به گزارش تابناک هرمزگان، حمید رضائیان اصل اظهار کرد: کشتی اقیانوسپیمای ایران کاشان که در مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران در بندرعباس ساخته شده، آماده بهرهبرداری و تحویل است.
وی افزود: این کشتی کانتینربر ظرفیت 2200 تیای یو کانتینر را داراست که سومین کشتی اقیانوسپیمای ساخت مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران و نماد خودباوری و خوداتکایی در اوج دوران تحریم بشمار میرود.
مدیرعامل ایزوایکو با بیان این که شناور ایران کاشان به لحاظ کیفی از شناور مشابه خارجی در بسیاری از شاخصهای تخصصی برتر است، خاطرنشان کرد: طراحی و تمامی مراحل ساخت و راهاندازی شناور بدست متخصصان داخلی انجام شده و در مجموع بیش از 50 هزار اینچ لولهکشی و 65 کیلومتر کابلکشی و 450 کیلومتر جوشکاری در زوایا و نقاط متعدد در آن انجام شده است.
رضائیان اصل تأکید کرد: عرض این کشتی 30 متر و طول آن 186 متر و وزن آن نیز بالغ بر 9500 تن است که میتواند 2200 کانتینر را با سرعت 21 گره دریایی حمل کرده و مؤفق به اخذ گواهینامه بینالمللی از مؤسسه جی ال آلمان و مؤسسه ردهبندی ایرانیان ICS شده است.
وی با اشاره به رشد توان علمی و فنی نیروهای متخصص کشورمان در مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران، گفت: پس از برجام فرصتهای تازهای پیش روی صنعت کشتیسازی کشورمان قرار گرفته و کشورهای مختلفی از سراسر جهان برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کردهاند که در حال بررسی فرآیندهای کاری و نحوه همکاریهای دوجانبه هستیم.
مدیرعامل ایزوایکو همچنین بر اهمیت اعتماد به صنعت کشتیسازی داخلی از سوی شرکتهای مختلف تأکید کرد و عنوان داشت: صنعت کشتیسازی یک صنعت راهبردی در کشور است که کمتر بدان توجه شده اما قادر به درخشش در تحقق اقتصاد مقاومتی و به جریان انداختن بخشهای مختلف وابسته به خویش است که امیدواریم در این سال توجه هر چه بیشتری به این صنعت صورت گیرد.
رضائیان اصل تصریح کرد: کشتیسازی در سالهای اخیر رشد فزایندهای در ابعاد مختلف فنی، علمی و تجهیزاتی داشته و تکمیل پروژههای باقیمانده و جلب و جذب تعمیرات بسیاری از شناورهای کوچک و بزرگ در خلیج فارس گواهی بر همین مسئله است که اگر اعتماد به توانمندی داخلی تقویت شود، آثار آن را میتوان در توسعه ملی مشاهده کرد.
وی از حسن توجه رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسؤولان این وزارتخانه و نمایندگان مردم در مجلس و استاندار هرمزگان نیز در این زمینه تقدیر کرد و بیان داشت: در سایه یک اراده ملی میتوان به صنعت کشتیسازی به عنوان یک صنعت راهبردی در اقتصاد دریامحور اتکای بیشتری داشت چرا که مزیت منطقهای ما در گرو توجه به این ظرفیتها است.
این سومین کشتی اقیانوسپیما بعد از کشتیهای ایران اراک و ایران شهرکرد است که بدست متخصصان داخلی و در مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران در مجاورت بندرعباس ساخته میشود.