کد خبر: ۹۷۹۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲ 19 July 2021

به گزارش تابناک هرمزگان محمد جواد احمدی طیفکانی در یادداشتی نوشت: با وجود اینکه ایجاد شهر و پیدایش شهرنشینی دارای سابقه طولانی درایران می باشد ولی سابقه ی اداره شهرها به تاسیس بلدیه در سال 1286 (ه.ش) برمیگردد. با افزایش جمعیت بخصوص جمعیت شهری در استان هرمزگان بدلیل گسترش مهاجرت از روستا به شهر به وضوح بر افزایش جمعیت شهرهای استان تاثیر گذاشته، این افزایش جمعیت باعث افزایش مشکلات عدیده برای شهر و شهرداری های استان شده است به این دلایل برای پاسخگویی به نیازها و رفع مشکلات شهری ارائه خدمات مختلف در حیطه وظایف شهرداریها است از آنجا که اداره مطلوب شهرها وارائه ی خدمات مناسب وزانجام پروژه های شهری نیاز به اعتبارات کافی و هزینه میباشد، لذا شهرداری ها استان جهت انجام وظایف خود بایستی از امکانات مالی بخصوص درآمدهای پایدار مناسبی برخوردار بوده تا بتوانند در رفع مشکلات شهری کوشا باشند. اگر شهرداری ‌ها نتوانند درآمد كافی و پايدار به‌ دست آورند، نخواهند توانست تاسيسات ضروري در شهر را ايجاد و اداره كنند، هرچند منابع مالي شهرداري ‌ها به صورت مختلف قابل ‌حصول است اما همه آن درآمدها از خصوصيات درآمدهای پايدار برخوردار نيستند.تامین منابع مالی ودرآمدی شهرداری های استان از شهرداریهای بزرگ نظیر بندرعباس و بندرلنگه تا شهرداری کوچکی نظیر تخت وفین اهمیت ویژه ای دارد. زیرا از یک سو کسب درآمد شهرداری ها تاثیر عمده ای در ارایه خدمات به شهروندان دارد و از سوی دیگر فقدان درآمد کافی نه تنها سبب عدم ایجاد خدمات ضروری در شهرها می شود بلکه اساسا اجرای تمامی طرح ها وبرنامه های شهری را با مشکل مواجه خواهد ساخت. درآمدهاي پايدار نقش بسيار موثری در رضايت جامعه شهري، سرعت‌ بخشيدن به توسعه و عمران محدوده‌هاي شهري و درنهايت مديريت مطلوب شهرها خواهد داشت. بيش از 70درصد از منابع مالي شهرداری های استان هرمزگان از محل درآمدهاي محلي درون‌ شهرها تامين مي ‌شود و وابستگي به كمك‌هاي بلاعوض دولتی كمتر از 30درصد است، اگرچه قوانينی در زمينه تامين هزينه‌های شهری وضع شده‌ ، ولي درآمد حاصل چندان زياد نبوده و نظام شهری به كمك‌هاي دولتي بسيار متكي بوده‌است. منابع درآمدی فعلي شهرداري ها استان هرمزگان علل الخصوص در شهرهای کوچک نظیر فین وتخت... جوابگوی هزينه‌های افزون شده شهرداری ‌ها در سال‌هاي آتي نخواهد بود، به‌ گونه‌اي كه مهمترين چالش كنوني مديريت شهری حول هزينه‌ها متمركز خواهد بود. درآمدهای شهرداری ها به 2 بخش تقسيم مي شوند كه شامل درآمدهای عمومی ناشي از عوارض محلی همانند ساخت و سازها شهری و درآمدهاي پايدار همانند عوارض نوسازی ، عوارض پسماند و ارزش افزوده هستند كه تابع شرايط اقتصادی در طول يك سال نبوده و همواره شهروندان مكلف به پرداخت آن هستند. (چيزي شبيه به قبض ها)عموم درآمدهای پايدار در شهرداریهای استان از محل خدمات شهری تأمين مي شود، اولين شرط تأمين اين منابع براي شهرداري ها، بالا بردن فرهنگ عمومي است به طوريكه در نظر بگيريد چند هزار ملك مثلا در شهر بندرعباس وجود دارد، اگر هركدام از عوارض نوسازی يا پسماند خود را به صورت سالانه پرداخت كنند، شهرداری مي تواند درآمد قابل توجه ای در سال از اين دو محل كسب كنند.يكي از مسائلي كه مي تواند به شهرداري های استان در ايجاد درآمدهای پايدار شهری ياری برساند، مديريت واحد شهری است كه اين نيز متأسفانه محقق نشده است. بسياري از خدمات شهری مثل آب و برق از شهرداري جدا بوده و به صورت جداگانه هدايت مي شود؛ وقتی اين اتفاق مي افتد درآمدهای حاصل نيز به شهرداري اختصاص داده نمي شود و به شركت های خصوصي و نيمه دولتی اختصاص داده مي شود و اين موضوع بر عدم شكل گيري درآمدهای پايدار شهری بسيار تأثير گذار است. يكي ديگر از مواردی كه تأثير قابل توجهی در درآمدهاي شهرداری ها استان دارد، سرمايه گذاري های مستقيم شهرداري ها در پروژه های عظيم و بزرگ و پول سازی مثل راه سازی، شهرسازی، ساختمان سازی و ... است، اما بايد ديد بودجه سال شهرداري همانند بندرعباس یا میناب چقدر است و آيا شهري كه در زيرساختهايش مشكلات عمده و عديده اي وجود دارد و بايد اين پول را خرج زيرساخت ها كند، چه پروژه ای را مي توان در آن ايجاد كرد كه درامد پايدار براي شهرداری داشته باشد.ورود شهرداريهای استان به بحث سرمايه گذاری های عمده دردي ديگر به دردهای اداره شهر اضافه نمي نمايد به اصل 44 و واگذاری بخشهای دولتی به بخش خصوصی پرداخت و دولت مي تواند بسياري از فعاليت هاي خود را به شهرداری ها واگذار كند.شهرداري ها بنگاه دولتي نيستند و اداره آنها بر اساس قانون موارد خاص انجام مي شود، فلسفه تشكيل سازمان ها در شهرداری ها نيز همين بوده كه بر اساس روش های خصوصي بتوانند خود را اداره كنند.انرژی های پاك يكی از مباحث زنده و روز دنيا برای پولسازی در آينده و حتي امروز ارزيابی مي شود و اگر شهرداری استان به سمت سرمايه گذاری در اين صنعت پولساز بروند مي توانند براي خود درامد پايدار ايجاد كنند. در پایان باید عرض کرد که راه كارهای زيادی به منظور افزايش درآمدهای پايدار و كاهش وابستگی به منابع درآمدی ناپايدار در شهرداریهای استان از منظر یک متخصص حوزه عمران وجود دارد که می تواندمشکلات شهرداریهای استان را تا حدودی کاهش داد که به ذکر تعدادی از آنها بسنده می کنیم:

1_ايجاد زمينه تفاهم و همكاری بين شهروندان و شهرداری ها به منظور جلب مشاركت عمومی

2_بكارگيری و استخدام نيروها با توجه به نيازهای تخصصی و افزايش بهره وری نيروی انسانی در شهرداری ها

3_مشاركت با بخش خصوصی در راستای اجراي طرحهای عمرانی و خدماتی

4_افزايش درآمد از طريق احداث كارخانجات توليدی متناسب با وظايف شهرداریها

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار