کد خبر: ۱۰۱۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۲ 16 December 2021

یوسف عبدی نژاد هنرمند و نقاش بین المللی همدان به نمایشگاه نقاشی (آرت فیر و سمپوزیوم بین المللی نقاشی) آمریکا که زیر نظر یونسکو برگزار می شود به عنوان تنها نماینده ایران دعوت شد.

معمول است که آرت فیر ها و اکسپو های مختلف از سراسر جهان تشکیل می شوند و هدف اغلب آنها جذب هنرمندان معاصر خارجی در کشور میزبان است، اصولا هنر معاصر حد و مرزی ندارد و کشور هایی که به سرمایه گذاری و جذب استعداد های خارجی روی آورده اند در این زمینه رشد صعودی داشته اند. در بین اکسپو های مختلف که در جهان برگزار می شود یکی از مهمترین ویژگی ها تبادلات فرهنگی و هنری است که بین مقامات آن کشور برقرار می گردد، اما در نتیجه آنها و در نتیجه تعاملات انجام شده و قرارداده های فی مابین مزیت هایی برای هنرمندان معاصر در نظر گرفته می شود که بخشی از آنها روند همیشگی برگزاری رویداد های کوچک و بزرگ هنریست.

با توجه به اینکه اغلب اکسپو ها در سطح بین المللی تمرکز خود را به جذب از کشور هایی میگذارند که دسترسی کمتری به آنهاست و مشخصا استعدادهای زیادی در آنها یافت می شود، می توان گفت اکسپو یا artfair بیش از هر شخصی برای کشور میزبان سودمند است، چرا که اهداف خود را تکمیل می کند و به سادگی می تواند در بین چهره های هنری مختلف در جهان برند خود را اثبات کند.

 

متاسفانه تعداد این مجموعه ها که در ایران فعالیت می کنند و اغلب به صورت خصوصی اداره می شوند بسیار بسیار کم هست، همین طور بسیاری از آنها مجوز های لازم را از بخش های زیربط ندارند و در صورت بروز مشکل برای هنرمند متاسفانه ارگان های دولتی پاسخ گو نیستند. اما در آن دسته که مجوز های لازم را از مراجع قانونی کشور مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب می کنند و تعهداتی پیش از ارائه مجوز به ارگان های دولتی می دهند، هم مصاحبه هایی را گذرانده اند که صلاحیت آنها تایید شده است، هم معمولا خودشان آرتیست هستند یا تیم هنری آنها را پشتیبانی می کند. جشنواره هایی از این دست در ایران بسیار محدود هستند که این مراحل را گذرانده باشند و خود را در مرحله اثبات قرار دهند، یا اینکه رزومه گذشته آنها نشان از فعالیت صحیح و کامل طبق تعهد آنها به هنرمند داشته باشد.

درخشش هنرمند همدانی در عردعوت هنرمند همدانی به نمایشگاه بین المللی نقاشی در آمریکا
به گزارش تابناک همدان، یوسف عبدی نژاد هنرمند همدانی بعنوان تنها نماینده ایران برای اولین بار به سمپوزیوم و آرت فیر بین المللی آمریکا که زیر نظر یونسکو در تاریخ 10 تا 16 دسامبر 2021 برگزار می شود دعوت شده است .
 
این هنرمند نامور از دوران کودکی علاقه ویژه‌ای به نقاشی داشت و از هر فرصتی که به دست می‌آورد برای هنر نقاشی به کار می‌برد تا اینکه در دوران نوجوانی به صورت تخصصی وبا استعدادی که پرورانده بود سعی کرد آناتومی انسان را از روی کتاب‌های پزشکی بررسی و تمرین کرده و علاوه بر تحقیق و مطالعه در این زمینه به آناتومی حیوانات هم علاقمند شد وباوجود دسترسی سخت به منابع آموزشی در زمینه طراحی و نقاشی، اما دست از تلاش و کوشش سخت برنداشت.

 مطالعات و تمرین‌های زیاد و سخت کوشی به شدت به روند رشد فنی و عملی کار و حرفه اش کمک شایانی کرد. علاوه براینکه همزمان با این مطالعات علمی، از مطالعه و تحقیق درباره هنر،تاریخ هنر و  فلسفه هنر با وجوداینکه نوجوانی بیش نبود و درک مطالبی بااین حجم و وسعت برایش بسیارپیچیده و سخت بود، غافل نشد و خود را ملزم به یادگیری و تقویت ابعاد می‌دانست و همین امر باعث شد تا در زمان کوتاهی بتواندگام‌های بسیار بلندی را بردارد.

 به گونه‌ای که قبل از اتمام دوران تحصیل دبیرستان، فرصت تدریس در دانشگاه به شکل فوق برنامه را بدست بیاورد و ارتباط با محیط آکادمیک قبل از اتمام دوران تحصیل مدرسه یک عامل تحول ساز بزرگ دیگر در کار هنریش به شمار رود.

ادامه گفتگوی  با هنرمند موفق بین المللی «یوسف عبدی نژاد »که خالق آثارهنری و گرانبهای زیادی است را در ذیل می‌خوانید.

شما قبل از اتمام دبیرستان، باسخت کوشی فراوان توانسته بودید به شکل فوق برنامه در دانشگاه تدریس نمایید، در واقع به نسبت سن کمتان حدود ده سالی از دیگران جلوتر بودید، بفرمایید باتدریس دردانشگاه به چه مراحلی دست یافتید؟

 تدریس در دانشگاه من را مجبور کرد که سبک‌ها و شیوه‌های مختلف هنر و تکنیک‌های مختلف اجرای آثار نقاشی را در شیوه‌های گوناگون و مکاتب گوناگون به شکل عملی مطالعه کنم و در اجرا مهارت بیشتری پیدا کنم؛ بنابراین این دوران برای من بسیار پر بار و طلایی بود.
 
درزمان شروع به کار حرفه‌ای نقاشی از کدامیک از هنرمندان بزرگ بیشتر تاثیرگرفتیدوآیا ودرواقع دنباله رو مکتب خاص هنری بودید؟

با توجه به دغدغه‌هایی که در آن زمان داشتم و محتوا‌هایی که ذهن من را درگیر خود می‌کردند؛ بهترین قالب برای بیان آن‌ها را قالب نگارگری مدرن در مکتب استاد فرشچیان یافتم و با مشق نظری و تمرینات بسیار فشرده که وقتی به آن روز‌ها برمی گردم، تعجب می‌کنم که چگونه می‌توانستم ساعات بسیار طولانی از شبانه روز را به تمرین و مطالعه توأمان بپردازم، توانستم در این کار هم مهارت خوبی به دست آورم.

چه آثارهنری تاکنون خلق کرده اید؟

حاصل این روز‌ها و شب‌های طولانی تمرین و پیگیری و خستگی ناپذیری آثاری همچون ضربت خوردن امام علی علیه السلام، تابلوی آتش که موضوع آن نماز شب است و همینطور تابلو‌های آب که مربوط به لحظات آخر زندگی حضرت ابوالفضل العباس (ع) است و همینطور تابلوی نوروز که همگی این آثار در دانشنامه‌های معتبر جهان به عنوان مراجع تصویری و رفرنس این رویداد‌ها و اشارات به مقاطع مهم تاریخی در مقالات گوناگون در ۳۷ زبان مختلف هستند و مورد استفاده و ارجاع ده‌ها مقاله قرار گرفته و می‌گیرند. 

بااین تفاسیر آثار شما درسطح بین المللی مطرح و مورد استفاده ورجوع است ووقتی بااین موضوعات برخورد می‌کنید دیدگاه واحساس شما به این اتفاق مهم چیست؟ 

خوشبختانه همین موضوع باعث شده است که مردم و پژوهشگران در فرهنگ‌ها و زبان‌های متنوع در اکثر کشور‌های جهان با این آثار برخورد کرده باشند و گاهی می‌بینم که برخی از این آثار در فضای مجازی در فرهنگ و زبانی که آن را نمی‌شناسم مورد استفاده قرار گرفته است و این برای من افتخار بزرگی است که برخی از این مفاهیم ارزشی توسط آثار من به مردم جهان معرفی و باز شناسی می‌شوند.

جایگاه هنر نقاشی وبه صورت خاص آثار هنری شما دراستان همدان، کشور وفراتر از مرز‌ها چگونه است؟

نکته بسیار جالب در زندگی هنری من این است که پیش و بیش از اینکه در داخل کشور آثار من شناخته شوند در بیرون از ایران مورد توجه قرار گرفتند و پس از آن بود که در کشور خودمان هم آثارم شناخته و هم مطرح شدند از مهمترین اتفاقات زندگی من استفاده از آثارم در مناسبت‌های معنوی و مذهبی در کشور‌های مختلف است و از بالاترین افتخارتم این است که آثارم در سایت‌های رسمی حرم‌های مقدس شیعه مورد استفاده و تحلیل قرار گرفته‌اند.

به عنوان مثال تابلوی ضربت خوردن امام علی در برخی از دانشنامه‌ها به عنوان سمبل و نماد شیعه و نمایه درگاه تشیع، مورد استفاده قرار گرفته و بار‌ها کاندیدای تصویر برگزیده ویکی پدیا شده است.

حتی برخی از نویسندگان هم از فرهنگ‌ها و زبان‌های دیگر تحلیل‌هایی بر برخی از آثارم نوشته‌اند که برخی از آن‌ها برای من بسیار جذاب و جالب است از این نظر که افرادی با فرهنگ و اعتقادات مختلف توانسته اند آن مفهوم نگاهی را که من در آثارم پیاده کرده‌ام را درک کرده و با ان ارتباط برقرار کرده و به آن واکنش نشان دهند.

از چه سالی به سمپوزیوم‌ها وآرت فیر‌های بین المللی دعوت شدید؟

دعوت از من برای شرکت در رویداد‌های هنری خارج از کشور و مخصوصا اروپا از سال ۲۰۰۹ با دعوت به ایتالیا آغاز شد که در برخی از آن‌ها شرکت کردم و در برخی از آن‌ها نیز موفق به حضور نشدم که اخیرا نیز به آرت فیر و سمپوزیوم بین المللی نقاشی آمریکا _نیویورک دعوت شدم.

بابررسی آثار مختلف شما مشاهده می‌شود شما کم کم از نگار گری به سبک استادفرشچیان فاصله گرفته اید وهرمجموعه‌ای دارای ویژگی‌های خاص خودش است دراین خصوص قدری توضیح دهید؟

 در کنار تعهد به اجرای آثار نگارگری که بهترین قالب برای به منصه ظهور رساندن علاقه و اشتیاق من به برخی از مفاهیم معنوی است، سعی کردم در طول سال‌های متمادی با استفاده از تجربیاتی که در طی سال‌ها با آشنایی و اجرای شیوه‌های متنوع نقاشی به دست آورده بودم به ویژگی‌های سبکی شخصی برسم که در این زمینه هم موفقیت‌هایی را به دست آوردم و بیشتر دعوت‌هایی که از طرف کشور‌های اروپایی از من شده است به واسطه این آثارم است که دارای ویژگی‌های سبکی شخصی من هستند.

چه برنامه‌ای برای آینده کار‌های هنریتون مدنظرتون هست؟ 

قصد دارم در کنار تلاش برای رشد و تحول شیوه سبکی خودم آثار نگارگری جدیدی با مضامین عرفانی و مذهبی خلق کنم، زیرا از اجرای این آثار لذت بیشتری می‌برم و احساس می‌کنم که اساساً برای خلق چنین آثاری به دنیا آمده‌ام.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
علیرضا. صادقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
دمتت گرم داداش باعث افتخار ایرانه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
ما به وجود هنرمندی مثل شما در شهر و ددیارمان افتخار میکنیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار