رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان از صدور مجوز برای حدود ۲ هزار و ۲۰۰ بوفه مدارس و تبدیل این بوفه‌ها به پایگاه تغذیه سالم در سال تحصیلی گذشته خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۰۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳ 16 June 2023

علی بنیادی اظهار کرد: از سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ پایگاه‌های تعذیه سالم با دستور وزیر آموزش و پرورش زیر نظر اداره سلامت قرار گرفتند؛ پیش از این سازمان دانش‌آموزی متولی این کار بود و بر این اساس دستورالعملی در نظر گرفته شد و طبق آن برای مدارس مجوز پایگاه‌های سلامت صادر شد.

وی افزود: در استان خوزستان توانستیم حدود ۲۰ درصد بوفه‌ها را تبدیل به پایگاه‌های سلامت و مجوزدار کنیم به این معنا که کارشناسان محیط وزارت بهداشت نیز آن را تائید کنند. دوره آموزش صلاحیت‌های عمومی برای متصدیان بوفه برگزار کردیم، ضمن اینکه از این به بعد بوفه‌ها تنها به سرایدارانی که شاغل در آموزش و پرورش هستند واگذار می‌شوند و برون‌سپاری نخواهیم داشت.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: برای کارشناسان بهداشت نیز دوره‌های آموزشی برگزار شد و با تمام نکات لازم از جمله تمامی مواد غذایی مجاز و غیرمجاز آشنا شدند.

وی با اشاره به برنامه آموزش و پرورش برای فرهنگ‌سازی در خصوص تغذیه دانش‌آموزان در مدارس، عنوان کرد: برای ارتقای فرهنگ تغذیه سالم برنامه‌هایی در نظر گرفته شده و هدف اصلی از راه‌اندازی پایگاه تغذیه سالم، آموزش فرهنگ تغذیه سالم و سبک غذایی سالم است و دانش‌آموزان ترغیب می‌شوند که لقمه سالم همراه خود داشته باشند.

بنیادی گفت: ارائه و فروش مواد غذایی ناسالم مانند انواع نوشابه‌های گازدار، یخمک‌ها، آلوچه‌، لواشک و تنقلات غیربهداشتی بدون بسته‌بندی و فاقد مجوز وزارت بهداشت در بوفه‌ها ممنوع است. لیستی از مواد غذایی مجاز و غیرمجاز نیز به مدارس ارسال خواهد شد.

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که در سال تحصیلی جدید از طریق مراقبین سلامت و کارشناسان، هرم تغذیه سالم به دانش آموزان آموزش داده شود. همچنین ارتباط بیماری ها با تغذیه ناسالم به دانش آموزان آموزش داده می شود.

وی یادآور شد: از سال آینده طریق گشت‌ها و بازدیدها، بر پایگاه‌ها و بوفه‌ها نظارت خواهد شد و بوفه‌هایی که شرایط ارائه تغذیه سالم را نداشته باشند، تعطیل می‌شوند.

بنیادی در پایان گفت: برنامه‌ریزی شده است که در هر سال تحصیلی حدود ۱۰ درصد از بوفه‌ها تبدیل به پایگاه‌های تغذیه سالم شوند البته برخی مدارس در این خصوص مشکل فضای فیزیکی و مکان دارند.

منبع/ایسنا

برچسب ها: آموزش و پرورش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار