گزارش ویژه به مناسبت روز جهانی معلولان .../ حدیقه سیروسی
یک معلول نخبه استان: اگر مسئولین امکانات لازم را برای معلولین فراهم کنند، معلولین می توانند در جامعه پیشرفت کنند/ معلول نخبه خراسان جنوبی: پیدا کردن کار یکی از مشکلاتی است که در حال حاضر تمام مردم و بخصوص معلولین با آن مواجه هستند
کد خبر: ۱۳۹۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۲ 04 December 2015

در جهان امروز عده زیادی از انسان ها به دلیل نقص در سیستم روحی و مغزی و جسمی و حسی از معلولیت رنج می‌برند. اینان در هر نقطه‌ای از دنیا که به سر می برند به دلیل موانع ظاهری و یا اجتماعی با محدودیت هایی در زندگی خود مواجه می‌شوند.

اما از سویی هستند بسیاری از معلولان که می پذیرند امروزه برخلاف گذشته دیگر معلولیت ها همراه با محدودیت نیست، زیرا معلولین زیادی هستند که استعدادها و توانایی های زیادی دارند فقط باید به آن بها داده شود. به همین مناسبت 12 آذر به عنوان روز جهانی معلولان نام گذاری شده است تا فرصتی برای معرفی جایگاه واقعی معلولین و توانمندی هایشان بین افراد جامعه فراهم شود و معلولان هم  بتوانند استعدادهای خدادادیشان را که در وجودشان نهفته شده نمایان کنند.

به مناسبت روز جهانی معلولان بر آن شدیم تا با چند معلول نخبه در خراسان جنوبی گفتگو کنیم تا از مشکلات و انتظاراتشان بیشتر آگاه شویم:

مسئولان به مسئله اشتغال معلولان توجه داشته باشند

حمید حسن زاده که با مشکل بینایی مواجه است، یکی از نخبگان معلول استان محسوب می شود. 

وی که 25 سال سن دارد در گفت وگو با تابناک گفت: دوران راهنمایی را در یکی از مدارس نمونه طبس به نام "فردوسی" تحصیل کردم و تحصیلات دبیرستانی را در یک مدرسه نمونه در یزد گذراندم . پس از گذراندن دوران دبیرستان در دانشگاه دولتی بیرجند در رشته معدن گرایش اکتشاف شروع به تحصیل کردم و بعد از اتمام دوره کارشناسی، دوران ارشد را نیز در همین رشته در دانشگاه بیرجند ادامه دادم.

این معلول نخبه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه افراد و عوامل مختلفی در موفقیت های وی نقش داشتند، اضافه کرد: خواهر و بردارم همیشه مرا تشویق می کردند که درسم را بخوانم. پدر و مادرم هم حمایت های زیادی از من کردند تا پیشرفت کنم.

حسن زاده، برخورد مردم با خودش را خوب توصیف کرد و گفت: خدا رو شکر مردم خیلی با احترام با من برخورد می کنند. اما زندگی با معلولیت بدون مشکلات هم نیست. پیدا کردن کار یکی از مشکلاتی است که در حال حاضر تمام مردم و بخصوص معلولین با آن مواجه هستند و من هم با توجه به برنامه هایی که برای آینده کاری خود دارم، نگران مشکل یافتن کار مناسب هستم.

این معلول نخبه استان در ادامه از برنامه هایش برای آینده گفت: می خواهم شرکت اکتشاف تاسیس کنم و در کنار آن در دانشگاه نیز تدریس کنم.

درخواست حسن زاده از مسئولین این است که به فکر ایجاد اشتغال برای معلولین باشند چون معلولین مشکلاتی مضاعف دارند.

نبود امکانات مانعی برای پیشرفت معلولان است

مادر یکی دیگر از نخبگان معلول که درخواست داشت اسمش فاش نشود در گفت وگو با تابناک گفت: برای تحصیل فرزند معلولم در استان هیچ کس به فکر ما نیست و برای تهیه امکانات تحصیل فرزندم باید به تهران مراجعه کنم.

وی ادامه داد: اگر امکانات لازم برای تحصیل معلولان در اختیارشان قرار گیرد زمینه پیشرفت آنان در جامعه نیز فراهم می شود.

امکاناتی در اختیار نابینایان و کم بینایان نیست

سهیلا جمعگی از دیگر معلولان نخبه استان است که با وی به گفت و گو نشستیم. وی نیز مشکل بینایی دارد با این حال توانسته موفقیت هایی را در زمینه تحصیل کسب کند؛ او در حال حاضر مشغول تحصیل در رشته علوم قرآنی دانشگاه الزهرا تهران است.

این معلول نخبه از مشکلاتش برای دیدن تخته کلاس درس و شرایط درس خواندنش برایمان گفت و افزود: با توجه به تمام مشکلاتی که با آن مواجه هستم اما حمایت های خانواده و معلمان و روحیه ای که اطرافیان به من دادند توانستم در کنکور موفق به کسب رتبه هزار و 900 شوم.

جمعگی، پشتکار و تلاش، روحیه دادن دیگران، همکاری و حمایت معلمان و خانواده را از عوامل موفقیت خود می داند و اضافه می کند: با توجه به مشکلاتی که در زمینه آموزش ریاضی داشتم مجبور شدم دبیر خصوصی بگیرم تا بتوانم در این زمینه پیشرفت کنم.

وی با اشاره به اینکه هنوز نیز با مشکلاتی برای درس خواندن مواجه است، نبود امکانات را مشکلی برای پیشرفت خود می داند و می گوید: نابینایان و کم بینایان از همه امکانات به دور هستند.

این معلول نخبه برخورد مردم با خودش را خوب ارزیابی می کند و می افزاید: بعضی ها با ترحم با من ارتباط برقرار می کنند اما برخی دیگر چنین برخوردی ندارند.

جمعگی، فراهم کردن امکانات لازم برای تحصیل افراد نابینا و کم بینا را از مسئولین می طلبد و تصریح می کند: اگر مسئولین امکانات لازم را برای معلولین فراهم کنند، معلولین نیز می توانند در جامعه پیشرفت کنند.

شناسایی و ارائه خدمات به معلولین از مهم ترین اهداف سازمان بهزیستی است

حسن رحیمی، سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی در گفت و گو با تابناک گفت: ارائه خدمت به جمعیت هدف شامل معلولین جسمی و حرکتی، حسی (بینایی و شنوایی)، ذهنی، روانی، سالمندان از وظایف حوزه توانبخشی است.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی و تمام کسانی که قدم در عرصه بهزیستی نهاده اند همت و تلاششان این است که بتوانند مشکلات جامعه معلولین را در ابعاد مختلف فرهنگی، معیشتی، مسکن، توانمندسازی و اشتغال برطرف کنند و این افراد را به خودکفایی، استقلال و خودشکوفایی هدایت کنند.

سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی افزود: سازمان بهزیستی درحوزه معاونت توانبخشی با هدف شناسایی تمامی معلولین، ایجاد توانمندی، استقلال و بازگشت این افراد به جامعه و خانواده انجام وظیفه می کند.

رحیمی اظهارکرد: مجموعه‌ اي از خدمات و اقداماتی که در حوزه توانبخشی در راستای بازتوانی و بهبود وضع جسمی، روانی، اجتماعی، خانوادگی، اقتصادی فرد داراي كم‌توانی انجام می شود، تا شخص بتواند در بالاترين حد ممكن فعاليت خود قرار گرفته و حتی الامكان مستقل زندگی کند در چهار محور اصلی خلاصه می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: توانبخشی پزشکی، توانبخشی اجتماعی، توانبخشی آموزشی و توانبخشی حرفه‌ای از محورهای اصلی خدمت بهزیستی به افراد معلول است.

سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مراکز توانبخشی در راستای، مراقبت و نگهداری شبانه روزی به سالمندان، معلولان و بیماران روانی واجد الشرایط در تمام ساعات شبانه روز خدمات مراقبتی – توانبخشی خدمات ارائه می کنند، تعداد مراکز شبانه روزی استان را 11 مرکز اعلام کرد و ادامه داد: تعداد 535 نفر از معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن در این مراکز خدمات مراقبتی به صورت شبانه روزی ارائه می شود.

رحیمی افزود: از این مراکز تعداد 5 مرکز سالمندان، 3 مرکز معلولان ذهنی، 2 مرکز بیماران روانی مزمن و یک مرکز معلولان جسمی حرکتی به معلولان و سالمندان خدمات ارائه می کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مراکز توانبخشی و آموزشی روزانه از دیگر مراکزی است که معلولین نگهداری می شوند، تصریح کرد: این مراکز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی با کسب مجوز از سازمان بهزیستی تاسیس و تحت نظارت آن به سالمندان، معلولان و بیماران روانی واجد الشرایط به صورت روزانه خدمات آموزشی، توانبخشی پزشکی، توانبخشی اجتماعی و توانبخشی حرفه ای ارائه می‌کند.

سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی در ادامه تعداد این مراکز را 6 مرکز با 650 معلول و 4 کارگاه تولیدی حمایتی با 117 معلول تحت پوشش سازمان اعلام کرد و افزود: در کارگاه تولیدی حمایتی معلول پس از آموزش به عنوان نیرو ی کار مشغول به کار می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار