مدیر کل بهزیستی استان قم در آستانه روز جهانی ناشنوایان، گسترش زبان اشاره و باور توانمندیهای بی نظیر جامعه پرشور ناشنوایان را بزرگترین خواسته این قشر از معلولین بیان کرد.
کد خبر: ۹۹۷۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶ 29 September 2021

به گزارش تابناک قم، مهدی پهلوانی ستوده صبح چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه شعار امسال هفته ناشنوایان تجلیل از جامعه پرشور ناشنوایان و گسترش زبان اشاره تعیین شده است، گفت: ۴ هزار و ۴۴۹ ناشنوا و کم شنوا در استان قم وجود دارد و برای آنها تشکیل پرونده شده است که از این تعداد حدود ۲ هزار و ۵۷۶ نفر مرد و یک هزار و ۸۷۳ تفر زن می‌باشند.

مدیر کل بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه آسیب شنوایی، معلولیتی پنهان و شایع‌ترین نقص مادرزادی است، افزود: میزان شیوع آسیب شنوایی در زمان تولد بیش از دو برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است و ۲ تا ۴ در هزار موالید دچار کم شنوایی شدید تا عمیق می‌باشند.

وی با تاکید بر اینکه امروزه سازمان بهزیستی با اولویت قرار دادن برنامه‌هایی همچون غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص به هنگام و ارجاع به موقع، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارائه تجهیزات توانبخشی مثل سمعک، ارائه کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت، ارائه خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده و آماده سازی کودک برای ورود به مهدکودک و مدرسه، یاریگر متخصص و متعهد کودکان دارای آسیب شنوایی و خانواده ایشان است، ادامه داد: لذا در طرح غربالگری شنوایی نوزادان در استان قم در سال گذشته حدود ۱۶ هزار و ۶۹۴ نفر و در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۹ هزار و ۶۰۰ نوزاد غربالگری شنوایی شده‌اند.

پهلوانی با بیان اینکه ۲۵ درصد دلیل ناشنوایی ناشناخته، ۵۰ درصد علت ژنتیکی و ۲۵ درصد سایر موارد مانند زردی، بیماری‌های مادر در حین بارداری و مسائل هنگام زایمان و… علت شناسی بروز ناشنوایی در افراد را تعیین کرده، گفت: طبق مطالعات متعدد سال‌های گذشته در صورتی که کودک دارای افت شنوایی پیش از ۳ ماهگی تشخیص داده شود و قبل از سن شش ماهگی از وسیله تقویت کننده صوتی و برنامه‌های توانبخشی مناسب بهره مند گردد، می‌تواند به مهارت‌های گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست یابد.

وی با اشاره به تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک، تربیت شنوایی، گفتار درمانی و کاشت حلزون برای ناشنوایان افزود: در سال ۹۹ تعداد ۱۵ مورد کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا داشتیم و علاوه بر تأمین ۳۱۹ مورد سمعک برای ناشنوایان و تهیه و توزیع باطری سمعک در حد توان در خدمت ناشنوایان استان بوده‌ایم.

گفتنی است ۵۶۰ دانش آموز ناشنوا و کم شنوا و ۴۵ دانشجو در استان قم از خدمات بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی برخوردار هستند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار