با پیشرفت روزافزون علم و وسایل ارتباطی و آموزشی، دانش آموزان کم شنوا استثنا نیستند و می توانند همانند دیگر دانش آموزان بر سر یک نیمکت در مدارس معمولی بنشینند.
کد خبر: ۱۰۳۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳ 30 September 2015
با پیشرفت روزافزون علم و وسایل ارتباطی و آموزشی، دانش آموزان کم شنوا استثنا نیستند و می توانند همانند دیگر دانش آموزان بر سر یک نیمکت در مدارس معمولی بنشینند.

به گزارش خبرنگار ایرنا وجود مراکز غربالگری و شنوایی سنجی این امکان را به والدین می دهد تا قبل از اینکه زمان هدر رود کم شنوایی نوزاد تشخیص داده شود و متناسب با شدت آسیب، کودکان خود را درمان کنند.

تشخیص به هنگام کم شنوایی، آینده ای بهتر برای کودک رقم می زند و از افزودن آن به جمعیت ناشنوا خودداری می کند و این در حالی است که برخی هنوز از تفاوت کودکان ناشنوا و کم شنوا بی اطلاعند و آنان را در زمره ناشنوایان می پندارند.

نامگذاری سی ام سپتامبر به نام روز جهانی ناشنوایان که مصادف با هشتم مهر ماه است فرصتی برای بررسی بخشی از وضعیت و مشکلات این قشر از افراد جامعه برای بهتر دیده شدن می باشد.

چهار مرکز ویژه ناشنوایان در کرمانشاه

مدیرکل آموزش و پرورش استثنایی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از وجود چهار مدرسه ویژه ناشنوایان در کرمانشاه خبر داد.

علی احمد حاتمی افزود: در شهرستان های استان، دانش آموزان ناشنوا می توانند با دانش آموزان دیگر معلولیت ها از مدارس اختصاص یافته استفاده کنند.

به گفته حاتمی، گاه می بینیم که برخی مدارس پذیرای کودکان کم شنوا نبوده و براین باورند که این گونه دانش آموزان باید در مدارس استثنایی تحصیل کنند.

خاموش ماندن استعدادهای دانش آموزان کم شنوا در مدارس استثنایی

وی تصریح کرد: آموزش مدارس استثنایی پاسخگوی بسیاری از نیازهای دانش آموزان کم شنوا نیست و اگر این دانش آموزان به مدارس استثنایی بروند بخشی از استعدادهای آنان خاموش خواهد ماند.

حاتمی تاکید کرد، همه کودکان کم شنوا در مدارس معمولی بسته به شدت معلولیت از مربیان و رابطانی سیار بهره مند می شوند.

وی اظهار کرد: وظیفه مربیان سیار مشاوره است و این مربیان به بررسی مشکلات آموزشی و ارتباط با دانش آموز می پردازند و کار آموزش برعهده آموزگار کلاس است.

تلاش می کنیم کودکی به مدارس ناشنوایان نرود

کارشناس شنوایی سنجی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با انجام غربالگری و تشخیص به موقع کم شنوایی در نوزادان استان، سعی می شود که هیچ یک از آنان به مدارس ناشنوایان قدم نگذارند.

شیلان صادقی تصریح کرد: کودکان کم شنوا با پیشرفت های صورت گرفته در فن آوری می توانند با استفاده از وسایل ارتباطی همچون سمعک و یا کاشت حلزون به مدارس عادی بروند و در کنار دیگر دانش آموزان تحصیل کنند.

وی به کمبود آموزگار سیار برای دانش آموزان کم شنوا در استان اشاره کرد و گفت: اگر رابط و معلم سیار به اندازه کافی وجود داشته باشد دانش آموزان کم شنوا برای تحصیل در مدارس با مشکل خاصی مواجه نخواهند شد.

از سه ماهگی می توان برای نوزاد کم شنوا سمعک گذاشت

صادقی تصریح کرد: کم شنوایی از همان بدو تولد نوزاد قابل تشخیص است و والدین باید نوزادان خود را برای شنوایی سنجی و انجام تست های غربالگری به این مراکز برده و در صورت وجود آسیب، از سه ماهگی به بعد می توان برای نوزاد سمعک گذاشت و یا حلزون کاشت.

صادقی با بیان اینکه کم شنوایی مادرزادی و یا اکتسابی است، افزود: کم شنوایی به دلیل آسیب دیدن عصب گوش و یا عفونت گوش میانی ایجاد می شود.

به گفته این کارشناس، بین ناشنوایی و کم شنوایی تفاوت و مرزهایی وجود دارد و کم شنوایی بسته به شدت آسیب، ملایم و یا عمیق تشخیص داده می شود.

صادقی با بیان اینکه 90 درصد کم شنوایی از طریق ژنتیک انتقال پیدا می کند تصریح کرد: با این وجود نمی توان گفت که نوزادی که سابقه ژنتیکی ندارد حتما مشکل شنوایی نخواهد داشت و بارها اتفاق افتاده با وجود شنوا بودن والدین، نوزاد کم شنوا شده است.

این کارشناس یادآور شد، اطلاع رسانی از فعالیت های مراکز غربالگری تنها برعهده بهزیستی نیست و وسایل ارتباط جمعی می توانند خطرات ناشنوایی را گوشزد کرده و والدین را به سمت غربالگری و شنوایی سنجی نوزادان ترغیب کنند.

وجود 13 مرکز شنوایی سنجی در استان

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از وجود 13 مرکز شنوایی سنجی در استان خبر داد و گفت: از این تعداد چهار مرکز در شهر کرمانشاه قرار دارد و 9 مرکز دیگر در شهرستان ها واقع شده است.

عبدالرضا میرزاییان با تاکید براینکه همه این مراکز خصوصی هستند و اداره کل بهزیستی بر آنها نظارت دارد افزود: از این تعداد سه مرکز سیار هستند و چند شهرستان را باهم پوشش می دهند.

به گفته وی، مرکز کودک و خانواده ناشنوا با عنوان 'الزهرا' در کرمانشاه فعالیت دارد و اموری همچون مشاوره، تربیت شنیداری، گفتاردرمانی کودکان کم تر از شش سال را انجام می دهد.

حمایت های بهزیستی از کودکان ناشنوا با پرداخت یارانه

میرزاییان با بیان اینکه در مواردی مرکز کودک و خانواده کم شنوا و ناشنوا امور مربوط به کودکان کم تر از هشت سال را هم انجام می دهد اظهار کرد: این مرکز خانواده های بی بضاعت را شناسایی و به تهران معرفی می کند و از سوی سازمان 33 نوع یارانه دریافت می کند.

این مسئول ادامه داد: ماهیانه 235 هزار تومان به خانواده های بی بضاعت پرداخت می شود و خانواده هایی که مشکل مالی نداشته به صورت خصوصی مراجعه کرده و خدمات لازم را از این مرکز دریافت می کنند.

اعطای سمعک رایگان

وی در ادامه گفت: بهزیستی سمعک مورد نیاز افراد کم شنوا را با اولویت کودکان کم تر از شش سال، دانشجویان، دانش آموزان و افراد شاغل براساس نظر شنوایی سنج و پزشک متخصص تامین می کند.

میرزاییان اظهار کرد: گاه نوزادی بسته به شدت مشکل شنوایی به سمعکی خاص نیاز دارد که در بهزیستی موجود نیست در این صورت والدین می توانند سمعک را خریداری کرده و پول آن را از بهزیستی دریافت کنند.

تسهیلات خود اشتغالی


وی یادآور شد، سازمان بهزیستی در قالب تسهیلات خوداشتغالی، کسب و کار، مشاغل خانگی و معرفی به واحدهای صنعتی و مراکز غیردولتی و پرداخت سقف بیمه کارفرما و خویش فرما برای ناشنوایان اقداماتی انجام می دهد.

وی از اعطای 528 تسهیلات خرد در سال گذشته به معلولان استان در بخش توانبخشی بهزیستی خبر داد و افزود: این تسهیلات با سقف 100 تا 150 میلیون ریال به معلولان به ویژه ناشنوایان استان اعطا شد.

میرزاییان سقف اشتغال خانگی به معلولان را در سال گذشته 50 میلیون ریال و 337 مورد اعلام کرد.

وی تصریح کرد: در اختیار گذاشتن سمعک و ارایه خدماتی همچون تربیت شنیداری از جمله حمایت هایی است که توسط بهزیستی انجام می شود تا کودکان ناشنوا و کم شنوا بتوانند به اجتماع بازگردند.

در استان کرمانشاه پنج هزار و 237 ناشنوا و کم شنوا در بانک اطلاعاتی بهزیستی کرمانشاه ثبت شده که 16 درصد از معلولان استان را تشکیل می دهند.

زهره کریم زاده خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار