اخلاق و رفتارها در یادها می ماند؛
تابناک-"مهدی رنجبری" شهردار فعلی منطقه یک بندرعباس که شهرداری منطقه دو و سه بندرعباس را نیز در کارنامه دارد؛ همچنان به عنوان شهردار اخلاق مدار و مردم دار شناخته می شود.
کد خبر: ۹۳۸۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴ 07 February 2021

به گزارش خبرنگار تابناک از بندرعباس، دو سه سال قبل به خاطر دارم زمانیکه شهردار منطقه دو بندرعباس بود، هنگامی که گزارش هایی را از مشکلات محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده که بیشترین بافت حاشیه ای و فرسوده را در این منطقه شهرداری داریم، منتشر می کردیم، بخوبی بخاطر دارم خودشان پیگیر بودند که مشکلات در کدام محله است و باهم می رفتیم و مشکلات را هم می دیدند و همانجا وعده رفع مشکلات را می دادند واگر ساکنان خواسته ای داشتند را بخوبی شنوا بودند و وعده ای را که برای رفع مشکلات و تحقق خواسته های اهالی می دادند، عمل می کردند که پس از تحقق وعده شان، آن را نیز منعکس می کردیم.

در محله آیت ا... غفاری بندرعباس که در دوران شهرداری وی، آبراهه در بیشتر کوچه هایش احداث شد و در گذشته حتی اجازه تعمیر سقف ودیوار های فرسوده املاک ساکنان به راحتی داده نمی شد، در زمان شهرداری رنجبری، به ساکنان اجازه تعميرات داده شد و حتی شهردار از خانواده هایی که توان تعمیر هم نداشتند، تا حد امکان حمایت هایی داشت.

مصوبات شورا در بخش قیمت واگذاری اراضی جهت صدور اسناد مالکیت در این محله، محدودیت هایی را برایش ایجاد کرد، اما تا حد امکان با ساکنان همکاری می کرد که اگر شورا در مصوباتش به توان مالی اهالی هم توجه کرده بود ویا اختیاراتی را به شهردار داده بود وبا عزمی که رنجبری برای عمران وآبادانی محلات و رفع مشکلات این مناطق داشت، بطور حتم تا حد زیادی مشکلات صدور سند و بازسازی املاک با استفاده از تسهیلات نوسازی در این محله برطرف شده بود که متاسفانه این مشکلات همچنان پابرجاست.

گرچه که وی زمانی سکاندار شهرداری منطقه دو بندرعباس شد که مشکلات اعتباری، انجام پروژه توسط شهرداري را هم متاثر کرده بود وسال بعد وضعیت اقتصادی شهرداری بدتر شد؛ اما با ابتکار عمل و شجاعت توانست پروژه های مختلفی را شروع کند واجرای نماید.


حتی در آن سال ها که روزهای سه شنبه، به عنوان روزهای ملاقات عمومی اعلام شده بود، رنجبری تمام روزهایش را ملاقات عمومی داشت و می گفت اگر جلسه ای نداشته باشم، هیچ محدودیتی برای ملاقات با مردم ندارم و همواره اتاقش شلوغ بود و با صبوری از همان زمان شنوای صحبت های شهروندان بود و این روند همچنان ادامه دارد و حتی مدتی قبل وی را دیدم که از دفترش در شهرداری منطقه یک بندرعباس در بلوار خلیج فارس خارج شده بود تا به جلسه ای در شهرداری مرکزی برود که جلوی ساختمان شهرداری را دقایق زیادی پاسخگوی شهروندان، پیمانکاران و... بود.


یکی از درخواست های همیشگی مردم، ارتباط مستقیم با مسئولان است و گاهی گلایه هایی شنیده می شود که برخی مسئولان ارتباطی با شهروندان ندارند و حتی شنوای خواسته های شان نیستند. درصورتیکه انتظار این است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، فاصله ها برداشته شود تا مردم به راحتی با مسئولان ارتباط داشته باشند.


در میزهای خدمت هم که در محلات تا قبل از شیوع کرونا برگزار می شد، رنجبری شخصا حضور می یافت و پاسخگوی ساکنان بود وحتی به خاطر دارم یکی از ساکنان محروم محله نایبند جنوبی در روزی که میز خدمت در مسجد امام زین العابدبن(ع) برگزار شده بود، از شهردار درخواست کرد برود وضعیت خانه اش و دیوارهای در حال فروریختن و مشکلاتی را که دارد، را مشاهده نماید که‌وی هم استقبال کرد و بازدیدی را از این خانه داشت و قول داد حمایت هایی را از این شهروند ساکن نایبند داشته باشد.

بارها از شهروندان مختلف از حسن خلق این شهردار شنیده ام و حتی گاهی دیده و شنیده ام و که اگر انجام خواسته شهروندی به لحاظ قانونی شدنی نیست و یا نیاز به همکاری سایر دستگاه ها می باشد، اما بگونه ای با شهروندان صحبت وراهنمایی می کند، تا راضی از اتاقش خارج شوند.

مردم در واقع مسئولانی را می خواهند که دیوارهای حائل بین خود و آنها را بردارند وبه راحتی به آنها دسترسی داشته باشند که مهدی رنجبری یکی از این مدیران است و می توان از وی به عنوان مدیری شهروندمدار نام برد و بارها ملاحظه شده است که حتی منافع مردم و شهروندان را بر منافع شهرداری ترجیح داده است و دیدگاهش این بوده که بایستی از این موقعیت شهردار بودن برای رفع مشکلات شهروندان استفاده کرد.


وی که خود زاده یکی از همین محلات حاشیه ای بندرعباس است و در همین مناطق بزرگ شده است، درد ورنج حاشیه نشینان را بخوبی می داند و آنچه را که حاشیه نشینان می گویند، چون خود طعم این سختی ها راچشیده است؛ به همین دلیل بخوبی دردها را لمس و درک می کند و تمام تلاشش را در جهت تحقق خواسته های بحق مردم ورفع مشکلات شان دارد.


گرچه گاهی به برخی دستگاه های نظارتی هم پاسخگو بوده ویا مورد بازخواست قرار گرفته است وحاضر شده است از حقوقش هم بگذرد، اما مشکلی از شهروندی برطرف شود و در این راستا البته تعداد مدیرانی که واقعا مردم دار هستند، کم بوده ویا برخی کمتر شناخته می شوند.


بایستی مدیران مردم دار که به میز و پست مدیریتی دلبسته نیستند وحتی از این مقام ها و مسئولیت ها گریزان هستند را معرفی نمود تا به عنوان الگو در جامعه معرفی شوند و رنجبری در حال حاضر نیز که مسئولیت شهرداری منطقه یک بندرعباس را برعهده دارند، همچنان همان روحیه مردم داری را دارند واین شیوه مدیریتی قابل تحسین وستودنی است.


این شهردار البته کمتر رسانه ای است و اهل بیان عملکردش نیست و فقط به کار کردن می اندیشد و وقت خالی کمتری برای گفتگو با رسانه دارد؛ البته می گوید عصرها را بیشتر می تواند در خدمت رسانه باشد و بیشتر وقتش در حال پاسخگویی به مردم، بازدید از محلات و پروژه ها و شرکت در جلسات کاری است و بارها بخاطر دارم در مسیر رفتن به جلسه وبازدید و...، توانسته ایم با وی گفتگو و مصاحبه کنیم.


البته چندان تمایلی به دیده شدن عملکردش در رسانه نشان نمی دهد و معتقد است آفریدگار بایستی ببیند و اجرش را حضرت حق بدهد‌و کمتر اهل شعار دادن هستند و بیشتر عمل می کند و عملکردش، شعارش محسوب می شود.

خضوع و خشوع بسیار دارد که متوجه شده ام در این سال ها، برخی ها از تواضع و بقول معروف خاکی بودن شان سوء استفاده هم کرده اند.

مهدی رنجبری شهردار شهروند مداری است که تحقق حق وحقوق شهروندان تا حد امکان برایش دراولویت است و بایستی از چنین مدیرانی حمایت شود و دستگاه های نظارتی هم بجای بازخواست، از اینگونه مدیران و تصمیماتی که برای رفع مشکلات مردم می گیرند، حمایت کنند و قوانین بایستی برای رفع مشکلات مردم باشد ودر شرایط فعلی بهتر است تا حدامکان مدیران برای رفع مشکلات مردم از تمام ظرفیت ها استفاده نموده و دستگاه های های نظارتی هم حامی اینگونه مدیران باشند تا بتوانند خدمات بیشتری را به شهروندان داشته باشند و مشکلات مردم را برطرف نمایند.

انتهای پیام/ر7

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار