مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای ایلام:
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای ایلام گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت آموزش های مهارتی در فنی و حرفه ای ایلام ارائه شده که پیش بینی می شود این میزان تا پایان سال طبق برنامه ریزی ها به حدود ۵ میلیون نفر ساعت برسد.
کد خبر: ۱۱۳۳۱۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ 22 October 2023

به گزارش تابناک ایلام؛ مجید ولی زاده  با ارائه عملکرد شش ماهه اداره کل آموزش فنی و حرفه ای ایلام اظهار داشت: در سال  گذشته مجموع آموزش های مهارتی در فنی و حرفه ای ایلام برای جوامع هدف مختلف بالغ بر ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ساعت بوده است.

وی افزود: همچنین در این مدت طرح آموزش تخصصی ۵۰۰ نفر نیروی کار ماهر برای صنعت نفت و گاز استان در شهرستان های ایلام، چوار، مهران و دهلران اجرا  و مرحله دوم این طرح در حال انجام است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای ایلام در ادامه از دیگر طرح های شاخص آموزش مهارت در یکسال گذشته را طرح مدرسه تابستانه مهارت عنوان کرد و گفت: در تابستان امسال در دو رده سنی ۱۲ تا ۱۵ سال و همچنین ۱۵ تا ۱۸ سال برگزار شد که در طی این مدت با تعریف و برگزاری بیش از ۲۵۰ دوره متنوع متناسب با علاقه نوجوانان باعث شد بیش از ۲۰۰۰ نفر از نوجوانان استان در این طرح شرکت کنند و اوقات فراغت خود را به نحو مطلوب سپری کنند.

ولی زاده بیان داشت: یکی از اهداف اصلی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در این طرح ایجاد ذهنیت مهارتی و هدایت تحصیلی نوجوانان استان بود تا در آینده مشکل اشتغال رفع شود.

وی تصریح کرد: طی یکسال گذشته کارگاه و دوره های جدید گوهر تراشی سنگ های قیمتی، تندیس حجم سازی با موم، خراش روی فلزات (مس)، خاتم کاری، دوزنده لباس بدون الگو، کمک های اولیه، فیروزه کوبی و غیره ایجاد شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای ایلام افزود: این اداره کل متولی آموزش مهارت بوده که یکی از ارکان ایجاد اشتغال است و از طرفی نقش کلیدی در حفظ و بهبود و ارتقاء بسیاری از مشاغل دارد.

ارائه آموزش فنی و حرفه‌ای در استان به ۱۹ جامعه هدف 

وی گفت: آموزش فنی و حرفه‌ای در استان به ۱۹ جامعه هدف خدمت رسانی میکند که از جمله آنها سربازان وظیفه، دانش آموزان، دانشجویان، متقاضیان مهارت، زنان سرپرست خانوار، عشایر، معتادان بهبود یافته، زندانیان و غیره است. بنابراین اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای علاوه و ترویج و آموزش مهارت در جامعه یک نقش کلیدی در کاهش آسیب های اجتماعی هم دارد.

ولی زاده خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای در تمامی شهرستان های استان دارای مراکز و نمایندگی های آموزش مهارت است جهت تعمیر و نگهداری و بازسازی ابنیه و همچنین خرید تجهیزات و مواد مصرفی برنامه ریزی چند مرحله ای انجام شده است.

وی ادامه داد: در این راستا با تلاش و رایزنی های انجام شد تخصیص بودجه به ۹۵ درصد افزایش یافت که این امر باعث شد بسیاری از کارهای به زمین مانده تعمیراتی انجام شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای ایلام یادآور شد: در بحث بودجه تملک دارایی با تبیین شرایط و نیازها و اهمیت موضوع بودجه مذکور نسبت به سال قبل ۷۵ درصد افزایش یافت که این بودجه زمان تخصیص و مصرف آن عملا از مهرماه ۱۴۰۲ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۳ خواهد بود که در دو بخش تعمیرات و تجهیزات است و میتواند باعث تحول شود.

مصوب ۴۰ میلیارد تومان برای بهسازی ابنیه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای ایلام

وی افزود: یکی از مهمترین تلاش های ما در جهت جذب بودجه فرصت مربوط به سفر ریاست جمهور به استان است که با جلسات فشرده کارشناسی، تبیین اهمیت موضوع و شرایط مبلغ ۴۰ میلیارد تومان برای بهسازی ابنیه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان مصوب شد.

ولی زاده بیان داشت: همچنین مبلغ ۵ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات کارگاهی مصوب شد. این مبالغ که در نیمه دوم امسال و همچنین سال ۱۴۰۳ به استان تزریق خواهد بود باعث تحول اساسی در آموزش فنی و حرفه‌ای استان ایلام خواهد بود.

وی گفت:  ۳ پروژه عمرانی شاخص این اداره کل شامل مرکز خواهران ملکشاهی، مرکز سرابله و زمین چمن مصنوعی ایلام بیش از ۲ سال راکد مانده بود که تلاش می شود با جذب مراحل بعدی بودجه بحث تاسیسات آن را شروع خواهیم شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای ایلام گفت: دیوار چینی پروژه ملکشاهی به اتمام رسیده است. همچنین طبقه اول پروژه مرکز سرابله در حال بهره برداری است و کارهای آماده سازی زیر سازی چمن  مصنوعی انجام و تا آخر پاییز به بهره برداری خواهد رسید.

کسب مدال افتخار و دیپلم افتخار کارآموزان در بیستمین دوره مسابقات ملی مهارت 

وی تصریح کرد: در طی یکسال گذشته در انتهای سال ۱۴۰۱ و ابتدای امسال بیستمین دوره مسابقات ملی مهارت (المپیاد مهارت) برگزار شد که شکر کارآموزان استان موفق به اخذ ۲ مدال برنز و ۲ دیپلم افتخار شدند.

ولی زاده افزود: در بیست و یکمین دوره مسابقات ملی مهارت (المپیاد مهارت) که هم اکنون در رشته های مختلف در حال برگزاری است استان ایلام موفق به اخذ یک مدال طلا و یک مدال نقره شده که در تاریخ این مسابقات برای استان ایلام هم سابقه است.

وی عنوان کرد: اخذ این مدال ها نشان دهنده بهبود کیفیت آموزشهای مهارتی عملی در کارگاه‌ ها دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای ایلام در پایان با دعوت از خیرین برای کمک و نذر مهارتی، گفت: اگر خیرین به بحث کمک در تامین مواد مصرفی کارگاهی کمک کنند قطعا کیفیت آموزش های عملی بهتر خواهد شد./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار