دبیر ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: واکسن ممکن است مرگ و میر را کاهش دهد اما از ابتلا جلوگیری نمی‌کند و افراد ممکن است ناقل باشند، هر فرد باید یک ماه از تزریق دوز دوم بگذرد تا ایمنی مناسب را به دست آورد اما باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.
کد خبر: ۹۸۴۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴ 10 August 2021

به گزارش تابناک لرستان، با گذشت نزدیک به دو سال از ورود ویروس منحوس کرونا به کشور و شاهد بودن پیک‌های مختلف این بیماری در این مدت،  همچنان مردم درگیر این بیماری هستند و با ورود واکسن و تزریق آن رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم کمتر به چشم می‌خورد‌.

در همین راستا برای شفاف سازی وضعیت بیماری و تاثیر واکسن بر ابتلای افراد با دبیر ستاد مبارزه با کرونای دانشگاه علوم پزشکی لرستان به گفت و گو نشستیم.

مریم کوشکی در این باره گفت: در این مدت درصد رعایت پروتکل‌ها پایین آمده و قبل از پیک چهارم تا ۸۵ درصد مردم سطح جامعه در استان پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند و ماسک می‌زدند و تجمعات کمتر بود اما متاسفانه قبل از پیک پنجم رعایت پروتکل در سطح جامعه خیلی پایین آمده و به زیر ۴۰ درصد رسیده است.

وی افزود: تجمع‌ها ادامه داشته، مراسم عروسی و ختم همچنان شلوغ  شده و با تعطیلات مقطعی دورهمی‌ها بیشتر شد.

دبیر ستاد مبارزه با کرونای دانشگاه علوم پزشکی لرستان در رابطه با وصعیت‌بیمارستان‌های استان بیان کرد: بیمارستان‌ها به شدت شلوغ هستند حتی تخت‌های اضافه زدند که آنها نیر پر شده است و گاها افرادی سر‌پایی ویزیت می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: علارعم شرایط خاص بیمارستان‌ها اما بیماران ترومایی پذیرش می‌شوند و موارد اورژانسی نیز اهمیت خاص خود را دارد اما بیشتر بخش‌ها تعطیل شده و به بخش کرونا اختصاص یافته است.

ایجاد محدودیت، درمان اصلی کنترل کرونا

کوشکی تصریح کرد: با شیوع ویروس کرونا از ابتدا با هر جهش و شکلی که پیکی ایجاد می‌شد درمان اصلی آن  ایجاد یک محدودیت بوده چراکه تجمع بیشتر و وضعیت شلوغی و رعایت نکردن دستورالعمل‌ها سبب ایجاد پیک می‌شد و قطعا شیوع پیدامی‌کرد، در تمام جهش‌ها و در هر پیکی همین روش بود و با رعایت پروتکل‌ها ابتلا کمتر می‌شد.

وی در رابطه با وضعیت میزان ابتلا به کرونا در استان عنوان کرد: از نمونه هایی که می‌گیریم نزدیک به ۵۰ درصد مثبت است  و حتی درصد ضریب خطای کیت  تست پی سی آر را در این درصد در نظر نگرفته‌ایم.

دبیر ستاد مبارزه با کرونای دانشگاه علوم پزشکی لرستان  با بیان اینکه کادر درمان بسیار خسته هستند گفت:برخی از متخصصین عفونی و داخلی در استان  درگیر کرونا هستند، در حالت عادی  اگر کرونا نباشد مشکل کمبود متخصص نداریم اما وقتی در پیک قرار می‌گیریم و ابتلای  متخصصان به کرونا سبب کمبود  متخصص می‌شود ، از طرفی کادر بهداشت نیز  علاوه بر فعالیت‌های عمومی، تزریق واکسن را دارند که استمرار این فعالیت‌ها سبب فرسوده شدن این کادر می‌شود.

تجمع افراد، نقطه مشترک بین پیک‌ها است

وی با بیان اینکه کم شدن تجمع‌ها،نقطه مشترک بین پیک‌ها است که باید رعایت شود، خاطر نشان کرد: دورهمی‌ها و تجمع کم شود افراد آسیب‌پدیر تا جایی که می‌توانند  در اوج پیک از منزل بیرون نروند.

کوشکی تصریح کرد: زدن صحیح ماسک ، رعایت فاصله اجتماعی و دوری از تجمعات و رعایت بهداشت فردی نسخه مشترک  در هر پیک است که باید رعایت شود .

۱۵ درصد از جامعه لرستان واکسینه شدند/ زدن واکسن کرونا از ابتلای به این بیماری جلوگیری نمی‌کند

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد از جامعه استان علیه بیماری کرونا واکسینه شده‌اند بیان کرد: واکسن زمانی ایمنی کامل ایجاد می‌کند که  کل جهان واکسن زده باشند و هیچ مبتلایی نباشد اما حتی اگر یک نفر مبتلا باشد این زنجیره ادامه دارد و چون ویروس کرونا ناشناخته است به هیچ عنوان نباید خیال راحتی در مورد عدم ابتلا  داشته باشیم.

دبیر ستاد مبارزه با کرونای دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: واکسن ممکن است مرگ و میر را کاهش دهد اما از ابتلا جلوگیری نمی‌کند و افراد ممکن است ناقل باشند،  هر فرد باید یک ماه از تزریق دوز دوم بگذرد تا ایمنی مناسب را به دست آورد اما باز هم باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

وی ضمن گلایه‌مندی از برخی صنوف گفت:  زمانی که ستاد بسته شدن سالن‌های ورزشی یا دیگر اصناف را اعلام می‌کنند توسط این صنوف باید  رعایت شود، برخی از این صنوف به صورت در بسته فعالیت دارند و همین سبب گسترش بیماری می‌شود چرا که تجمع در محیط‌های بسته سبب انتقال سریع‌تر بیماری می‌شود.

ساده‌انگاری کرونا اشتباه است

کوشکی گفت:  بستری جوانان به ویزه در سنین پایین‌تر در کرونای دلتا بیشتر شده و بهتر است افراد ساده‌انگاری نکنند و خانواده ها اجازه  رفتن به سالن‌های  سر بسته را به فرزندان خود ندهند چون امکان انتقال ویروس  بیشتر می‌شود و خانواده‌ها را درگیر می‌کند.

وی بیان کرد: امیدوارم همه مردم استان برای بهتر شدن وضعیت کنونی تا حد امکان رعایت پروتکل‌ها را در پیش بگیرند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار