مطالبه های مردم همدان در زمینه تامین آب شرب به واسطه علیرضا قاسمی فرزاد،استاندار محقق شد در این پیگیری ها۳۰۰ میلیارد تومان به پروژه آبرسانی شهر همدان تخصیص داده شد.
کد خبر: ۱۰۲۸۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵ 14 February 2022
 استاندار همدان در ادامه سفر‌های خود به تهران برای پیگیری‌ها مسائل و مشکلات و در راستای تحققِ مطالبۀ چندساله مردم استان، با محمد جوانبخت، معاون آب و آبفا و مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مدیریت منابع آب ایران، محمد حاج‌رسولی‌ها قائم مقام شرکت مدیریت منابع آب ایران، حمیدرضا جانباز، معاون وزیر نیرو و مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب (آبفا) کشور، سردار حسین هوشی‌سادات، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و محمد رستمی مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) دیدار و گفت‎وگو کرد.

 به گزارش تابناک همدان، این دیدار، به منظور پیگیری تقویت حوزه آب و فاضلاب استان همدان به‌ویژه پیگیری طرح انتقال آب از سد تالوار به شهر همدان در پایتخت انجام شد. خروجی این دیدار، اختصاص ۳۰۰ میلیاردتومان از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء به این پروژه بود.

 استاندار همدان در این نشست با تشریح وضعیت این طرح، گفت: این طرح پس سه سال وقفه از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تاکنون با گذشت ۱۴ سال هنوز به پایان و بهره‌برداری نرسیده است. 

 نماینده عالی دولت در استان، گفت: در ابتدا قرار بود که این پروژه در مدت سه سال و در سال ۸۹ به بهره‌برداری برسد که عدم تخصیص اعتبار و تأمین منابع مالی، عدم پیگیری‌های جدی، سبب شد پروژه در مقطعی از سال‌های گذشته با تعطیلی و کند شدن روند اجرایی مواجه شود. تا اواخر سال ۹۱ پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان مشکلات عدیده‌ای از نظر اعتبار و معضلات تملک زمین داشت و همین عوامل سبب شده بود تا پروژه پیشرفت فیزیکی اندکی داشته باشد.

 وی در ادامه با اشاره به میزان مصرف آب آشامیدنی مردم همدان، گفت: با توجه به افت سطح آب‌های زیر زمینی و کسری مخازن، کاهش آب دهی چاه‌ها، خشک شدن قنوات، افت کیفیت منابع آب زیرزمینی، کاهش آب تالاب‌ها، نشست زمین و ایجاد فروچاله‌ها که از پیامد‌های منفی کم‌آبی است و همچنین میزان مصرف آب آشامیدنی مورد نیاز، تکمیل این طرح برای تامین آب پایدار اهمیت بسیار زیادی دارد؛ بنابراین تامین موقت و مقطعی آب از طریق برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی، پاسخگوی نیاز استان نیست و پیامد نامطلوبی را در آینده خواهد داشت.

 قاسمی‌فرزاد با بیان ویژگی‌های این طرح و نیاز‌های فنی و اعتبارات مورد لزوم آن، گفت: این خط انتقال با توجه به بررسی همه موارد، از جمله ظرفیت تامین آب توسط این خط، میزان مصرف آب همدان، وضعیت ذخایر آب استان و همچنین پیشرفتی که طرح تا کنون داشته است باید هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسد.

 وی افزود: تعلل در اجرای طرح آب‌رسانی به همدان، نه تنها همدان را از بحران نجات نداده، بلکه منجر به هدر رفت زمان شده است. بدون شک، اعتبارات مورد نیاز برای اجرا را نیز تا چندده برابر کرده که با تخصیص قطره چکانی بهره‌برداری از پروژه را تا سال‌ها از ذهن دور خواهد کرد.

 پس از ارائه گزارش مفصل استاندار همدان، مهندس جانباز مدیرعامل آب و فاضلاب کشور بر وضعیت نچندان خوشایند تأمین آب در همدان، تاکید داشتند.

در این دیدار، پیگیری منابع و اعتبارات مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و استاندر همدان با اشاره به عدم رضایت از پیشرفت و روند کار، خواستار تأمین منابع بیشتر برای این طرح شد. خروجی این نشست خبر‌های خوبی برای مردم استان به دنبال داشت. طبق مصوبات این دیدار، مقرر شد قرارگاه خاتم‌الانبیاء طرح را انجام و منابع مالی آن را نیز تأمین کند. در ادامه همچنین بنابر پیگیری‌های استاندار همدان و درخواست مهندس جانباز معاون وزیر از سردار حسین هوشی‌سادات فرمانده قرارگاه خاتم الأنبیاء، مصوب شد تا مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از سوی قرارگاه خاتم برای ادامه این پروژه اختصاص یابد و عملیات خرید تجهیزات و شروع کار‌های اجرایی ساختمانی را نیز پیش ببرد. 

اعضای این نشست، توافق کردند تا برنامه‌ریزی‌های انجام شده به گونه‌ای باشد تا در سال آینده، آبرسانی از سد تالوار به شهر همدان به بهره‌برداری کامل برسد. بی‌شک با این تصویب این مصوبات، پروژه انتقال آب از سد تالوار به همدان جان دوباره‌ای گرفت و می‌تواند با جذب این اعتبار بخشی از کار اجرایی شود و در ادامه هرچه سریع‌تر این انتقال به اتمام و بهره‌برداری برسد؛ زیرا سال‌ها یکی پس از دیگری سپری شد تا اینکه موضوع آب‌رسانی به همدان به این شیوه توسط دکتر علیرضا قاسمی‌فرزاد، قوی‌تر دنبال و بار‌ها در جلسات مختلف با مسئولان عالی‌ربته به این موضوع پرداخته و آن را از پروژه‌های اولویت‌دار کشور و استان همدان عنوان کرده است. 

پروژه آبرسانی به شهر همدان از سفر رهبر معظم انقلاب به استان تا سکانداری علیرضا قاسمی‌فرزاد به عنوان استاندار

 پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان، یکی از پروژه‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری به استان همدان در سال ۸۳ است که با هدف کمک به تأمین آب همدان نهایی و پس از برگزاری جلسات متعدد در نهایت عملیات اجرایی آن با سه سال تأخیر در سال ۸۶ با انتخاب پیمانکار آغاز شد، اما تا کنون، اجرای این پروژه به طور کامل محقق نشده است.
 
 بی‌شک، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های دست‌یابی به توسعه پایدار در استان همدان، محدودیت منابع آبی استان و تشدید نیاز بخش‌های مختلف به آب مناسب برای مصارف است. با توجه به بررسی‎‌های کارشناسان، توزیع نامتوازن زمانی و مکانی بارش‌ها، خشکسالی و کمبود منابع آب و حتی برداشت بی رویه از چاه‌ها در مناطق استان همدان، تأثیر بسزایی بر آب‌های زیرزمینی همچنین تالاب‌ها و دشت‌های استان داشته و آن‌ها را در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار داده است.

 گرچه اقداماتی در راستای برطرف کردن این چالش مهم استانی، از جمله سدسازی در راستای تأمین منابع آبی شده، ولی همچنان انجام و اجرای این طرح بزرگ بر روی زمین مانده است. دکتر علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان، از بدو ورود به استان، با تلاش و کار جهادی، پیگیری و اجرای این طرح را به‌طور ویژه در دستور کار قرار داده و آن را به عنوان یک اولویت در برنامه‌ها و سیاست‌های خود گنجانده است؛ زیرا از نظر وی ضرورت مصرف بهینه آب در تمامی بخش‌ها به ویژه کشاورزی و توجه به محیط زیست به اندازه سلامتی مردم ضرورت و اهمیت دارد. وی در این راستا گام‌هایی اساسی برای دور کردن همدان از بحران کم آبی، ازجمله فراهم کردن بازدید «علی‌اکبر محربیان» وزیر نیرو برای بازدید میدانی از وضعیت منابع آبی و طرح خط انتقال آب سد تالوار به شهر همدان، انجام داد.

  آبرسانی به شهر همدان از سد تالوار 

 اهداف: تأمین بخشی از آب شرب بلند مدت شهر‌های همدان-کبودرآهنگ، لالجین، بهار، صالح آباد-پایگاه هوایی شهید نوژه و تعدادی از روستا‌های حوالی مسیر

 موقعیت: شمال غربی استان همدان 

 مشخصات فنی: 

◾طول خط انتقال: ۱۴۰ کیلومتر

◾نوع لوله: فولادی

◾حداکثر قطر لوله: ۱۶۰۰ میلیمتر

◾ارتفاع پمپاژ: ۵۶۲ متر

◾ظرفیت تصفیه: ۳۷۱۰ لیتر در ثانیه

◾تعداد ایستگاه‌های پمپاژ و مخازن: ۳ واحد

◾ظرفیت انتقال: ۸۴.۵ م. م. م در سال

◾حجم مخازن: ۱۵۰ هزار متر مکعب

◾طول جاده دسترسی: ۱۴۰ کیلومتر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار