مدیر صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه گفت: این صندوق امسال با پرداخت یک هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال بعد از استان اصفهان رتبه دوم کشور را در پرداخت و جذب اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ (تسهیلات اشتغال) به خود اختصاص داد.
کد خبر: ۱۰۹۳۰۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳ 19 February 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «محمدطاهر عظیمی‌فشی» افزود عمده این اعتبارات در سال ۱۴۰۱ و به طرح های اشتغال معرفی شده از دستگاه‌های اجرایی طرف تفاهم نامه از جمله جهاد کشاورزی ، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی پرداخت شده است.

وی مدل صندوق کارآفرینی امید در پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ را بانک عاملی عنوان کرد و گفت: طرح ها پس از جمع بندی در دستگاه‌های اجرایی طرف تفاهم نامه در شورای برنامه ریزی استان مطرح و نهایتا جهت بررسی ، اخذ تضامین و پرداخت تسهیلات به صندوق کارآفرینی معرفی می شوند و پرداخت ها نیز در این صندوق به صورت مرحله ای بنا به پیشرفت پروژه و با نظارت های قبل ، حین و پس از پرداخت صورت می گیرد.

ایجاد و تثبیت ۱۸۷۸ شغل در استان کرمانشاه

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه همچنین کل پرداخت تسهیلات از ابتدای سال ۱۴۰۱ صندوق کارآفرینی امید استان را تاکنون مبلغ ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال به تعداد یک هزار و ۷۸۰ فقره ذکر کرد و گفت: پرداخت این میزان تسهیلات زمینه ایجاد و تثبیت یک هزار و ۸۷۸ فرصت شغلی را در استان فراهم نموده است.

وی با اشاره به پرداخت هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات در سال ۱۴۰۰ ، از رشد حدود ۲ برابری میزان پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته خبر داد.

عظیمی‌فشی گفت: عمده ترین منابع پرداخت تسهیلات در صندوق کافرینی امید در بحث اشتغال روستاییان و عشایر، اشتغال از محل منابع بند الف تبصره ۱۸، اشتغال از محل منابع داخلی و تفاهم نامه ها و اشتغال از محل منابع مردمی و در سرفصل‌های اقتصادی، کشاورزی، صنعتی و خدمات بوده که اکثر این پرداختها نیز در قالب تفاهم نامه با نهادهای حمایتی منجمله کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، بنیاد شهید، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری و ورزش و جوانان صورت پذیرفته است.

حمایت از ۲۵۰ صندوق خُرد مجلی زنان روستایی در استان

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه همچنین در ادامه این مصاحبه به معرفی طرح های اشتغال مختص صندوق از جمله طرح صندوق های خُرد محلی، طرح هر روستا یک محصول هر خانه یک کارخانه و نیز طرح روستای فاقد بیکار به عنوان مدل های کسب و کار مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید در کشور اشاره کرد و توضیح داد: بطور نمونه در طرح صندوق های خُرد محلی ، صندوق کارآفرینی امید استان با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ، تعداد ۲۵۰ صندوق خُرد محلی زنان روستایی را با ۶ هزار و ۲۵۰ نفر زیر مجموعه و با تضامین آسان با همکاری سایر ارگانهای مرتبط از جمله مدیریت ترویج جهاد کشاورزی ، سازمان بسیج سازندگی و بهزیستی در استان مورد حمایت قرار داده است.

وی ادامه داد: افراد عضو این صندوق ها در روستاها ساکن و در عرصه تولید محصولات روستایی مشغول بکار هستند که صندوق کارآفرینی امید دسترسی آسان آنها را به تسهیلات قرض الحسنه بانکی جهت توسعه کسب و کار فراهم نموده است.

عظیمی‌فشی همچنین در ادامه از اجرای طرح روستای نوفن صندوق کارآفرینی امید به عنوان خدمتی جدید برای حمایت از کسب و کارهای خُرد و کوچک روستایی و بهره گیری از فناوری شرکت های دانش بنیان در این کسب و کارها در استان خبر داد.

اجرای طرح روستای نوفن در استان کرمانشاه

وی افزود: جامعه اصلی خدمت رسانی صندوق مناطق روستایی و کمتر برخوردار حاشیه شهرهاست و یکی از دغدغه های اصلی این خدمت رسانی بحث پایداری و ماندگاری طرح های حمایت شده است و راه حل ماندگاری این طرح ها مشاوره ، راهنمایی و نهایتا وصل شدن به بازار جهت فروش محصولات تولیدی است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه در ادامه گفت: طرح روستای نوفن صندوق کارآفرینی امید در راستای کمک به ماندگاری طرح های روستایی در استان کرمانشاه به عنوان هفتمین استان کشور در دست اجراست و با توجه به پتانسیل بالای استان و رایزنی های صورت گرفته سعی شده است تعداد قابل توجهی از روستاهای استان از این طرح بهره مند شوند.

عظیمی‌فشی همچنین این طرح را یک مدل حمایتی از کسب و کارهای خُرد روستایی دانست که هدف آن انتقال فناوری های شرکت های دانش بنیان و فناور جهت افزایش بهره وری به طرح های روستایی حمایت شده و نیز کمک به فروش محصولات تولیدی روستایی و در نهایت حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور است.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه در پاییز امسال به ۱۲.۹ درصد رسید

مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری استان کرمانشاه در پاییز امسال را ۱۲.۹ درصد اعلام کرد که نسبت به پاییز سال گذشته با ۱۳.۲ درصد، سه دهم درصد کاهش یافته است.

براساس اعلام مرکز آمار ایران در پاییز امسال متوسط نرخ بیکاری کشور ۸.۲ درصد بوده که براین اساس نرخ بیکاری استان کرمانشاه ۴.۷ درصد از متوسط کشوری بالاتر است.

نرخ بیکاری استان کرمانشاه در فصل قبل، یعنی تابستان امسال هم ۱۳.۶ درصد بود.

در پاییز امسال استان های کردستان با نرخ بیکاری ۱۳.۸ درصد و لرستان با ۱۳.۳ درصد، نرخ بیکاری بالاتری از کرمانشاه داشته‌اند و استان کرمانشاه سومین استان با نرخ بالای بیکاری در کشور بوده است.

استان کرمانشاه بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۰ روستا و ۳۴ شهر دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار