به گزارش «تابناک هرمزگان»؛ تفاوت بین شهر هوشمند و شهر الکترونیک به اندازه یک موی باریکه به واقع شهر الکترونیک شهریست که پاسخگوی خدمات از طریق ارتباطات دیجیتالی به مردم باشد البته شهر هوشمند شهری است که حتماً باید الکترونیک باشد اما شهرهای الکترونیک لزوماً هوشمند نیستند!
به این تعاریف از آن جهت اشاره میکنیم که بایستی در جلسات توسعه مدیریت راهبردی استان مدنظر استاندار هرمزگان باشد ایشان بایستی نخستین گامها را در اجرای طرح تبدیل بندرعباس به شهر هوشمند را به شکل آزمایشی اجرا کنند اما آیا هرمزگان شرایط لازم را برای تبدیل شدن به شهر هوشمند دارد؟ که برای رسیدن به پاسخ این سؤال قطعاً نیاز داریم اول هرمزگان را از لحاظ ارائه خدمات الکترونیک بررسی کنیم چراکه هر شهری قبل از هوشمند بودن باید الکترونیک باشد.
شهریور سال ۱۳۹۳ دولت آییننامه توسعه ارائه خدمات الکترونیک را به دستگاههای اجرایی کشور ابلاغ کرد وطی این آیین نامه باید دستگاههای اجرایی تا پایان سال ۱۳۹۴ خدماتی که ممکنه به صورت الکترونیک به شهروندان ارائه دهند در حالیکه ۴ سال از ابلاغ این آییننامه میگذرد تنها ۵۰ درصد از دستگاههای اجرایی استان هرمزگان بعضی از خدمات خودشان را به صورت الکترونیک ارائه میکنند! آماری که در نگاه اول شاید «بد» هم نباشد اما زمانی که ارائه خدمات آنها را بررسی میکنیم خیلی هم چنگی به دل نمیزند از ۹۶ دستگاه اجرایی که در هرمزگان وجود دارد ۲۲ دستگاه اصلاً زیر بار این آییننامه نرفتند که لینک خدمات الکترونیک و میز خدمت را در سایت این دستگاهها نمیبینیم و شاخصترین این دستگاهها در این بخش میتوانیم به اداره کل امور مالیاتی استان هرمزگان اشاره کنیم علاوه بر این که لینک خدمات الکترونیک را در سایت خودش قرار نداده هیچ سامانهای مربوط به امور کاری مراجعین را هم در سایتش نمیبینیم از دستگاههای دیگری که میتوانیم در این بخش به اسم آنها اشاره کنیم؛ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کمیته امداد، تعزیرات حکومتی، جمعیت هلال احمر علاوه بر اینکه با تعداد زیادی از اقشار مردم «سر و کار» دارند اما لینک میز خدمت الکترونیک را در سایت آنها نمیبینم اما حتی برای ظاهرسازی هم که شده این لینک را در سایت خودشان قرار ندادهاند برویم سراغ ۲۶ دستگاهی که اینکار را انجام دادند و لینک میزخدمت خود را به صورت دکور در سایت خودشان قرار دادند؛ از جمله استانداری هرمزگان اگر به سایت آنها سر بزنید میبینید که لینک میز خدمت الکترونیک وجود دارد و وقتی که وارد آن صفحه میشوید فکر میکنید کسی دارد شما را گول میزنند مثلاً در ارتباط با همه قسمتها فقط شرح وظایف سازمانی را تشریح کردهاند اما هیچ لینک دسترسی به موارد خدمات الکترونیک وجود ندارد اما اگر دوست دارید در این زمینه خلاقیت بیشتری را ببینید به سایت اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان یک سری بزنید این اداره کل ابتکار جالبی برای دور زدن آیین نامه خدمات الکترونیک به کار برده و آن هم اینکه روی لینک میز خدمت الکترونیک کلیک میکنید با یک پیام به روبرو میشوید آنهم اینه که دسترسی به این سایت امکان پذیر نیست!
جالب است بدانید که تمام فرمانداریهای هرمزگان اصلأ لینکی به نام خدمات الکترونیک ندارند که بخواهند چیزی را ارائه دهند.
خب موقع آن رسید برویم سراغ ۴۸ دستگاهی که هم لینک خدمات الکترونیک را دارند و هم ارائه خدمات را انجام میدهند اما مشکل از آنجایی شروع میشود که این دستگاهها تنها خدماتی را ارائه میدهند که به سامانه ملی و کشوری ربط دارد هیچ ربطی به خدمات استانی ندارد نمونه بارز این نوع ارائه خدمات سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان است خدمات الکترونیک سامانه این سایت تا جایی که مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد میشود و ملی است ارائه میشود اما به محض اینکه شما به خدماتی میرسید که بایستی توسط این اداره کل ارائه شود به در بسته میخورید از نکات جالب دستگاههایی که توی این دسته قرار میگیرند سایت ارتباطات و فناوری اطلاعات استان هرمزگان اشاره کنیم که تنها یک خدمات را ارائه میدهد این در حالی است که «آذری جهرمی وزیر ارتباطات» میگوید وزارتخانه به دنبال این است که یک دولت الکترونیک را در ایران ایجاد کند اما با این تفاسیر، وزیر باید دستگاههای اجرای استانها را مجاب کند البته این نکته را یادآوری کنم بعضی از ارائه خدمات مثل اینترنت فورجی را میتوانیم از طریق این سایت انجام دهیم اما لزوماً لینکش در میز خدمت الکترونیک نیست از دستگاههایی که خدمات الکترونیک را به صورت «نصفه و نیمه» انجام میدهند میتوانیم به بهزیستی اشاره کنیم؛ بهزیستی علاوه بر اینکه خدمات خیلی خوبی را به قشر وسیعی از مردم ارائه میکند اما در سایت خودش در میز خدمت الکترونیک تنها یک خدمت را ارائه میکند آن هم اهدای زمین است حالا برویم دوباره سراغ جالبترین دستگاه استان هرمزگان یعنی استانداری دستگاهی باید پیشتاز باشد در ارائه خدمات الکترونیک به مردم که شاهد هستیم به صورت حضوری شهروندان را ممنوع ورود میکند به ساختمان استانداری و حتی در سایت تازه طراحی شده خودش اصلا هیچ خدمتی را به صورت الکترونیک ارائه نمیدهد همه این چیزهایی که گفته شد بخش کوچکی بود از وضعیت خدمات الکترونیک ارائه شده توسط دستگاه در استان هرمزگان حالا پاسخ این سوال که آیا امکان هوشمندسازی شهر بندرعباس وجود دارد با شماست...
انتهای پیام/*