استاندار خراسان جنوبی گفت: تبادل نکردن اطلاعات یکی از اشکالات جدی در استان است که انتظار می‌رود جامعه دانشگاهی و بخش مدیریتی تعامل بیشتری با هم داشته باشند تا تمرکز بر موضوعات کلان و زیرساختی افزایش یابد.
کد خبر: ۱۱۶۲۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۳ 09 April 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، جواد قناعت عصر دوشنبه در نشست هم اندیشی «نقش آموزش عالی در سال جهش تولید با مشارکت مردم» که به میزبانی دانشگاه بیرجند برگزار شد اظهار کرد: مقام معظم رهبری دانشجویان را موذن جامعه معرفی فرمودند لذا اساتید دانشگاه امام جماعت فکری جامعه هستند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: بر همین اساس برای اینکه جامعه‌ای به رشد، بالندگی، پویایی، نشاط و پیشرفت دست یابد امام جامعه باید نگاه آینده نگر داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به بیان ظرفیت‌ها و چالش‌های مطرح شده از سوی روسای دانشگاه‌ها ادامه داد: در این خصوص دغدغه مقدسی بین جامعه دانشگاهی وجود دارد که باید با جدیت، عالمانه و واقع بینانه به آن بپردازیم.

وی یادآور شد: از جمع فرهیخته دانشگاه انتظار می‌رود که حرف نو و جدید بیان کنند لذا موضوعات کلان‌تر مطرح شود تا در کارگروه‌های تخصصی برش استانی زده شده و بتوان بومی سازی کرد.

قناعت گفت: نبود برخی زیرساخت‌های لازم، اطلاع رسانی ناکافی و مسایل فرهنگی بر بخش اقتصادی اثرگذار بود و باید این مسایل به عنوان دغدغه از سوی جامعه دانشگاهی مطالبه گری شود.

وی اظهار کرد: مرز یک ظرفیت بزرگ در استان خراسان جنوبی است که باید جامعه دانشگاهی پیشنهاداتی برای بهره بری بیشتر از آن مطرح کنند.

استاندار خراسان جنوبی معدن را از دیگر ظرفیت‌های مهم استان برشمرد و ادامه داد: خام فروشی از مهم‌ترین مشکلات این بخش بوده که البته در حال حاضر برخی هلدینگ‌های بزرگ وارد گود شده اند، اما کافی نیست و انتظار می‌رود دانشگاهیان در این زمینه اظهار نظر کنند.

وی با اشاره به ااینکه از دیدگاه مقام معظم رهبری سه وظیفه اصلی دانشگاه تربیت عالم، تولید علم وجهت گیری مطابق ارزش‌های نظام است لذا در بخش سوم بیش از گذشته باید تلاش کرد، ادامه داد: خودشیفتگی و رواج ناامیدی از روش‌های غلط بوده که باید اصلاح شود پس باید جهت دهی بر اساس سیاست‌های کلی نظام در دانشگاه‌ها دنبال شود تا بتوان موضع مشترک ایجاد کرد.

وی افزود: وظیفه مهمی که مقام معظم رهبری برای محافل دانشجویی در نظر گرفته اند این است که شاخص‌های اسلامی در نظام مدیریتی به کار گرفته شود تا مدل اجرایی برای آن بتوان پیدا کرد.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: سخت‌ترین کار مدیریت جنگ بود که با مبانی دینی پیش رفت و اقتدار کشور را در دوران دفاع مقدس نشان دادیم، اما در حوزه اقتصاد مشکلاتی داریم که بنا به فرموده مقام معظم رهبری از اشکالات جدی است.

وی با تاکید بر اینکه نگاه نقادانه باید داشته باشیم، اما نگاه سرافرازانه را هم از دست ندهیم گفت: در حوزه‌های مختلف رشد‌هایی داشته ایم، اما در بخش اقتصاد داخلی ضعف‌هایی وجود دارد که باید به آن بیشتر توجه شود.

قناعت با بیان اینکه مدیریت دانشگاهی استان باید در شناسایی ظرفیت‌های داخلی کمک کنند تا بتوانیم برای بخش‌های مختلف از ظرفیت‌های دانش بنیان استفاده کنیم، ادامه داد: در بخش صادرات ظرفیت‌های داریم که باید راهکار‌های فعال شدن آن ارایه شود تا رتبه استان در کشور ارتقا پیدا کند.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: اقدامات زیرساختی خوبی در دولت سیزدهم برای استان خراسان جنوبی انجام شده که باید به گفتمان غالب تبدیل شود تا مردم از آن آگاه شوند.

وی با اشاره به اینکه جاذبه‌های گردشگری در استان خراسان جنوبی مغفول مانده که در این خصوص باید ایده‌هایی از سوی جامعه دانشگاهی ارایه شود تا در زمان‌های مختلف از جمله تعطیلات نوروز بتوان روی آن تمرکز کرد، بیان کرد: نوروز امسال کاهش تصادفات در استان را شاهد بودیم که حاصل ایده ارایه شده برای برپایی سیاه چادر‌ها بود.

قناعت با اشاره به انتقادی در خصوص کارگیری نشدن بانوان در مدیریت دانشگاه‌ها گفت: این انتقاد به جا بوده و حداقل در حوزه معاونان دانشگاه باید از ظرفیت بانوان استفاده کرد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار