آغاز محدودیت های شدید کرونایی، رکورد شکنی فوتی های روزانه بیماران کرونا، تخصیص ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات پزشکی، برپایی بیمارستان صحرایی، انهدام باند قاچاق مواد مخدر، کسب مقام قهرمانی شطرنج باز کیشوند از جمله رویدادهای جزیره کیش در هفته گذشته بود
کد خبر: ۹۸۵۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷ 14 August 2021

به گزارش تابناک جزیره، جزیره کیش در هفته گذشته ۱۶ تا ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ شاهد رویدادهای مختلف اجتماعی، فرهنگی و سلامت به ویژه در حوزه ویروس کرونا و اقدامات مقابله با آن بود که خلاصه‌ای از آن در این گزارش آمده است.

سلامت و کرونا

کیش هفته گذشته خود را با صدور دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای واکسیناسیون جمعیت بومی بالای ۱۸ سال قشم و کیش آغاز کرد که سعید نمکی وی در نامه‌ای به علیرضا رییسی معاون بهداشت این وزارتخانه خواستار پوشش ساکنان این جزیره شده است.

در نامه وی آمده است: پیرو اعلام گروه های جدید هدف برای واکسیناسیون علیه کووید ۱۹، از آنجایی که جمعیت بالای ۱۸ سال در کلیه جزایر خلیج فارس بجز قشم و کیش تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند، لذا شایسته است جهت ثبت نام و پوشش واکسیناسیون جمعیت بومی ۱۸ سال به بالا در دو جزیره یاد شده نیز اقدام شود.

به طور کلی هفته گذشته  رویدادهای مرتبط با شیوع ویروس کرونا در صدر اخبار این جزیره قرار داشت که تخصیص ۱۲۰ میلیارد ریال برای تامین تجهیزات پزشکی، آغاز محدودیت های کرونایی، شکسته شدن رکورد جانباختگان روزانه و تجهیز بیمارستان صحرانی از جمله این وقایع بود.

جعفر آهنگران مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش هم روز جمعه گفت: این سازمان به منظور توسعه اقدامات درمانی ویژه بیماران کرونایی ۱۲۰ میلیارد ریال برای تامین و خرید تجهیزات پزشکی بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی این جزیره تخصیص داده است.

کیش در هفته ‌ای که گذشت

این جزیره روز دوشنبه هفته گذشته (۱۸ مرداد) با ثبت سه فوتی در یک روز رکورد جانباختگان آن از ابتدای همه گیری تا کنون شکسته شد و این مساله موج دیگری از نگرانی ها از وضعیت شیوع این ویروس در کیش را ایجاد کرد.

کیش از مرداد امسال متلاطم ترین وضعیت خود از نظر روند ابتلا و فوتی ها را تجربه می کند به طوریکه در ۲۲ روز گذشته از این ماه آمار فوتی ها از ۲۳ نفر  ابتدای شیوع همه گیری به ۴۳ نفر رسیده است.

تکاپوی مقابله با موج پنجم کرونا در کیش از هفته های گذشته آغاز شد تا بخشی از نگرانی ساکنان این جزیره کاسته شود که تجهیز بیمارستان صحرایی ویژه کرونا از جمله این موارد است.

رییس بیمارستان فوق تخصصی کیش روز جمعه در این ارتباط گفت: با توجه به افزایش شمار بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا یک بیمارستان صحرایی ۴۲ تخت خوابی در این جزیره برای ارایه خدمات به بیماران این ویروس تجهیز شد.

مصطفی نادعلی نژاد این بیمارستان به منظور بستری مبتلایان به ویروس کرونا به تمام امکانات مورد نیاز درمان این افراد از جمله ونتیلاتور تجهیز شده و در چند روز آینده نسبت به انتقال بیماران به آن اقدام می شود و در آن پزشک متخصص طب اورژانس به صورت ۲۴ ساعته برای ارایه خدمات به بیماران مستقر می شود.

آغاز واکسیناسیون ۷۱۳ فرهنگی، یک هزار و ۴۰۰ راننده ناوگان حمل و نقل عمومی از دیگر رویدادهای امید بخش کرونا در این جزیره است که با هدف تامین حداکثری سلامت جامعه بوده که همزمان با سایر نقاط کشور در حال انجام است.

کیش در هفته ‌ای که گذشت

آغاز اعمال محدویت های شدید کرونایی در کیش

همچنین با توجه وضعیت قرمز کرونایی و افزایش شمار فوتی ها ، اعمال محدودیت های شدید در این جزیره از روز  یکشنبه ۱۷ مرداد آغاز شد که شامل تعطیلی سه روزه تمامی گروه های شغلی ۲، سه و چهار، ممنوعیت یک هفته ای تردد خودروهای شخصی از ساعات ۲۳ تا چهار بامداد و دور کاری  هفت روزه ۷۰ درصدی کارکنان ادارات، ارگان ها و شرکت ها بود که اکنون نیز ادامه دارد.

ممنوعیت تردد شناورهای مسافر بری از مبادی ورودی به جزیره کیش، فعالیت بیرون بر مراکز  پذیرایی شامل رستوران ها و کافی شاپ ها به مدت یک هفته از دیگر مصوبات کمیته امنیتی و انتظامی ستاد مبارزه با کرونای جزیره است.

همچنین بر اساس مصوبات کمیته امنیتی و انتظامی شورای سلامت کیش اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه در جزیره از بامداد پنجشنبه ۱۴ مرداد به مدت سه روز آغاز شده بود که روز یکشنبه ۱۷ مرداد تداوم آن از ساعت ۲۳ تا چهار بامداد به مدت یک هفته دیگر تمدید.

محمد عباسی دادستان عمومی و انقلاب جزیره به منظور کاهش زنجیره ابتلا و همه گیری ویروس کرونا طی نامه ای ورود به سواحل کیش را ممنوع اعلام کرد و فرماندهی نیروی انتظامی مجری اجرای آن شد تا گامی دیگر در کاهش تجمعات در جزیره برداشته شود.

کیش در هفته ‌ای که گذشت

محیط زیست

محیط زیست جزیره کیش نیز در این مدت شاهد ۲ رویداد خبری شامل آغاز ساخت زیستگاه های مصنوعی در آب های مرجانی و رهاسازی ۲ قطعه لاکپشت دریایی (یک قطعه پوزه عقابی و یک قطعه از نوع سبز) پس از تیمار در آب های نیلگون خلیج فارس بود.

رییس اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش در این ارتباط گفت: مرجان های این جزیره امکان احیای طبیعی بالایی دارند و این مساله اهمیت حفاظت از زیستگاه های از بین رفته را دوچندان می کند به همین منظور اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش برنامه های متعددی برای حفاظت و احیای زیستگاه ها را در دستور کار خود قرار داده است.

مریم محمدی اظهار داشت:  کاهش فشار بر زیستگاه های طبیعی را از اولیت های مهم اداره محیط زیست بوده که طی سال های گذشته تا کنون مطالعات و اقدامات اجرایی،پژوهشی و حفاظتی مختلفی در این حوزه برای حفاظت زیست بوم دریایی کیش انجام شده است.

وی در خصوص رهاسازی لاک پشت های دریایی نیز اظهار داشت: لاکپشت پوزه عقابی به علت بیماری و عفونت ریه توانایی شناکردن نداشت و روی اب شناور می ماند و لاکپشت سبز نیز که در اثر برخورد با شناورهای دریایی از قسمت لاک بالایی (کاراپاس) دچار اسیب شده بود.

محمدی گفت: هر ۲ لاک پشت از سوی عوامل اداره محیط زیست شناسایی و به پارک دلفین منتقل شد و پس از چند ماه تیمار سلامتی کامل خود را به دست آورده بودند.

کیش در هفته ‌ای که گذشت

اجتماعی و فرهنگی

سالگرد شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در افغانستان که به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده از دیگر رویدادهای این جزیره در هفته گذشته بود که به علت محدودیت های کرونایی خبرنگاران امسال شاهد برگزاری مراسم تقدیر نبودند.

امام مسوولان مختلف جزیره از جمله امامان جمعه اهل تشیع و اهل سنت، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد، فرمانده انتظامی ویژه، مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات با صدور پیام هایی جداگانه از خبرنگاران جزیره تقدیر کردند.

به مناسبت روز خبرنگار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی واکسیناسیون خبرنگاران را در اولویت قرار داد و در این جزیره نیز از همان روز برخی واکسن خود را دریافت کردند و جاماندگان از لیست رسانه ها نیز به همت خانه مطبوعات جزیره روز جمعه تحت پوشش واکسیناسیون علیه کرونا قرار گرفتند.

اعلام اسامی ۵۶ عکاس راه یافته به بخش نمایشگاهی مسابقه ملی عکس بانوی ایران زمین نیز از رویدادهای فرهنگی این جزیره در هفته گذشته بود که این هنرمندان در ۲ بخش تک عکس و مجموعه معرفی شدند.

این مسابقه با موضوع زن در اقوام ایرانی برگزار می شود و دبیرخانه آن ۲ هزار و ۲۰۰ قطعه عکس از ۳۵۰ عکاس شامل یک هزار و ۴۰۰ تک عکس و ۱۰۳ مجموعه عکس سراسر کشور دریافت کرده است.

جزیره کیش با ۹۲ کیلومتر مربع مساحت و ۴۲ هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان بوده در آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده است.

 

انتهای پیام/تابناک جزیره

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار