث کندی پیشرفت این پروژه نشود.

وی با بیان اینکه در سینما سعدی رشت به دلیل عدم همکاری مالک هیچگونه رایزنی برای احیا و کارایی دوباره آن صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: برای احیای دوباره سینما آبشار رشت توافقات اولیه با معاونت امور سینمایی سازمان ارشاد اسلامی انجام شده تا به موزه سینمایی یا مجتمع فرهنگی در خور شآن استان فرهنگی گیلان تبدیل شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار