کد خبر: ۹۷۹۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱ 17 July 2021

روز گذشته در مرکز فروش بندرعباس در حال گشت زنی بودم که چشمم به منظره ای افتاد و نظرم را به خودش جلب کرد، منظره ای که تعدادی از بازاریان دور هم جمع شده و فیلمی را دست به دست و تحلیل میکردند.وارد یکی از غرفه های مرکز فروش شدم و دیدم خانم فروشنده به همراه چند خانم دیگر همین فیلم را مشاهده میکند.

 

بله چند صباحی است فیلم کوتاهی  از زد و خورد تعدادی از بانوان این سرزمین، در حالی که کارد و قمه در دست دارند و از کلمات بسیار زشت برای دشنام دادن به همدیگر استفاده می‌کنند، در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است که نشان‌دهنده یکی از بزرگترین ناهنجاری شدید فرهنگی در جامعه ماست.

سوال اینجاست: چرا شهری که در آزمون دفاع از اسلام و نوامیس مسلمین در ٨ سال دفاع مقدس نمونه و کم نظیر بوده، باید شاهد عادی شدن بی‌حجابی و بی حیایی باشد؟مگر نه اینکه این شهر عنوان «دارالمؤمنین» را به خود گرفته ، آیا وجود این قیبل اتفاقات به معنای تغییر هویت و دور شدن مردم مذهبی این استان از دین و اخلاق نمی باشد؟ «اصفهان» شهری است که حضرت امام (ره) درباره آن فرموده اند : کجای دنیا را سراغ دارید که مانند اصفهان در یک روز ٣٠٠ شهید در آن تشییع شود و مردم آن از حضور در صحنه دفاع از اسلام خسته نشوند و باز هم فرزندان خود را برای حفظ اسلام به جبهه گسیل کنند.( محل وقوع این ماجرا جای تامل دارد)

مسئولین جامعه این مسئله را با چه تیتری عنوان میکنند و آنرا چه می نامند؟ این یک نمونه بارز از ناهنجاریهای موجود در نسل جوان کشور است که اختصاص به یک شهر و استان ندارد و بزودی اگر رویه با همین منوال از سوی مسئولین ادامه پیدا کنند در دیگر شهرها و استان های کشور نیز نمونه آنرا خواهیم دید.

سوال: آیا این ناهنجاری شدید فرهنگی نشان دهنده ضعف شدید دستگاه مسئول در قبال ترویج و اشاعه فرهنگ صحیح در جامعه نمی باشد؟

مگر نه اینکه ملت عزیزمان با تشکیل نظام جمهوری اسلامی قصد داشتند جامعه نمونه فرهنگی و اخلاقی تشکیل دهند، بطوری که بتوانیم آن را به عنوان الگو به کشورهای دیگر معرفی کنیم، پس چه شد آن آرمانها؟ یا این مسئولین نمی دانند چکارکنند یا نمیتوانند؟(پاسخ با مردم)

آنهمه دستگاه‌های عریض و طویل فرهنگی همچون سازمان تبلیغات اسلامی،فرهنگ و ارشاد اسلامی،رسانه ملی و مؤسسات تحقیقاتی جدید، بنیادهای فرهنگی متفاوت و رنگارنگ، که برای بالنده کردن فرهنگ به وجود آمده‌اند و بودجه‌های کلان می‌گیرند، نتوانسته‌اند بیش از شعاع چند متری اطراف خودشان به اشاعه فرهنگ کوشا باشند.

این ناکامی را به این دولت و آن دولت و این جناح و آن جناح نسبت دادن و به گردن این و آن انداختن، کار قابل قبولی نیست. پیدایش این وضعیت نگران‌کننده محصول یک دوره زمانی کوتاه نیست. این ناهنجاری‌ها نشانه معیوب بودن و ضفع شدید سیستم فرهنگی کشور است. این واقعیت را بپذیریم که چرب و شیرین قدرت و مناصب، بسیاری از مسئولین را به خود مشغول کرد و جاذبه‌های دنیائی میان آنان و معنویات فاصله انداخت. بر سر تصاحب مناصب به جنگ قدرت روی آوردند، به حرف‌هائی که زدند عمل نکردند و در عین زهدفروشی به جمع کردن ثروت روی آوردند. این مجموعه، برای غفلت از معنویات و فاصله گرفتن از فرهنگ کافی است.

آنچه مایه نگرانی است این است، که بعد از چهار دهه حاکمیت اسلام در ایران، وجود چنین واقعیت‌های تلخی نشانه عدم موفقیت تلاش‌های فرهنگی است.

متاسفانه پس از انتشار تصاویر قمه کشی دختران در اصفهان، تبادل نظرات مختلفی درباره این موضوعصورت گرفت، اما نکته عجیب و دردناک این قضیه که کمتر کسی درباره آن صحبت کرده و یا مطلبی نوشته ((کشف حجاب دسته جمعی و بی حیایی موجود در این تصاویر)) است، که هیچ کسی حرفی از به میان نیاورده و عموم نگرانی ها مشاهده شده تنها درباره علل گرایش دختران به اوباش گری و قمه کشی است!

سوال: چرا هیچ مسئولی تاکنون بابت لگد مال شدن حکم الهی (حجاب) و بی حیایی گسترده مشهود در فیلم ابراز نگرانی نکرده و معترض نشده است؟

سوال: آیا بی حجابی و بی حیایی به امری عادی تبدیل شده تا آنجا که حتی چهره ها و تریبون‌های حزب الهی هم به جای پرداختن به مفسده اصلی موجود در تصاویر (که همان بی حجابی و بی حیایی) به تجزیه و تحلیل اختلالات رفتاری دختران موجود در آن حادثه پرداخته و اظهار نظر و نگرانی کردند؟

مورد تاسف بار دیگر غیبت و بی اعتنایی «ناجا» در برابر چنین صحنه هایی است. بدون تردید اگر در این مورد قمه کشی رخ نداده بود نیروی انتظامی هیچ واکنشی به این صحنه ها نشان نمی داد چرا که مدتهاست ناجا در برابر کشف حجاب در ملأ عام و بی حیایی علنی، «تماشاچی و ناظر بی طرف» است و تمایل و انگیزه ای برای اعمال قانون و انجام وظایف در قبال ارتکاب عمومی جرم بی حجابی ندارد!

به صراحت می دانیم که مقابله با بی حجابی و بی عفتی تنها از طریق انتظامی و قضایی ممکن نیست و می بایست حرکتی جهادی از سوی تمامی مسئولین دستگاههای کوپک و بزرگ کشور صورت گیرد که مانع گسترش این موج مخرب و خانمان سوز در کشور شود، چرا که اثرات این ناهنجاری و بی عفتی بازخورد بسیار ناگواری در جامعه به دنبال خواهد داشت.

 

 

مجید یوسفی

فعال سیاسی، فرهنگی، اجتماعی

26 تیرماه 1400

 

انتهای پیام/9063

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار