آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری در حوزه‌های تحقیقات و فناوری بین شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۱۲۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹ 25 June 2023

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نفت‌خیز، سند تفاهم‌نامه همکاری در حوزه تحقات و فناوری میان مهندس علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و دکتر جمال فیاضی رئیس دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان امروز شنبه 3 تیرماه در سالن جلسات حوزه ریاست مناطق برگزار شد.

در این نشست مهندس دانشی ضمن تاکید بر تعهد نفت در حفظ و احیاء زیست محیط مناطق صنعتی اظهار داشت: صنعت نفت از ابتدا در جهت حفظ و احیاء محیط زیست پیرامون خود متعهد بود که متاسفانه در گذشته این تعهد مورد توجه نبوده اما در دولت فعلی، مدیریت عالی صنعت توجه جدی به این مسئله دارد.

وی افزود: صنعت همچنان که باید در جهت توسعه اقتصادی کشور گام بردارد، همراستا با آن در برنامه‌های خود را در جهت هوای پاک و محیط زیست پایدار اجرا کندچراکه تجربه به خوبی نشان داده هرجا انسان به محیط زیست بی توجهی نشان داد اولین و بزرگترین صدمه را خورده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان برخی از اقدامات نفت جنوب در اجرای برنامه زیست محیطی گفت: خوش بختانه با عزم و اراده مدیران نفتی و تلاش کارکنان طرح نهضت قلمه زنی را با کاشت یک میلیون نهال آغاز کردیم که برنامه خود را بر افزایش این رقم به 5 میلیون قلمه متمرکز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در کنار این اقدامات نباید فرآموش کرد، هر اقدام غیر علمی به نتیجه نخواهد رسید و این مسئله به خوبی گواه آن است که متاسفانه کاشت نهال در گذشته هم صورت میگرفت اما به دلیل عدم توجه به ابعاد علمی آن، نهایتا با خشک شدن نهال و تبدیل شدن خاک منطقه به شوره زار منجر شده است.

دانشی ضمن تاکید بر نیاز صنعت به علوم زیست محیطی گفت: همکاری میان صنعت و علوم زیست محیطی علاوه به احیاء خاک، سبب دوام زیست در منطقه برای آینده‌گان خواهد شد.

در ابتدا این نشست نیز دکتر محمد گلستان‌باغ رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ضمن اشاره به برخی ابزارها در صنعت و دانشگاه گفت: همراستا با نیاز سازمانی در مناطق نفتخیز و همچنین دانشکده علوم طبیعی، نیاز به تشکیل کارگروه مشترک برای تدوین برنامه‌های همکاری در جهت احیاء محیط زیست مناطق صنعتی می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد.

وی افزود: متاسفانه ابزارها پژوهشی در گذشته صنعت نفت مقفول مانده بود که منشاء بسیاری از آسیب‌های زیست محیطی این مسئله بوده که امروز با تغییر نگاه‌ها، افزایش همکاری و جلسات مشترک می‌تواند منشاء بسیاری از اقدامات مثبت خواهد شد.

رئیس پژوهش مناطق نفت‌خیز جنوب در خصوص حوزه تحقیقاتی در سند همکاری مشترک میان مناطق و دانشکده منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: این تفاهم‌نامه حسب موضوع و مباحث مطرح شده در حوزه پژوهش، فناوری، فرصت‌های مطالعاتی، مشاوره و تحقیقت دانشجویی است.

در ادامه این نشست نیز دکتر جمال فیاضی رئیس دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان ضمن تشکر از عزم مدیریت فعلی صنعت نفت در امر احیاء محیط زیست گفت: متاسفانه در گذشته در امر حفاظت از منابع طبیعی استان خوزستان نگاه مثبتی در میان جامعه وجود نداشت.

وی افزود: خوشبختانه به نظر می‌رسد با تغییر نگرش‌ها در صنعت نفت بتوان با ابزارهای موجود در صنعت و دانشکده علوم طبیعی، هرچند حجم عقب ماندگی‎ها بسیار است اما می توان برنامه‌های جدید و تحول آفرینی را در جهت احیاء محیط زیست پیرامون انجام داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار