تابناک کهگیلویه و بویراحمد از جلسه مدیریت پسماند گزارش می‌دهد
معاون عمرانی هشدار جدی به مسئولین مرتبط با این کارخانه داد و گفت: سهل انگاری و عدم رفع مشکلات کارخانه بازیافت یاسوج به گونه‌ای نباشد که " استخوان لای زخم " باقی بماند و هر ساله با مشکلات جدیدی مواجه شویم.
کد خبر: ۱۰۸۲۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱ 19 December 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، جلسه مدیریت پسماند به ریاست معاون عمرانی استاندار در حالی برگزار شد که در این جلسه مهمترین مشکلات حوزه پسماند و زباله‌های ساختمانی و عفونی مورد بررسی قرار گرفت.
تولید زباله و پسماند در کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از میانگین کشور
مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تولید زباله و پسماند در این استان بالاتر از میانگین کشور است.
اسلام جاودان خرد در نشست کارگروه پسماند استان افزود: مهمترین چالش در حوزه محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد پسماند است.
وی اظهار کرد: تولید زباله و پسماند در استان کهگیلویه و بویراحمد از میانگین کشور بالاتر است، در زمینه مصرف نیاز به فرهنگ سازی داریم.
مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: دستگاه‌های متولی استان در زمینه مدیریت پسماند ضعیف عمل می‌کنند.
جاودان خرد تصریح کرد: سوزاندن پسماند در محیط آزاد و غیر استاندارد طبق قانون ممنوع است.
وی ادامه داد: شهری در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد که مشکل نخاله‌های ساختمانی را نداشته باشند.
مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: محصور نبودن جایگاه‌های دفن زباله شهر‌های استان یک مشکلی است که نیازمند توجه ویژه شهرداران در این زمینه است.
جاودان خرد. بیان کرد: باید ورودی شهر‌ها و روستا‌های استان بصورت دوره‌ای توسط فرمانداریها، شهرداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و راهداری پاکسازی شوند.
دفع زباله‌های ساختمانی در مناطق مختلف استان
در بخش اول دستور کار این جلسه که مربوط به زباله‌های ساختمانی بود، تعدادی از فرمانداران و شهرداران مناطق مختلف استان گزارشاتی از عملکرد و مشکلات خود ارائه دادند هر چند تعدادی از فرمانداران که احتمالا به دلیل ضعف در انجام مصوبات جلسه قبل در این جلسه حاضر نشده بودند!
فرماندار بویراحمد گفت که کمیسیون پسماند در این فرمانداری فعال است و بعد از چهل سال برای اولین زباله‌های منطقه کاکان جمع آوری شده است. البته شهرام مهدوی مطلق این انتقاد را هم داشت که زباله‌های مناطق خارج از محدوده شهر‌ها متولی ندارند.
بازی شهردار چرام هم در این نشست گفت که سه مکان برای تخلیه زباله‌های ساختمانی در پیرحاجتی، دره مال آرند و بلدان مشخص کرده ایم، اما با وجود مکاتبه با تک تک کامیون داران، متاسفانه این افراد بی توجهی می‌کنند که پیشنهاد ما برای اجبار کردن این کامیون داران به تمکین از قانون، استفاده از اقداماتی به عنوان ضمانت اجرایی است. البته یکی از کارشناسان حوزه استانداری توضیح داد که برای کار مطالعاتی مکان یابی کارخانه بازیافتی اشتراکی چرام و دهدشت مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که به لیل مشکلات عزل و نصبی شهرداری دهدشت این اعتبار جذب نشد!
بخشدار مرکزی بهمئی هم گفت که در این شهرستان با توجه به وجود پستی و بلندی‌های زیاد اطراف شهر مناطقی را که نیازمند تسطیح جهت اجرای پروژه‌ها بوده را مشخص کرده ایم که زباله‌های ساختمانی در این مکان‌ها تخلیه می‌شود و مشکلی نداریم.
بخشدار دنا هم اعلام کرد که به دلیل زلزله سیسخت و انبوه زباله‌های ساختمانی از همان ابتدا این موضوع مدیریت شد و در این زمینه مشکل خاصی نداریم، اما در برخی نقاط بخش مرکزی نیازمند اعتبارات برای ساماندهی این موضوع هستیم.
شعبانی گفت: ۶ نقطه برای دفن زباله شهرستان در نظر گرفته شده است، اما مشکل ما در بخش مرکزی شهرستان دناست.
وی افزود: محل دفن زباله بخش مرکزی محصور نیست که نیازمند اعتبار برای رفع این مشکل است و با مشکل خودرو حمل زباله رو به رو هستیم.
کارخانه‌های اشتراکی بازیافت به کجا رسید؟
یکی از مواردی که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت مربوط به ایجاد کارخانه‌های اشتراکی بازیافت بین چند شهرستان استان بود که معاون عمرانی پیگیر این موضوع شد.
فرماندار گچسارن در خصوص عدم اجرای مصوبه قبلی مبنی بر تعیین مکانی بین دو شهرستان باشت و گچساران برای احداث کارانه بازیافت زباله هم توضیحای داد از جمله اینکه گچساران تاکنون سه نقطه را معذفی کرده است، اما باشت در این زمینه هیچ پیشنهادی نداشته است. البته دیهیم در خصوص ان سخ نقطه هم گفت به دلیل وجود معارضات فراوان در عمل این مکان‌ها برای احداث کارخانه بازیافت اشتراکی بین دو شهرستان بی نتیجه است. البته دیهیم بحث احداث کارخانه اختصاصی بازیافت برای گچساران را داشت.
شهردار چرام در خصوص اقدامات انجام شده برای ایجاد کارخانه بازیافت اشتراکی گفت که ما با شهرداری دهدشت یک توافق داشته ایم که کار مطالعاتی اولیه و تعیین محل را آن‌ها انجام دهند و ما هم در ادامه بخش هزینه‌ای سهم خود را متعهد هستیم مشکلی نداریم.
حاجی زاده در خصوص دلیل تعیین کارخانه مشترک خطاب به مسئولین شهرستان‌ها توضیح داد که برای پیدا شدن سرمایه گذار نیاز است که صرفه اقتصادی برای آن‌ها وجود داشته باشد و احداث کارخانه بازیافت برای یک شهرستان اصلا توجیه اقتصادی برای سرمایه گذار ندارد چرا که زباله لازم برای بازیافت در این کارخانه در یک شهرستان به اندازه‌ای نیست که انگیزه برای سرمایه گذار ایجاد کند لذا ما پیشنهاد داده ایم که این کارخانه بین دو شهرستان احداث شود که زباله‌های هر دو شهرستان در یک کارخانه بازیافت شود.
وی ادامه داد برای شهرستان‌های حوزه کهگیلویه هم احداث کارخانه بازیافت در صورتی توجیه پذیر است که زباله‌های هر سه شهرستان چرام، کهگیلویه و لنده در یک کارخانه بازیافت شوند.
البته حاجی زاده به صورت صریح به همه مسئولان شهرستانی اعلام کرد که در سریع‌ترین زمان تکلیف اقدامات مکان یابی برای احداث کارخانه‌های بازیافتی باید انجام و گزارش شود.
زباله‌های عفونی و مطب‌های خصوصی!
یکی از موضوعات بسیار کلیدی و مهم در بحث پسماند مربوط به زباله‌های بیمارستانی یا عفونی است که در این زمینه عمده مشکلات به دو شهرستان بویراحمد و گچساران بر می‌گردد!
فرماندار بویراحمد با انتقاد شدید از مطب‌های خصوص گفت: زمینه زباله‌های عفونی و بیمارستانی مطب‌ها و مراکز درمانی خصوصی مشکل جدی داریم و این مسأله وحشتناک است بطوریکه حتی حقوق بشر بدوی هم رعایت نمی‌شود.
مهدوی مطلق عنوان کرد: مطلب‌ها و مراکز درمانی خصوصی زباله‌های عفونی خود را بیرون می‌گذارند و کارگران شهرداری این زباله‌ها را در بین زباله‌های عادی جمع آوری می‌کنند.
دیهیم فرماندار گچساران هم گفت که مشکل اصلی ما در حوزه پسماند‌های عفونی مربوط به بیمارستان بی بی حکیمه بود که با تدابیر اندیشیده شده این زباله‌ها برای دفع اصولی به بیمارستان شهید رجایی ارسال می‌شوند و در واقع مشکل حل شده است.
نظری، نماینده مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: بیمارستان‌های استان به استثنای بیمارستان بی بی حکیمه گچساران دستگاه بی خطر سازی زباله‌های عفونی و بیمارستانی را دارند.
وی افزود: بیشتر مشکلات استان در زمینه زباله‌های عفونی و بیمارستانی مربوط به مطب‌ها و مراکز درمانی خصوصی است.
بازیافت یاسوج استخوان لای زخم نشود!
هر گاه سخن از کارخانه بازیافت می‌شود بی شک کارخانه بازیافت یاسوج به عنوان تنها کارخانه استان که در بهره برداری فاز اول گیر کرده است به ذهن می‌آید. کارخانه‌ای که وقت همه مسئولین و رسانه‌های استان را گرفته است، اما به هر دلیل که می‌تواند ضعف سرمایه گذار و عملکرد بد وی باشد یا سهل انگاری و بی توجهی مسئولین یا هر دو تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده است.
فاز اول کارخانه بازیافت دوپشته که در حال حاضر گویا مهمترین مشکل آن تامین آب است هنوز به بهره برداری نرسیده است و هر یک از مسئولین مرتبط موضوعاتی را مطرح می‌کنند که در واقع مشخص است تا اینجای کار سهل انگاری‌هایی وجود دارد تا جایی که معاون عمرانی تذکر شدیدی به مسئولین مرتبط داد که مراقب باشد این کارخانه " استخوانی لای زخم" نشود!
حاجی زاده در خصوص کارخانه بازیافت شهر یاسوج چند نکته را مورد تاکید قرار داد از جمله اینکه فرمانداران شهرستان‌های دنا و مارگون هم برنامه ریزی کنند که زباله‌های خود را به کارخانه بازیافت یاسوج منتقل کنند.
نکته دیگری که حاجی زاده به ان اشاره و تاکید داشت تکمیل فاز اول و برنامه ریزی برای اجرای فاز دوم است که وی اینگونه مطرح کرد اگر در بحث فاز دوم سرمایه گذار توان ندارد بر روی واگذاری آن برنامه ریزی شود.
نکته دیگری که حاجی زاده تاکید داشت و به نوعی ضرب العجل داد مربوط به تامین آب این کارخانه بود که وی تامین مقطعی آب را رد کرد و گفت باید یک منبع تامین آب اختصاصی برای این کارخانه در نظر گرفته شود.
معاون عمرانی هشدار جدی به مسئولین مرتبط با این کارخانه داد و گفت: سهل انگاری و عدم رفع مشکلات کارخانه بازیافت یاسوج به گونه‌ای نباشد که " استخوان لای زخم " باقی بماند و هر ساله با مشکلات جدیدی مواجه شویم.
به هر جهت به نظر می‌رسد که کارخانه بازیافت یاسوج در منطقه دوپشته دشتروم مشکلاتی دارد که بسیار هم جدی است که تابناک کهگیلویه و بویراحمد تلاش خواهد کرد در این زمینه گزارش و اطلاع رسانی جزئی تری انجام دهد.
نکته آخر اینکه برخی شهرستان‌ها مانند لنده حتی یک نماینده هم به این کارگروه مدیریت پسماند نفرستاده بودند که می‌تواند نشان دهنده بی اهمیتی مسئولین این شهرستان‌ها به موضوع مدیریت پسماند باشد!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار