فرماندار اسدآباد با بیان اینکه امسال یک‌هزار و 857 هکتار از مزارع اسدآباد زیر کشت محصول چغندرقند رفته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود 80 هزار تن چغندرقند برداشت شود.
کد خبر: ۹۴۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵ 16 September 2015
فرماندار اسدآباد با بیان اینکه امسال یک‌هزار و 857 هکتار از مزارع اسدآباد زیر کشت محصول چغندرقند رفته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود 80 هزار تن چغندرقند برداشت شود.

به گزارش فارس؛  مسعود بکائی  در کارگروه امور اقتصادی و تولیدی شهرستان اسدآباد با اشاره به اینکه امسال یک‎هزار و 857 هکتار از مزارع اسدآباد زیر کشت محصول چغندرقند رفته است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از 80 هزار تن چغندرقند از سطح این میزان مزارع برداشت شود.

وی از افزایش 20 هزار تن تولید چغندرقند در اسدآباد در سال‌ جاری خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته 60 هزار تن از این محصول تولید شد.

فرماندار اسدآباد با اشاره به اینکه 26 درصد چغندرقند کارخانه قند همدان توسط چغندرکاران اسدآبادی تأمین می‌شود، اظهار کرد: چغندرکارانی که نسبت به عیار اعلام شده از سوی کارخانه اعتراضی دارند، می‌توانند با هماهنگی جهاد کشاورزی بر نحوه عیارسنجی آن در کارخانه قند نظارت داشته باشند.

وی با بیان اینکه بقای کارخانه قند در گرو تولید و تحویل چغندرقند به کارخانه از سوی چغندرکاران است، افزود: این امر نیاز به تعامل و مدیریت خوب از سوی چغندرکاران و مسئولان کارخانه دارد تا نتیجه خوبی از این امر داشته باشیم.

بکائی در ادامه سخنان خود به شرایط بحرانی آب در شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به آب‌بر بودن این محصول، کشاورزان باید به دنبال کشت‌های کم‎آب‎بر سوق داده شوند.

وی از پرداخت 150 میلیون تومان خسارت به چغندرکاران در سال گذشته خبر داد و گفت: ایجاد و راه‌اندازی کنتورهای هوشمند در مزارع کشاورزی شهرستان یک ضرورت است که باید هر چه زودتر عملیاتی شود.

رئیس جهاد کشاورزی اسدآباد نیز با بیان اینکه سال گذشته میانگین عملکرد برداشت چغندرقند در اسدآباد 40 تن بوده است، افزود: امسال 640 نفر کشاورز در سطح شهرستان به کشت چغندرقند پرداخته‌اند.

ناصر فتاحی با اشاره به اینکه در شهرستان اسدآباد تعاونی چغندرکاری وجود ندارد، گفت: برای کشت و برداشت به موقع محصول چغندرقند سه گروه 60 نفره تشکیل شده که هر گروه به 25 هکتار تقسیم شده است.

وی با بیان اینکه طبق قرارداد کارخانه قند با چغندرکاران تحویل این محصول به کارخانه طی 90 روز انجام خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی تحویل این محصول به کارخانه دیرهنگام است و می‌طلبد کارخانه در این زمینه همکاری بیشتری با چغندرکاران داشته باشد.

رئیس جهاد کشاورزی اسدآباد عیار تضمینی چغندرقند را 16 خواند و گفت: برای هر عیار 234 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده است.

نماینده کارخانه قند همدان نیز قول مساعد برای تحویل چغندرقند را تا پایان آبان‌‌ماه داد و گفت: البته یک چهارم از محصول نیز در اوایل آذرماه تحویل کارخانه می‌شود.

علی اسدیان به پرداخت تشویقی به چغندرکاران در سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال نیز در صورت افزایش قیمت شکر؛ کمک‌هایی را نسبت به کرایه حمل بار به چغندرکاران لحاظ خواهیم کرد.

وی اسدآباد را یکی از قطب‌های مهم در تولید چغندرقند خواند و افزود: متأسفانه برنامه کار دسته‌جمعی برای برداشت این محصول در شهرستان ضعیف است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار