تابناک-معاون معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان با تشریح اقدامات در حوزه معادن گفت:هرمزگان رتبه نخست کشوری در زمینه تعیین تکلیف محدوده های اکتشافی و معدنی را کسب کرده است.
کد خبر: ۹۸۵۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲ 10 August 2021

به گزارش خبرنگار تابناک از بندرعباس؛ ابراهیم سعدینی معاون معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان در نشست با خبرنگاران اظهارداشت:
معدن و صنایع معدنی
در 4 ماهه نخست سال 1400
حدود 11 معدن راکد و غیرفعال در سطح استان با سرمایه گذاری بالغ بر 121 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای 135 نفر (رشد 57%) به فعال شده است و 13 درصد رشد در صدور پروانه اکتشاف نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم.

وی افزود: قریب به 150 درصد رشد در صدور گواهینامه های کشف نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاصل شده و 139 درصد رشد نیز در زمینه ذخایر قطعی مکشوفه نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم که طی آن ، 68 میلیون تن ذخایر مکشوفه جدید با سرمایه گذاری 15 میلیارد ریال اضافه شده است.


سعدینی بیان کرد: سازمان صنعت معدن هرمزگان؛ 143 درصد رشد در هزینه عملیات اکتشافی نسبت به مدت مشابه سال گذشته؛ 45 درصد رشد در صدور مجوز برداشت 45 نسبت به مدت مشابه سال گذشته؛ استخراج از معادن نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته موفق به رشد 15 درصدی روبرو بوده و به حدود 5/5 میلیون تن در چهار ماه ابتدای سال جاری رسیده است.


وی عنوان کرد: طی این مدت در قالب طرح های مختلف حمایتی 6 مورد از بهره برداران معادن به منظور دریافت تسهیلات به میزان حدود 800 میلیارد ریال به بانک های مختلف معرفی گردیده اند.

معاون سازمان صنعت معدن و تجارت هرمزگان گفت: آگهی مزایده عمومی 216 معدن و محدوده معدنی در استان منتشر گردیده و واگذاری معادن و محدوده های معدنی استان به متقاضیان در دست اقدام می باشد.

وی ادامه داد: اجرای پروژه بهسازی راه دسترسی به معادن گچ منطقه خمیر به طول 13.2 کیلومتر (که افزایش 2 کیلومتر به طول پروژه در دست انجام می باشد) و اعتبار بالغ بر 410 میلیارد ریال از محل طرح احیاء، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس کشور به عنوان اولین پروژه که در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی 25 درصدی یکی از اقدامات مهم این حوزه می باشد.

معاون معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان تصریح کرد: پیگیری احداث 2 کارخانه کنسانتره سنگ آهن در شمال استان (معادن رضوان و تنگ زاغ) از دیگر اقدامات شاخص در حوزه صنایع معادنی می باشد و انعقاد تفاهم نامه اکتشاف 3 پهنه اکتشافی جدید طی سال 98 در استان هرمزگان با هدف بهره گیری از ظرفیت مجموعه های توسعه ای در زمینه شناسایی پتانسیل های معدنی استان که پهنه های موصوف شامل: ( پهنه هرمزگان به وسعت 11313 کیلومتر مربع، پهنه زون یازده به وسعت 3076 کیلومتر مربع، واگذاری پهنه اکتشافی فین- باغات به وسعت 6448 کیلومتر مربع) نیز از دیگر اقدامات است.


سعدینی اظهارداشت: طی سال 99 نیز اتمام مطالعات فاز پی جویی و شناسایی پهنه های اکتشافی کوهشاه احمدی، بشاگرد، زون 11، پهنه فین- باغات و پهنه طاهروئی و شناسایی و بیش از 1200 کیلومتر مربع محدوده امید بخش جهت انجام اکتشاف تکمیلی، آغاز عملیات اکتشاف تکمیلی در بلوک 3 پهنه آباده- جازموریان در منطقه باغات توسط سازمان ایمیدرو انجام شده است.


وی بیان کرد: رشد متمادی در زمینه صدور پروانه اکتشاف به طور میانگین حدود 22 درصد طی سنوات 95 تا 99، برگزاری 9 فقره مزایده عمومی معادن طی سال های 95 تا 99 و درج 402 محدوده مشمول واگذاری در لیست مزایده عمومی جهت واگذاری به متقاضیان سرمایه گذاری در زمینه معادن، انجام فرآیند مزایده معادن و فراخوان پهنه های اکتشافی از طریق سامانه ستاد ایران به منظور شفاف سازی معاملات دولت و تنوع در اکتشاف مواد مع استان شامل : خاک سرخ، سنگ آهن، سنگ آهک، سنگ نمک، مخلوط کوهی، مارن، سنگ لاشه، سنگ چینی، مس، مرمریت، دولومیت، منگنز، کرومیت، سیلیس، فلدسپات، نمک آبی، سنگ گچ، خاک رس، خاک صنعتی از دیگر اقدامات در استان است.

 

سعدینی عنوان کرد: اجرای بخشی از خط برق رسانی به معادن سنگ گچ منطقه گری شیخ شهرستان خمیر و پیگیری به منظور جذب بودجه لازم برای اجرای باقیمانده طرح از محل طرح احیاء، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس کشور ، پیگیری خروج سنگ گچ از لیست مواد معدنی خام صادراتی به منظور حمایت از صادرات و واحدهای تولید سنگ گچ، فعالسازی 31 معدن راکد استان طی سال 1399 با اشتغال 429 نفر و سرمایه گذاری 1800 میلیارد ریال (با توجه به اینکه 10 معدن از سوی دبیر اجرایی طرح احیاء، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس کشور برای استان هرمزگان هدف گذاری گردیده بود.) موجب شده است هرمزگان رتبه نخست کشوری در زمینه تعیین تکلیف محدوده های اکتشافی و معدنی در سامانه کاداستر را به دست آورد.


انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار