اعضای شورای اسلامی شهر تهران از فعالیت های فرهنگی شهرداری تهران و وضعیت کنونی فرهنگ در پایتخت، انتقاد و ابراز تأسف کردند.
کد خبر: ۹۸۷۶۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵ 22 August 2021

به گزارش «تابناک تهران»، اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز یکشنبه در پنجمین جلسه شورا، در جریان جلسه خود میزبان محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برای ارائه گزارش ۴ ساله فعالیت فرهنگی شهرداری بودند.

اعضای شورا پس از ارائه گزارش نسبت به عملکرد شهرداری در این دوره انتقاد کردند.

«ناصر امانی» عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره اظهار داشت: توقع داشتیم گزارشی که در حوزه اجتماعی و فرهنگی ارائه می‌شود، گزارش راهبردی و کلان باشد اما مطالب مطرح شده، گزارش کار روزانه ای از شرح وظایف جاری ادارات کل بود.

وی ادامه داد: سال ۹۷ مقاله ای منتشر کردید با این عنوان که «تهران را پس گرفتیم»؛ ای کاش مقاله را با این گزارش عملکرد مقایسه می‌کردید.

امانی افزود: شما در این مقاله ادعا کردید که در ۱۲ سال قبل از شما در حوزه فرهنگی و اجتماعی نگاه امنیتی به حوزه فرهنگ وجود داشته است اما شما این دید را به دید اجتماع محور تبدیل کرده اید، این موضوع را توضیح دهید.

وی خطاب به یگانه ادامه داد: شما گفته بودید گفتمان جدیدی در شهر حاکم کردیم که ۴ ویژگی دارد که افزایش عدالت توزیعی که نمونه آن افتتاح یک مجتمع فرهنگی در شهر ری است. این در حالی‌ست که این مجتمع در مردادماه ۹۶ در زمان مدیریت قبلی تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

امانی افزود: اگر منظورتان از تمرکز بر طرح‌های شادستان، مناسب سازی شهر، تقویت مراکز فرهنگی ایجاد عدالت توزیعی است بگویید در بعد کالبدی شهر چه توسعه‌ای داشته‌اید؟

عضو شورای شهر با اشاره به افزایش عوارض ساخت و ساز، گفت: چقدر این عوارض را به نفع مردم محروم مناطق جنوبی افزایش دادید.

وی با اشاره به رای نیاوردن اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر تهران در این دوره اظهار داشت: اگر ادعا می‌کنید بخشی از مردم از تحولات مدیریت خوشنود بودند، چرا سبد رأی یک میلیون نفری شما به ۱۷ هزار نفر کاهش یافت؟

امانی، برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در دوره پنجم شورای شهر را ضعیف‌ترین انتخابات شورایاری‌ها با کمترین حد مشارکت توصیف کرد.

وی افزود: آیا آنطور که ادعا کردید در این دوره آسیب‌های اجتماعی کاهشی شده است؟ یک شب از ساعت ۱۰ به حوالی میدان شوش بروید و ببیند آسیب کاهش یافته، زباله گردها کم شده است.

وی ادامه داد : این همه عکسی که در فضای مجازی منتشر می شود متعلق به کابل نیست متعلق به تهران است.

امانی تاکید کرد که با باطل شدن انتخابات شورایاری‌ها، این نهاد کاملا مردمی در این دوره به محاق رفت و چرا در دوره قبل این رأی صادر نشد؟ چون تعامل وجود داشت.

وی با بیان اینکه در ساختار حوزه اجتماعی هیچ تغییری صورت نگرفت، ادامه داد، در دوره شما، ۵ هزار و ۵۰۰ نقطه فضای بی دفاع شهری کدامش امن شد؟

وی ادامه داد: شهرداری از ظرفیت آموزش شهروندی، فرهنگسراها، چقدر توانست در دوره کرونا استفاده کنند.

ابراز تأسف از گزارش عملکرد فرهنگی شهرداری تهران

«مهدی اقراریان» عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: برای حوزه فرهنگ با این گزارش تأسف خوردم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خطاب به جوادی یگانه با بیان اینکه پیوست فرهنگی در شهر کجاست، تاکید کرد که در دوران مسئولیت شما شاهد یک آشفتگی شدید در شهر بودیم و شاید این امر به دلیل بی تجربگی شما در این حوزه است.

اقراریان عنوان کرد: مساله اصلی در حال حاضر بلایی است که شما و مدیریت دوران شما بر سر شهر آورده است.

وی ادامه‌داد: توضیح دهید که برای کار جبهه‌ای در شهر چه اقدامی انجام داده‌اید و گزارش عملکرد شما شأن اعضای شورا را نیز رعایت نکرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش از سازمان فرهنگی هنری برای برنامه های محرم ۱۴۰۰ تشکر کرد.

انتقاد از طرح تهران ۱۴۰۰

«زهرا شمس احسان» دیگر عضو شورا درباره گزارش معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، اظهار داشت: طی چهار سال گذشته مدیران شهرداری از دوره قبلی مدیریت شهری انتقاد داشتند اما بودجه مصوب حوزه فرهنگی_ اجتماعی از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۰ برابر با بیش از هشت میلیارد تومان بوده و این منابع صرف چه اموری شده است.

وی با بیان اینکه رویداد تهران ۱۴۰۰ حدود ۵ ماه بدون مصوبه آغاز به کار کرد، گفت: توضیح دهید که با این رویداد چه تحولی در شهر مدنظر بود و چه نتیجه‌ای داشت؟

شمس احسان عنوان کرد: پویش جان تو جان شهر که با هزینه‌های فراوان راه اندازی شد به کجا رسید؟

وی ادامه داد: سازمان ورزش یکی از مهم‌ترین سازمان‌های شهرداری است که در گزارش این سازمان مناسب سازی ۲۰ مرکز اعلام شده اما در فرایند مناسب سازی نیاز عزیزان معلول دیده نشده است و عملاً برای آنها قابل استفاده نیست.

شمس احسان عنوان کرد: درباره شهر دوست دار کودک نیز توضیح دهید که این طرح تا چه میزان به اهداف خود دست یافته است.

وی تاکید کرد: شورایاری‌ها به عنوان مهم‌ترین نهاد محلی با ورود سازمان بازرسی با بن بست حقوقی مواجه شد و برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به عنوان یک دستاورد اعلام شد این در حالی‌ست که این اولین بار است که روند جاری امور به عنوان دستاورد مطرح شده است.

سمپوزیوم استعمال مواد مخدر در تهران

«علیرضا نادعلی» دیگر عضو شورا در پی ارائه گزارش معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، درباره ماجرای وضعیت معتادان متجاهر در سطح شهر انتقاد کرد.

وی گفت: در بسیاری از بزرگراه‌ها و پل‌های تهران سمپوزیوم استعمال مواد مخدر اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: با تأسیس متعدد مراکز بهاران باید چهره شهر تهران از این شکل خارج می‌شد، چرا این اتفاق نیفتاد؟

نادعلی با تاکید به اینکه این دوره مدیریت شهری بر موضوعات فرهنگی و اجتماعی تمرکز و تاکید بسیاری خواهد داشت، گفت: خیلی درباره سیاه پوشی تهران تاکید شد که به عقیده من صدها سال است این کار توسط مردم اتفاق می‌افتاد و اما در سال پیش که اولین سال ورود کرونا به تهران بود اهمیت بیشتری داشت، که شهرداری با توجه به شرایط ویژه محرم باید فعالانه‌تر عمل می‌کرد.

این عضو شورا عنوان کرد: محرم ۹۹ موقعیت خوبی بود که سوگ نهفته آسیب دیدگان، باز شود اگر مدیریت شهری کمک می‌کرد، اما این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: متأسفانه سخنان و دلایلی که برای این تعلل آورده شد، خودش بدتر از اصل ماجرا است.

انتقاد از انحلال خانه شهریاران

«نرگس معدنی پور» دیگر عضو شورای شهر درباره این گزارش اظهار داشت که در ۴ سال گذشته شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی چه تغییری کرده است.

وی افزود: شاخص بهبود استحکام بنیاد خانواده، بهبود نرخ مشارکت شهروندان تهرانی اکنون در چه وضعیتی است؟

معدنی پور با انتقاد از نبود گزارشی از اثربخشی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در تهران عنوان کرد: در استفاده از ظرفیت اداره کل امور بانوان، اداره کل آموزش‌های شهروندی، اداره کل سلامت، ستاد مدیریت سراهای محله در مدیریت کرونا و سازمان خدمات اجتماعی در رسیدگی خانواده‌های محروم آسیب دیده از کرونا توقع بیشتری داشتیم.

این عضو شورا اظهار داشت: در خصوص ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سال‌های ۹۷ و ۹۹ چه کاری انجام شد؟

معدنی پور ادامه داد: درباره دلیل خروج نیروهای با تخصص در سطح ستاد، مناطق و نواحی نیز باید توضیح دهید.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه تمرکز بر حوزه اجتماع بر فرهنگ از سال ۸۸ در دوره سوم شورای اجتماعی ساری و جاری بود، گفت: چند درصد بودجه اعتبارات فرهنگی اجتماعی به محلات اختصاص یافته در حالی که پیش از این، بیش از ۹۰ درصد بودجه به محلات اختصاص یافته بود.

ادامه دارد. ...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار