تابناک-نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان یکی از علت‌های کج‌روی‌های دینی بین جوانان را ناآگاهی دانست و گفت: مسئولان نظام تعلیم و تربیت در راستای پر کردن خلأ ناآگاهی دینی جوانان گام بردارند.
کد خبر: ۹۹۲۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴ 10 September 2021

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان، بندرعباس،حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان، ظهر امروز، ۱۹ شهریورماه، در پیام جمعه این هفته هرمزگان، اظهار کرد: امروز معدل دین‌گرایی و دین‌گریزی در بین جوانان جامعه به نفع دین‌گرایی است و جوانان ما حتی نسبت به روزهای آغازین انقلاب دین‌گراتر هستند.

 

  کسانی که می‌گویند جوانان ما دین‌گریز هستند، مفهوم درستی از دین ندارند. دین مجموعه‌ای از اعتقادات، جهان‌بینی و اصول و عقاید است که خوشبختانه در این حوزه و همچنین در حوزه معنویت‌گرایی و عرفان، سطح باورهای دینی جوانان ما بالاست. در هرچه نماد معنویت‌گرایی است از اعتکاف تا شرکت در مراسمات مذهبی گوناگون و استقبال از بقاع متبرکه، جوانان امروز نسبت به گذشته در جایگاه بالاتری قرار گرفته‌اند.

 حتی جوانانی که ظواهر دین را رعایت نمی‌کنند، رگه‌های معنویت‌گرایی در آنان نمود دارد. شاهد هستیم که حتی دختری که قدری خطاهایی در پوشش دارد در فضاهای معنوی تحت تأثیر قرار گرفته و چون باران اشک می‌ریزد. البته ما در برخی حوزه‌های فقه و عمل به شریعت کج‌روی‌هایی در جوانان می‌بینیم که باید آسیب‌شناسی شود. یکی از علت‌های این کج‌روی‌ها در بین جوانان ناآگاهی است و مقصر این ناآگاهی، کم‌کاری روحانیت، رسانه‌ها، والدین، مسئولان، اساتید، مربیان، دانشگاه‌ها و همه ما هستیم. در حوزه تربیت جوانان، غفلت‌هایی از سوی همه ما به خصوص نظام آموزش و پرورش  و دانشگاه‌ها وجود دارد. باید خلأ ناآگاهی دینی در جوانان را پر کنیم.

 

 امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «بادِروا اَحْداثَکُمْ بِالْحَدیثِ قَبْلَ اَنْ تَسْبِقَکُمْ اِلَیْهِمُ الْمُرْجِئَةُ؛* به آموختن حدیث (معارف دینى) به جوانانتان، پیش از آن که منحرفین آنان را گمراه سازند، اقدام کنید». مرجئه فرقه‌ای بودند که اندیشه ولنگاری داشتند و این اندیشه در دوران بنی‌امیه کلید خورد. این گروه معتقد بودند که تنها فکر و اعتقاد مهم است و عمل به اعتقادات اهمیت چندانی ندارد. امروز نیز برخی به  غلط می‌گویند دلت پاک باشد، اشکالی ندارد اگر نماز نخواندی و غرب نیز در آتش این جریان می‌دمد.

 

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان بیان کرد:یکی دیگر از عوامل کج‌روی در بین جوانان مسئولیت‌گریزی است. پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: « کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِه ِ؛ هرکدام از شما مسئول هستید و درباره افرادی که به سخن شما گوش می‌دهند بازخواست خواهید شد». جوان باید نسبت به خانواده، جامعه، هنجارها و ناهنجاری‌ها و نظامی که قدرت این کشور را به رخ دنیا می‌کشاند، مسئولیت‌پذیر باشد. خداوند در آیه ۵ سوره قیامت می‌فرماید: « بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ ؛ بلکه انسان می‌خواهد آنچه (از عمرش) در پیش است همه را به فجور و هوای نفس گذراند». این تمایل به فجور همان مسئولیت گریزی است.

هیچ مسئول، مربی و والدینی نباید برخورد منفی با جوانان داشته باشند؛ چراکه این جوانان امیدهای آینده ما هستند. اگر جوانی خطایی مرتکب می‌شود، مقصر بخشی از آن ما هستیم. متظاهران به دین‌داری یکی از عوامل گریز جوانان از دین هستند، کسانی که جانماز آب می‌کشند اما اعمالشان با حرف‌هایشان هم‌خوانی ندارد. متظاهران دین‌داری، جوانان را دچار تناقض می‌کنند.والدین باید مواظب دوستان فرزندان خود نیز باشند. یکی از حسرت‌های اهل جهنم در قیامت، رفیقان ناباب و انتخاب نادرست رفیق است. خداوند در سوره فرقان می‌فرماید: « وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَىٰ يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا. يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا. لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي ۗ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنْسَانِ خَذُولًا* ؛ و روزی که شخص ظالم پشت دست حسرت به دندان گرفته و گوید: ای کاش من (در دنیا) با رسول حق راهی (برای دوستی و طاعت) پیش می‌گرفتم. وای بر من، ای کاش که فلان (رفیق فاسق) را دوست نمی‌گرفتم. رفاقت او مرا از پیروی قرآن پس از آنکه به من رسید محروم ساخت و گمراه گردانید، آری شیطان برای انسان مایه خذلان (و گمراهی) است».

 

عبادی‌زاده تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: 

« لمَرءُ عَلى دينِ خَليلِهِ و قَرينِه ِ؛ انسان به دينِ دوست و هم‌نشین خويش است». مرام‌های فکری، عقیدتی و عملی هر شخص تحت تأثیر دوستانش است و همه والدین باید در این زمینه فرزندان خود را هدایت کنند.

 

سیاست دیپلماسی اقتدار؛ حفظ منافع نظام است

 

وی در ادامه ضمن گرامیداشت ولادت امام باقر(علیه السلام) بنیان‌گذار نهضت علمی جهان اسلام و مروج دایرة‌المعارف ارزشمند فقه اسلام (به روایتی)، عنوان کرد*: دیپلماسی تنها به گفت‌وگو نیست و امروز دیپلماسی اقتدار در کشور ما تاکتیکی را اتخاذ کرده که غرب در رابطه با برجام به دنبال ما می‌دود. امروز معادله گفت‌وگو عوض شده و دیگر گفتمان ژست و لبخند و عکس گرفتن نیست. امروز ایران در بحث مذاکرات تکلیف معاندین را روشن کرده و ما تنها برای منافع جمهوری اسلامی ایران مذاکره می‌کنیم و اگر ببینیم منافعمان تأمین نمی‌شود، کشور را معطل مذاکرات نمی‌کنیم.

 ما دوستانمان و کسانی که در تعامل با ما هستند را با مذاکرات ناامید نمی‌کنیم. به‌گونه‌ای در دنیا وانمود کرده‌اند که ایران به دنبال گدایی مذاکره است اما ما امروز ثابت کردیم که غرب به دنبال گدایی مذاکره است.

این دیپلماسی دور جدید واقعا از موضع اقتدار است، در بحث مذاکره تکلیف دشمن را روشن کرده‌ایم ما مذاکره برای مذاکره نمی‌خواهیم بلکه مذاکره‌ای می‌کنیم که در آن به فوریت منافع ایران اسلامی تامین شود و اگر مذاکره به تامین منافع ایران رخ ندهد ادامه مذاکره بی فایده است و آن را ادامه نخواهیم داد.

تاکنون ایران در برابر درخواست‌های مکرر کشورهای طرف مقابل سکوت کرده، این سکوت از موضع اقتدار است، این کشورها الان دستپاچه شده‌اند و روزانه کشورهای مختلف را برای دعوت ایران به گفتگو واسطه می‌کنند.

 

نماینده ولی فقیه در استان بیان کرد: آمریکا ۲۰ سال به بهانه آباد کردن افغانستان در این کشور حاضر بود و امروز نتیجه‌اش را می‌بینیم. حال غرب‌گراها باید به این سؤال پاسخ دهند که ما باید چند سال به آمریکا فرصت دهیم تا به‌زعم آنان ایران را آباد کنند؟ روشنفکران و غرب‌گرایان باید از جریان افغانستان عبرت بگیرند.

 

ایران در کنار ملت افغانستان است.

 

انتهای پیام /

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار