کد خبر: ۹۶۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱ 17 September 2015
انزلی- ایرنا - یکصد و نهمین نشست کتاب خوان کشور و چهارمین نشست استان گیلان روز پنجشنبه با معرفی 12 کتاب توسط نویسندگان، روزنامه نگاران، اهالی کتابخوانی و کتابداران در سالن ارشاد بندرانزلی برگزار شد.
[یکصد و نهمین نشست کتاب خوان کشور در بندرانزلی برگزار شد]

به گزارش خبرنگار ایرنا، مریم ساحلی بانوی داستان نویس گیلانی از کتاب یوزپلنگانی که با من دویده اند نوشته بیژن نجدی نویسنده بزرگ معاصر و نگاه شاعرانه جاری در 10 داستان این کتاب و لذت کشفی که از خوانش هر داستان نصیب مخاطب می شود ، سخن گفت .
وی اظهار کرد : نجدی در این داستانها به سبکی نو دست یافته و با این 10 داستان در آسمان ادبیات داستانی ایران ماندگار شده است.
فاطمه رهبر نویسنده جوان گیلانی نیز در این نشست به رمان گور به گور اثر ویلیام فالکنر پرداخت که توسط نجف دریابندری ترجمه شده است .
وی افزود : داستان به شیوه سیال ذهن نوشته شده و آنچه این رمان را از آثار دیگر متمایز می کند انتخاب 15 زاویه دید مختلف و لحنهای گوناگون برای بیان روایت توسط نویسنده است .
گیتی بابایی از اهالی رسانه نیز کتاب از پله های قطار ابری نوشته مریم ساحلی را به حاضران معرفی و اظهار کرد : این کتاب 21 داستان کوتاه دارد که گرچه نثری شاعرانه دارند اما از زندگی های واقعی الهام گرفته اند .
وی اظهار کرد : ساحلی در اغلب داستانهایش زندگی و رویاهای زنان دیارش و دغدغه هایی همچون نادیده گرفته شدن ، رابطه های فرو ریخته خانوادگی و گسست نسلها ، خیانت و مرگ را به تصویر می کشد.
وی افزود : همچنین در شماری از داستانهای این مجموعه به تاثیرات جنگ بر زندگی انسان بعنوان بخش مهمی از تاریخ معاصر به شکلی غیرشعاری و غیرکلیشه ای پرداخته شده است .
از نکات جذاب این همایش معرفی خوب کتاب توسط درسا نظرنیا و محمد پورجزئی دو نوجوان عضو کتابخانه های عمومی بود که با استقبال و تشویق حاضران مواجه شد.
همچنین مسعود اخوان ماسوله رییس کتابخانه های عمومی شهرستان انزلی کتاب بانو امین نوشته زرکنده را به حضار معرفی کرد . منیژه خیرخواه ، ربابه طهماسبی ، نجمه فکوری، هاله ایل بیگی ، لیلا حیدری و میثم بابایی دیگر معرفی کنندگان کتاب این مراسم بودند.
*کتابخوانی عامل توسعه پایدار
مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی گیلان در این مراسم با بیان اهمیت کتاب و کتابخوانی در توسعه پایدار و همه جانبه جامعه گفت : باید از شیوه های کارامد برای فرهنگسازی در زمینه مطالعه استفاده کنیم .
امیر محمد پور اظهار کرد : با توجه به تعدد کتابها و عدم امکان خواندن همه کتابها برای مردم باید با معرفی کتابهای خوب مطالعه را در جامعه رواج دهیم .
وی با بیان این که نشست کتابخوان، مصداق امر به معروف و دعوت به خیر است افزود : باید با شیوه های موثر برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی ، انس با کتاب را به صورت یکی از ملزومات زندگی افراد جامعه در آوریم .
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی گیلان در خاتمه با اشاره به نزدیکی به هفته گرامیداشت دفاع مقدس کتاب آن 23 نفر نوشته احمد یوسف زاده را به اختصار معرفی و حاضران را به مطالعه آن دعوت کرد.
*نهج البلاغه ارزشمندترین کتاب بعد از قرآن برای مطالعه
امام جمعه شهرستان انزلی نیز در ادامه این همایش کتابخوانی را سنت بسیار حسنه ای دانست که باید در برنامه های روزمره اقشار مختلف جامعه قرار گیرد .
حجت الاسلام سید عبدالجواد شمس الدین ، کتاب نهج البلاغه را پس از قرآن کریم ارزشمندترین و سودمندترین کتاب برای مطالعه خواند و افزود : این کتاب بسیار آموزنده در کلیه مسائل اجتماعی و سیاسی مانند دیگر آثار ائمه مهجور مانده و آنگونه که باید کار نشده است .
وی خاطرنشان کرد : متولیان فرهنگ جامعه باید خلاهای فکری را بشناسند انتخاب کنند و در تولید کتاب به سراغ اینها بروند .
وی متذکر شد : کتابداران باید کتابخوانها را به موضوعات مختلف راهنمایی کنند و کتابهایی انتخاب شود که افراد را به فکر وادارد .
امام جمعه انزلی تصریح کرد : امر کتابخوانی باید صنفی بشود ، دانش آموزان، دانشجویان ،خانمها، آقایان درک بیشتری با هم دارند .
در خاتمه مراسم با حضور مسوولان به معرفی کنندگان کتاب لوح تقدیر و تندیس کتابخوان اهداء شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار