برگزاری کنسرت‌ها و رویدادهای موسیقی در استان فارس با شرایط کنونی همچنان در ابهام قرار دارد و تمایلی هم به اجراهای فضای باز نیست.
کد خبر: ۹۴۹۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸ 16 March 2021

تابناک فارس به نقل از مهر: بیش از یک سال است که در سالن‌های کنسرت موسیقی به روی مخاطبان و اهالی این هنر بسته است و هنوز روزنه امیدی برای برپایی رویدادهای موسیقی به دلیل شیوع کرونا وجود ندارد.

با وجودی که امیدها به این سمت و سو روانه شده بود که با فراهم شدن فضای مناسب اجرای موسیقی در محیط‌های غیر بسته بتوان شاهد برگزاری کنسرت‌های موسیقی باشیم، اما موج جدیدی از شیوع بیماری کرونا نوع انگلیسی امیدها را به باد داد و شاید بسنده کردن به کنسرت‌های بدون تماشاگر بر بستر فضای مجازی در آستانه نوروز و تعطیلات سال نو تنها امید دوستداران این هنر باشد.

در یک سال گذشته افزون بر نبود شور و حال کنسرت‌های موسیقی به بهانه جشنواره موسیقی فجر و دیگر کنسرت‌هایی که اغلب در تالار حافظ یا تالار احسان برگزار می‌شد، اکنون کنسرت‌های هنرجویی هم در آموزشگاه‌ها تعطیل است و آموزش موسیقی هم به فضای پر افت و خیز پهنای باند محدود اینترنت بسنده کرده است.

در پیوند با این مسئله، رئیس انجمن موسیقی استان فارس که چندی است به این سمت منصوب شده است، به خبرنگار مهر می‌گوید: با وجودی که ضمن حفظ فاصله اجتماعی در مورد سینماها این امکان فراهم شد که مخاطبان از هنر هفتم بهره مند شوند، اما در مورد موسیقی چنین تصمیمی گرفته نشده است.

ابراهیم بذرافکن که به تازگی به جای هدایت رضایی سکان انجمن موسیقی را به دست گرفته است، پیرامون اینکه چرا پیشنهاد برگزاری کنسرت موسیقی در فضای باز داده نشده است، عنوان می‌کند: در فضای باز اگر که سرما و گرما اجازه بدهد، صد در صد اجرای کنسرت موسیقی امکان پذیر است.

این هنرمند موسیقی استان فارس، در ادامه اظهار می‌کند: ما در روزهای اخیر یک کنسرت پخش زنده داشتیم که بر اساس آمار دست کم ۸۰۰ نفر از این برنامه استفاده کردند.

وی با این حال چنین اجراهایی را مستلزم حمایت بخش خصوصی دانست و می‌گوید: حتی در صورت عدم امکان اجرا در فضای باز می‌شود این کنسرت‌ها را به شکل مجازی به مردم عرضه کرد اگر که حمایت مالی انجام گیرد.

 

رئیس انجمن موسیقی فارس بازخورد اجراهای پخش زنده در فضای مجازی را مفید می‌داند و در ادامه پیرامون حمایت از هنرمندان موسیقی در قالب کمک‌های دولتی می‌گوید: یک مورد در قالب تسهیلات بانکی کارا به بسیاری از هنرمندان اختصاص یافت و وام تحفه در حال انجام شدن است.

وی با این حال شرایط وام کارا را به دلیل فرصت بازپرداخت و شیوه اجرا آسان‌تر از تحفه برشمرد و می‌گوید: طبق آخرین اطلاعی که دارم سومین جلسه با مدیران بانک‌ها برگزار شده است و در هر نوبت، ۲۰ پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بذرافکن ادامه می‌دهد: چنانچه کسانی که ثبت نام تسهیلات برای طرح «تحفه» کردند و پرونده شأن دچار نقص است به آنها اعلام شده و وام افراد متقاضی در حال انجام است.

وی درباره اینکه به هنرمندان موسیقی که احیاناً دچار کووید ۱۹ شدند تسهیلاتی یا کمکی انجام گرفته است، اظهار می‌کند: واقعیت این است که از سوی هنرمندان یا فرهنگ و ارشاد اسلامی بیانیه‌ای مبنی بر اینکه کمکی شده باشد نشنیدم و در گروه‌های موسیقی هم چنین مسئله‌ای عنوان نشده است.

رئیس انجمن موسیقی فارس با این حال تصمیم درباره برگزاری برنامه‌های موسیقایی و کنسرت‌های موسیقی به مناسبت سال نو را منوط به تصمیم مقامات ارشد استان و ستاد استانی مدیریت کرونا دانست.

وی همچنین برنامه انجمن در دوره جدید را برشمرده و با این حال که در اساسنامه انجمن موسیقی گنجانده نشده است که به مسئله معیشت هنرمندان می‌توانیم ورود کنیم چنین اجازه‌ای داده نشده است، اظهار می‌کند: می‌توانیم نامه‌ها و درخواست‌هایی در این باره داشته باشیم اما اینکه انجمن موسیقی مستقیماً به این مسائل ورود کند، چنین نیست و شاید هم بنا به شرایط در اساسنامه قرار نگرفته است.

رئیس انجمن موسیقی رویکرد آن‌را آموزشی دانسته و می‌افزاید: استان فارس پر از موزیسین‌ها و تحصیل کردگان موسیقی است که برنامه منسجم و منظمی برایشان وجود نداشته است؛ مثلاً کسانی در فارس داریم که در آهنگسازی هم دارای تحصیلات موسیقی هستند و هم اینکه آثاری را منتشر کردند.

بذرافکن خبر از تشکیل کارگروه‌هایی می‌دهد که در قالب انجمن موسیقی تحت عنوان کانون آهنگسازان، کانون موسیقی محلی، کانون اتنوموزیکولوژی (انسان شناسانه) و… موسیقی‌های بومی و محلی را ضبط و ثبت کنند.

وی موسیقی محلی و نواحی فارس را در قالب کانون‌های زیر نظر انجمن موسیقی را نیازمند حفظ و نگهداری دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار