مرکز پرتو درمانی مهدیه استان همدان به جدید ترین دستگاه برای درمان سرطان مجهز شد.
کد خبر: ۱۰۲۷۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲ 09 February 2022
به گزارش تابناک همدان، علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان در نهمین روز از دهه مبارک فجر، ضمن حضور در آئین  افتتاح "دستگاه شتاب‌دهنده خطی" در مرکز پرتو درمانی مهدیه، گفت: با توجه به تغییر و تحولات مواد غذایی، تغییر رژیم غذایی و نوع کنش و واکنش‌های طبیعت، بیماری سرطان رشد گسترده‌ای در سطح جهان پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ، آداب و رسوم دینی در بین مردم ایران واقعیت تلخ سرطان را اانکار ناپذیر تنی کند، بیان کرد: ایران نیز یکی از کشور‌هایی است که سرطان در آن توانسته اثرات منفی خود را بگذارد؛ اما به نسبت کشور‌های غربی، شیوع و گسترده نیست. 

استاندار همدان تصریح کرد: ایجاد و تاسیس دستگاه شتاب‌دهنده خطی در مرکز پرتو درمانی مهدیه، بدون شک نقش مهمی در پیشگیری و درمان سرطان در استان خواهد داشت.

به گزارش تابناک همدان، دستگاه شتاب دهنده خطی با ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش رادیوتراپی مرکزبا مشارکت صندق مهرکارآفرینی امید به نام شهیدان وثوقی نام گذاری شد البته در کنار افتتاح این بخش به مناسبت ۴۳ بهار انقلاب همزمان ۲ هزار بسته حمایتی معیشتی، کفش و البسه بین محرومین و نیازمندان توززیع شد.

لازم به ذکر است: دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی اشعه ایکس یا الکترون با انرژی بسیار بالا را به ناحیه ای از تومور بیمار منتقل می کند. این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد و کمترین آسیب را به بافت سالم اطرف تومور وارد کند. دستگاه شتاب دهنده خطی قادر به درمان تمامی تومورها در اعضای بدن بوده و با استفاده از تکنیک های متداول و روش های درمانی از جمله IMRT,IGRT,SRS,SBRT بهترین نوع درمان را به بیمار و کلینیک ها ارائه می‌دهد. 


حفاظ سازی اعضای درونی دستگاه به گونه ای ایمن و مناسب تئبیه شده است که کمترین مقدار دز به تکنسین و بافت سالم بیمار وارد می شود و دز اشعه را مطابق مقرر به هدف تومور منتقل کند. تمامی این بررسی‌ها به طور معمول توسط یک فیزیک پزشک انجام می‌شود تا از عملکرد صحیح آن اطمینان بدست آید. 


اگر با استفاده از شتاب دهنده خطی پرتودرمانی انجام شود، انکولوژیست به همراه یک فیزیک پزشک برای یک برنامه درمانی مناسب با یکدیگر همکاری خواهند داشت. فیزیک پزشک و انکولوژیست مجددا پیش از شروع درمان پلن درمان را جهت تضمین کیفیت و اطمینان از روش درمان بررسی خواهند کرد. 



خبرنگار: فاطمه صنیعی وحید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار