آب‌انبار زیارت راوند و بخشی از کارخانه ریسندگی و بافندگی کاشان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.
کد خبر: ۱۰۵۷۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲ 20 July 2022

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان گفت: بخش‌هایی از کارخانه شماره یک شرکت ریسندگی و بافندگی، کارخانه ارباب تفضلی، شامل سردر، دود کش‌ها و دفتر اداری است و همچنین آب‌انبار زیارت راوند در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

احمد دانایی نیا دفتر کار ارباب تفضلی را یادآور معماری ناب ایرانی عنوان کرد و افزود: هم اکنون تنها هشتی ورودی و بخشی از اتاق‌های جنب آن، ورودی کارخانه و دودکش‌های آن باقی مانده و دودکش‌های کارخانه نیز آجری و در تاج دارای تزئینات زیبای آجرکاری است که مناره‌های دوران میانه اسلامی را به یاد می‌آورد.

وی افزود: تلفیق معماری نئوکلاسیک و معماری سنتی ایرانی از جمله ویژگی‌های خاص این اثر است و بخشی از هویت شهری و خاطره جمعی کاشانی‌ها به شمار می‌آید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان گفت: این کارخانه در هفدهم آذرماه سال ۱۳۱۳ شمسی به همت چند نفر از بازرگانان خوشنام مانند شادروان حاج حسن تفضلی، پدر صنعت نساجی ایران، با سرمایه اولیه دو میلیون و ۲۵۰ هزار ریال تأسیس و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۵ با ۱۶ دستگاه رینگ و ظرفیت شش هزار و ۴۰۰ دوک ریسندگی به بهره برداری رسید.

دانایی نیا افزود: دیزل‌خانه این شرکت در سال ۱۳۲۷ براساس پیمان منعقده با وزارت کشور چندین سال برق عمومی، خانگی و صنعتی کاشان را تامین می‌کرد.

وی در ادامه گفت: همچنین آب‌انبار تاریخی زیارت راوند به عنوان بیست و نهمین آب‌انبار تاریخی کاشان نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان افزود: این آب انبار که در جوار بقعه متبرکه ولی بن موسی بن جعفر (ع) قرار گرفته همانند سایر آب‌انبار‌ها دارای سر در، راه پله (راچینه)، پاشیر، مخزن و بادگیر است.

دانایی نیا گفت: تاکنون بیش از هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی ارزشمند در شهرستان کاشان شناسایی شده که ۳۳۸ مورد آن شامل ۳۱ مسجد، ۸۳ خانه، ۳۷ بقعه متبرکه، ۲۰ تپه و محوطه باستانی، ۲۹ آب انبار، ۱۸ کاروانسرا، قلعه و تیمچه، هفت حمام و ۸۳ اثر دیگر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه کاشان افزود: ۹ پرونده ثبتی دیگر شامل تپه تاریخی قلعه روستای الزگ جوشقان قالی متعلق به دوران اشکانی و ساسانی، چهار صفه عارف باقری در منطقه فین بزرگ، خانه تاریخی جهان‌آرایی، حمام کوچه خورد، خانه تاریخی قرائتی متعلق به اوایل دوران پهلوی، حمام تاریخی محل "سرده کامو"، حمام تاریخی روستای قهرود متعلق به اواخر دوران قاجار و همچنین مسجد جامع روستان ورکان متعلق به دوران ایلخانیان نیز پس از تکمیل و رفع نواقص به‌منظور تصویب و دریافت شماره ثبت به شورای عالی ثبت ملی آثار تاریخی کشور ارسال خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار