در این دوره از انتخابات در استان ایلام ، تعدد و تکثر نامزدهای انتخاباتی از یک سو و انتساب رسانه ها به بخشی از نامزدها و در سویی نیز سختی انتخاب از سوی مردم ،نوک پیکان قضاوت در خصوص اعتماد عمومی را متوجه جریان رسانه استان کرده است.
کد خبر: ۱۱۵۵۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰ 26 February 2024

  تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::  در دنیای امروزی رسانه ها از نقش بی بدیلی در مدیریت افکار عمومی برخوردار هستند

به مدد توسعه تکنولوژی روزآمد ،در کنار شخصیت قلم بدستان ،تنوع رسانه ها به ابزاری برای شکل دهی به افکار عمومی تبدیل شده است .

به گونه ای که در بسیاری از وقایع سیاسی و اجتماعی که افکار عمومی از توان لازم برای تجزیه و تحلیل وقایع عاجز است ،این رسانه است که با جریان سازی و تبیین وقایع برپایه واقعیت ،عدل و انصاف،به افکار عمومی جهت می دهد.

از این منظر است که گفته می شود رسانه ها از توان لازم برای وارونه سازی وقایع و رویداد ها برخوردار بوده و گاه بر اساس سلایق و دلبستگی های خود می توانند جای جلاد و عدالت پیشه را به راحتی تغییر دهند.

صحنه انتخابات یکی از آوردگاه های حساس برای نمایش واقعیت نقش آفرینی رسانه ها برای جریان سازی و تبیین حقایق باهدف کمک ذهنی به مردم جهت انتخاب اصلح به شمار می آید.

در این آوردگاه حساس، رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی از نقش مهم و بی بدیلی برای نمایش اعتماد افکار عمومی به خود و صیانت از آن بهره مند هستند.

به واقع می توان اینچنین گفت؛ در این برهه حساس ،بیش از نامزدهای انتخاباتی و انتخاب اصلح، این رسانه ها و قلم بدستان هستند که در معرض قضاوت عمومی و یک آزمون حساس اجتماعی قرار دارند.

در این دوره از انتخابات در استان ایلام ، تعدد و تکثر نامزدهای انتخاباتی از یک سو و انتساب رسانه ها به بخشی از نامزدها و در سویی نیز سختی انتخاب از سوی مردم ،نوک پیکان قضاوت در خصوص اعتماد عمومی را متوجه جریان رسانه استان کرده است

درست است بدلیل وضعیت نامناسب مالی اغلب صاحبان رسانه ،انتخابات به فرصتی برای تامین بخشی از هزینه های سالیانه آنان بر پایه تبلیغ و رپرتاژ مبدل شده است ،اما باید مراقبت شود تا این نیاز به ابزاری برای اعتبار زدایی و اعتمادزدایی افکار عمومی از رسانه ها و سلب مرجعیت آنان در جهت دهی به افکار عمومی تبدیل نشود.

چرا که انتخابات با وجود اهمیت جایگاه آن در تعیین سرنوشت جامعه هم تمام خواهدشد و این رسانه ها و افکار عمومیست که باید در مواجهه با رویدادهای آتی در کنار هم باقی بمانند.

بنابراین رسانه ها باید بیش از پیش مراقبت نمایند تا با رفتار خود اعتماد عمومی را دستخوش تغییر فزاینده نکرده و با سلب اعتماد خود ،مرجعیت رسانه ای و محور قرار گرفتن برای جهت دهی به افکار عمومی و جریان سازی را از دست ندهند.

این حق مسلم رسانه است که به منظور بهره برداری اقتصادی از موقعیت ها به فراخور واقعیت موجود جامعه جهانی که تبلیغ سنتی و چهره به چهره جای خود را به تکنولوژی خبررسانی بر پایه پلتفرم های جدید داده است ،همچون دیگر صنف کسب مال و منفعت اقتصادی نمایند.

اما این نکته را هم نباید از یاد برد که افکار عمومی به درجه ای از آگاهی و بینش در تمام حوزه ها رسیده و رفتار رسانه ها در انتخابات پیش رو را زیر ذره بین ذکاوت و قضاوت خود برده است .

وقتی افکار عمومی عنان قضاوت خود در خصوص معرفی نامزدهای انتخاباتی را به رسانه ها سپرده است ،آنان نیز باید متوجه باشند که رسم امانت داری را بنحو شایسته ای به جای آورند.

از اینرو باید با تشدید خود مراقبتی ها به این مهم اهتمام شود تا کسب منفعت مالی ،اعتماد افکار عمومی بعنوان پایه و اساس فعالیت رسانه ها را به قربانگاه ندانم کاری و سهل انگاری ها نکشاند.

اخلاق ،تعهد و امانت داری بعنوان سه رکن ، صیانت از اعتماد افکار عمومی را مدنظر قرار داده،چرا که کسب منافع مالی مقطعی و به هرقیمتی ،ارزش و جایگاه گرانقیمت و غیر قابل جایگزین را به فنا خواهد داد.

باید شایستگی نخبگانی و مرجعیت رسانه ای خود را حفظ کرده و با پرهیز از رفتارهای هیجانی و غیر اخلاقی ،جای حق و باطل و شایسته و ناشایست را عوض نکنیم .

وقتی چشم افکار عمومی به تبیین رسانه ها و تحلیل آنان و معرفی نامزد شایسته و بیان توانمندی ها دوخته تا به مبنایی برای انتخاب اصلح تبدیل شود ،باید خود مراقبتی را بیش از گذشته تشدید بخشیده و بخاطر منافع گذرا و نگاه منسوخ ایلی و طایفه ای ،جای شایستگان و افراد غیر موجه و ناتوان را عوض نکنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار