یک روانشناس معتقد است، نباید بگذاریم سالمندان درگیر سندرم "آشیانه خالی" شوند.
کد خبر: ۱۰۲۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۵ 28 September 2015
یک روانشناس معتقد است، نباید بگذاریم سالمندان درگیر سندرم "آشیانه خالی" شوند.

خدیجه باقرآبادی با اشاره به شرایط دوران سالمندی و مشکلاتی که سالمندان با آن مواجه می‌شوند، اظهار کرد: از بعد روانشناسی دوران سالمندی به بعد از 65 سالگی اطلاق می‌شود که برخی از سالمندان این دوران را به سلامت طی می‌کنند و برخی دچار مشکلات روحی و جسمی می‌شوند.

وی انزوا را یکی از مهمترین مشکلات سالمندان برشمرد و یادآوری کرد: چون جوان‌ترها کم تحمل هستند معمولا از افراد سالمند  دوری می‌کنند و به عبارتی حوصله سالمندان را ندارند.

به گفته این روانشناس این کار باعث گوشه‌گیری سالمندان می‌شود و در نهایت به بیماری‌های روحی و جسمی آنها خصوصا آلزایمر و افسردگی دامن می‌زند.

باقرآبادی با بیان اینکه نباید سالمندان را به چشم یک بیمار نگاه کنیم و از آنها فاصله بگیریم، خاطرنشان کرد: روابط اجتماعی به روحیه و سلامت جسم و روان سالمندان بسیار کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اکثر سالمندان به دلیل از دست دادن همسر خود و استقلال فرزندان تنها می‌مانند، یادآور کرد: این شرایط سندرم "آشیانه خالی" را برای سالمندان ایجاد می‌کند که افسردگی، کسالت و گوشه‌گیری را در پی دارد و خانواده‌ها باید مانع شکل‌گیری این سندرم شوند.

باقرآبادی افزود: خانواده‌ها باید اطراف فرد سالمند باشند و بخشی از وقت خود را به وی اختصاص دهند.

وی تاکید کرد: نباید فکر کنیم سالمندان چیزی نمی‌فهمند و آنها را از گردونه تصمیم‌گیری‌های زندگی دور کنیم، بلکه آنها قابلیت‌ها و تجربه‌های فراوانی دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد.

این روانشناس اظهار کرد: حتی به صورت نمادین هم می‌توان از سالمندان در خصوص کارهایی که قرار است انجام شود نظرخواهی کرد تا سالمندان بدانند که تجربیات آنها قابل استفاده است.

باقرآبادی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم سالمندان احساس سرباری و بطالت کنند، تصریح کرد: خانواده آنها باید زمینه‌ای را فراهم کنند که سالمندان عضو انجمن‌ها و NGOها شوند و در کارهای داوطلبانه مشارکت کنند، زیرا در این صورت هم کار مفیدی انجام داده و هم با همسالان خود در تعامل هستند.

وی ادامه داد: باید امکان تعامل سالمند با همسالان وی فراهم شود، زیرا این افراد تشابه زیادی با هم دارند و بهتر می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند.

این روانشناس با بیان اینکه خود سالمندان هم باید به فعالیت علاقه نشان دهند، افزود: توصیه می‌شود سالمندان تحرک بدنی و پیاده روی را نیز در برنامه خود داشته باشند، زیرا هم باعث پویایی زندگی آنها می شود و هم سلامت جسمی را در پی دارد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار