کد خبر: ۱۴۵۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵ 15 December 2015
مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز می‌گوید: از دفتر یکی از وزرا برای انتصاب یک فرد برای معاونت اداره‌کل سفارش شده بود که بنده این موضوع را نپذیرفتم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، رضا‌ گل‌محمدی که به گفته خود دارای عقبه سیاسی است از جمله مدیران استان البرز محسوب می‌شود که معتقد است در دور نخستی که در استان حضور داشت، به گونه‌ای عمل کرده که جامعه ورزشی به دنبال بکارگیری مجدد وی بود و اکنون نیز به شکلی مستقل عمل کرده و از دخالت افراد در هر جایگاهی برای عزل و نصب‌های ورزشی جلوگیری می‌کند.

مهم‌ترین محورهای صحبت رضا گل‌محمدی، مدیرکل ورزش و جوانان البرز در این گفت‌وگو از این قرار است:

از دفتر وزیر تا سطوح پایین‌تر برای انتصاب معاون در اداره‌کل ورزش و جوانان سفارش داشته‌ام.
در استان البرز باید به ازای هر 10 هزار نفر یک سالن ورزشی داشته باشیم، بودجه ما برای جمعیت کرج بسته شده اما جمعیت ایران را در این استان جای داده‌ایم.
به عنوان کارشناس، زمینه مثبتی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در چشم‌انداز فعلی نمی‌بینم، مگر اینکه قوانین در راستای حمایت از بخش خصوصی تغییر اساسی کند.
مدیریت در کشور نباید به صورت اتوبوسی باشد و باید برای زحمتکشان انقلاب ارزش قائل شد. برخورد سلیقه‌ای با افراد بدون در نظر گرفتن توانمندی‌هایشان از هر جناح مذموم است.
امر به معروف در فرهنگ ورزش قابلیت اجرایی بیشتری به نسبت قوانین امر و نهی رایج در جامعه دارد.
آن‌چه می‌خوانید بخش پایانی مشروح گفت‌وگوی تسنیم با رضاگل محمدی، مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز است.

تسنیم: با توجه به اینکه تاکید بر انتخاب‌های ورزشی دارید آیا تاکنون مدیر سفارشی در استان قبول کرده‌اید؟

گل محمدی: شما فکر می‌کنید ورزش جایی نیست که سفارش زیادی برای سمت‌های مختلف داشته باشد؟ من از زمان حضور در استان البرز که 2 سال از آن می‌گذرد، تنها 2 انتصاب داشته‌ام. افراد زیادی به من سفارش شده‌اند که به داخل سیستم راه نداده‌ام.

ورزش و جوانان البرز 8 ماه است که معاون توسعه منابع ندارد

تسنیم: ارزیابی برای اینکه مدیران فعلی برای سیستم مناسب بوده و آیا کارایی لازم را دارند، انجام داده‌اید؟

گل‌محمدی: بنده 3 معاون دارم، معاون ورزش و جوانان، معاون ورزشی و معاون توسعه منابع که معاون ورزش و جوانان 3 سال متوالی است که در کشور مقام نخست را کسب کرده‌ و عملکرد قابل قبولی دارد که توجیه عقلانی برای جابجایی وی وجود ندارد.

معاون ورزشی نیز تغییر یافته و 8 ماه است که معاون توسعه منابع در اداره‌کل ورزش و جوانان البرز ندارم که در این مدت حداقل ماهانه 3 الی 4 نفر به بنده سفارش می‌دهند اما تاکنون کسی را انتخاب نکرده‌ام.

من در انتصابات سختگیرم. برای افراد مخلص در حوزه ورزش بسیار افتاده و فروتن و برای افراد مغرور بسیار متکبر هستم که از سیستم عملکردی بنده می‌توانید متوجه این موضوع شوید.

تسنیم: مدیران سفارشی از چه سطوحی پیشنهاد می‌شدند؟

گل‌محمدی: از دفتر وزیر برای انتصاب معاون سفارش داشته‌ام تا سطوح پایین‌تر که البته وزیر مذکور وزیر ورزش و جوانان نبود. مدیر روابط عمومی که در این جلسه نیز حضور دارد یکی از جلوه‌های شاخص این امر است که بیش از یک سال تحت فشار بودم تا شخص دیگری را جایگزین وی کنم اما توانمندی‌های این شخص بدون پشتوانه سبب شد در جایگاه خود باقی بماند، علی‌رغم اینکه افراد دارای جایگاه سیاسی سفارش افراد دیگری را کردند.

تسنیم: فکر می‌کنید تا کجا بتوانید در مقابل این خواسته‌ها و سفارشات ایستادگی کنید؟

گل‌محمدی: نمی‌دانم تاکجا می‌توانم در این زمینه ایستادگی کنم، زمانی که مدیر تربیت بدنی شهرستان کرج بودم یکی از مسئولان ارشد فردی را برای به‌کارگیری به من پیشنهاد داد اما من به سبب عدم توانمندی‌های وی از قبول این کار امتناع کردم، حتی اگر به قیمت از دست دادن پست مدیریتی‌ام تمام می‌شد؛ این موضوع عصبانیت این مسئول را در پی داشت. اما پس از چند روز این مسئول از این‌کار تقدیر کرد که در زمان عصبانیت، تصمیم وی را عملیاتی نکردم.

همچنین فردای روزی که حکم مدیریتی من ابلاغ شد، فردی با بنده تماس گرفت و ضمن تبریک گفت که من در حکم تو دخیل بودم و فردی که معرفی می‌کنم را فردا به عنوان معاون انتخاب کن که من از این کار اجتناب کرده و گفتم هیچ‌کس سفارش مرا نکرده‌است. تنها افکار عمومی من را به اینجا رسانده و من تنها مدیرکلی هستم که جامعه ورزش به دنبال من بودند. در ضمن اگر تمام افرادی که در این قضیه نقش داشتند بگویند که فردی را به ناحق در سمتی به کار بگیرم، چنین کاری را انجام نمی‌دهم.

این موضوع را از روز دوم تاکنون اجرایی کرده‌ام و در حال حاضر نیز این مدیران سفارشی وجود دارند. این موضوع اشکال ساختار اداری کشور است چراکه کارکرد ساختاری ندارد و مدیریت اتوبوسی به سبب ساختار ناقص سیاسی، امور مملکت را با چالش مواجه کرده است.

برداشتن افراد صاحب صلاحیت و به‌کارگیری افراد بدون صلاحیت، تنها به صرف اینکه هم‌عقیده هستند از اشکالات کشور ما و تمامی کشورهایی است که از منابع زیرزمینی درآمد دارند و درآمد آن‌ها متکی به مالیات مردم نیست و در این صورت خود را به مردم پاسخگو نمی‌بینند.

انتخابات رئیس هیئت‌های ورزشی باید با حضور افراد قوی برگزار شود

تسنیم: برخی افرادی که در هیئت‌ها انتخاب شده‌اند، شاید صاحب صلاحیت لازم نباشند، این افراد به چه دلیل انتخاب می‌شوند؟

گل محمدی: در مورد رئیس یکی از هیئت‌ها این موضوع را به من گفتند که دارای پرونده قضایی است اما بازرسی‌ها و استعلام‌های مختلف از چندین نهاد مشخص کرد که هیچ تخلف و پرونده‌ای علیه وی وجود ندارد و نشان می‌دهد افرادی که با وی مخالفت داشتند دارای اهداف دیگری بودند و به سبب اینکه این فرد انتخاب نشود، نسبت به پرونده سازی برای وی اقدام کرده بودند.

در گذشته انتخاب رئیس هیئت‌ها به انتخاب بنده بود اما اکنون با رای‌گیری و فرآیند کامل انتخاباتی، انتخاب می‌شوند، حتی اگر رئیس هیئت انتخاب شده مورد نظر بنده نباشد، چراکه سلامت انتخابات و اعتماد مردم برای من بسیار ارزشمندتر است.

یکی از مشکلات ما در استان البرز این است که مردم هنوز با کارکرد انتخابی هیئت‌ها به خوبی آشنا نیستند. به نظر من در هیئت‌ها باید افراد قوی وارد شوند و با چالش با یکدیگر انتخاب شوند و مردم حق انتخاب در میان خوب و خوب‌تر داشته باشند، اما اگر فرد تنها یک نفر باشد، با حداقل رای انتخاب می‌شود و این از نقاط ضعف تفکر محلی ما محسوب می‌شود.

بودجه استان‌ها همزمان با مهاجرت مردمان آن‌ به البرز به این استان اختصاص یابد

تسنیم: براساس گفت‌وگوی تسنیم با روسای هیئت‌های ورزشی، آن‌ها عمدتا از کمبود مسائل مالی، ساختمان و فضای تمرین گله می‌کنند، چه برنامه‌ریزی‌ای برای حل این مشکل دارید؟

گل محمدی: این یکی از مهمترین مشکلات البرز محسوب می‌شود و بر این اساس دارای پایین‌ترین سرانه ورزشی کشور است اما بنده جز ساختن فضاهای ورزشی و مدیریت کردن برای اینکه دیگران نیز این فضاها را احداث کنند، راه حل دیگری ندارم.

مردم سایر شهرها و استان‌های کشور در این استان حضور دارند درحالی که بودجه و اعتبار به استان آن‌ها تخصیص می‌یابد. وقتی مردمشان به البرز می‌آیند باید بودجه آنان نیز به این استان بیاید. در استان البرز باید به ازای هر 10 هزار نفر یک سالن ورزشی داشته باشیم، بودجه ما برای جمعیت کرج بسته شده اما ما جمعیت ایران را در این استان جای داده‌ایم.

زمانی که یک ملت را در این استان جای داده‌اید، افرادی که به این استان می‌آیند مدرسه، بیمارستان و ورزشگاه می‌خواهند چرا بودجه آن به سایر استان‌ها داده می‌شود؟



تسنیم: راهکار‌های دیگر برای حل این مشکل چیست؟

گل محمدی: اینکه تمام استان از جمله شهرداری، سپاه، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و دانشگاه‌ها بسیج شده و فضاهای ورزشی زیادی احداث کنند و در این راستا تقویت بخش خصوصی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. من در هر 3 مورد ورود کرده‌ام اما توان ما بیش از این نیست.

تسنیم:عدم استقبال بخش خصوصی در استان البرز در پروژه های مختلف چه دلیلی دارد؟

گل محمدی: علت اینکه بخش خصوصی از فعالیت در استان البرز استقبال نمی‌کند، این است که بخش خصوصی تابعی از سیاست‌های کل نظام است و من به عنوان کارشناس، زمینه مثبتی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در چشم‌انداز فعلی نمی‌بینم، مگر اینکه قوانین در راستای حمایت از بخش خصوصی تغییر اساسی کند.

تسنیم: احداث بزرگترین مرکز پرورش اسب در البرز در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

گل محمدی: استان البرز در طرح آمایش سرزمینی یکی از مناطقی است که پرورش اسب و سوارکاری در آن بسیار جدی دیده شده است و علت آن نیز آب و هوای معتدل، وجود بیش از 3 هزار راس اسب، هزینه‌های بالای انتقال اسب از البرز به هر نقطه از ایران، گردش مالی بسیار زیاد اسب در حوزه پرورش، فروش و وجود بیش از 23 باشگاه مجاز و چندین باشگاه بدون مجوز اسب‌سواری و نیز وجود تنها مرکز کلینیک و دامپزشکی در استان البرز است.

انتقال اسب از البرز به سایر شهرستان‌ها میلیون‌ها تومان هزینه در بردارد که اگر این مسابقات در خود استان برگزار شود، می‌تواند بسیاری از هزینه‌های مالی را کاهش دهد.

کانون اتحادیه باشگاه‌داران اسب در البرز راه‌اندازی می‌شود

تسنیم: شایعاتی مبنی بر اینکه زمین‌خواران به سبب احداث مرکز پرورش اسب اقدام به خرید زمین در این منطقه کرده و رانت‌هایی انجام می‌دهند به گوش می‌رسد، این موضوع تاچه اندازه صحت دارد؟

گل محمدی: این 5 عامل سبب می‌شود که مرکز پرورش اسب در استان البرز ایجاد شود اما یکی از مشکلات این است که تا به عرصه ایجاد چنین مراکزی ورود می‌کنیم این شایعات بوجود می‌آید.در حال حاضر زمین این مجموعه خریداری شده و استاندار حمایت جدی خود را از این کار اعلام کرده که پس از حضور ورزش و جوانان، کانون اتحادیه باشگاه‌داران اسب راه اندازی و استادیوم مرکز پرورش اسب در استان البرز با کمک بخش خصوصی احداث می‌شود.

تسنیم: چشم‌انداز چندساله برای احداث این مرکز در نظر گرفته‌اید و فکر می‌کنید تا چه زمانی راه اندازی شود؟

گل محمدی: این استادیوم اگر تا 3 سال آینده ساخته شود و مسابقات کورس اسب‌دوانی را در استان البرز برگزار کنیم گردش مالی‌ای که برای اقتصاد ایجاد می‌کند، به‌قدری بالا و توجیه‌پذیر است که یکی از بزرگترین کارهای ملی بنده محسوب می‌شود و در این زمینه همه باید دست به دست هم دهیم و رسانه در این حوزه می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

ظرفیت ورزش بانوان استان البرز جزء بهترین‌ها در ایران محسوب می‌شود

تسنیم: در مورد ورزش بانوان در استان البرز چه اقداماتی انجام شده است؟

گل محمدی: البرز یکی از خواستگاه‌های ورزش بانوان به شمار می‌رود و به گفته خادم، معاون وزیر ورزش، ظرفیت ورزش بانوان استان البرز جزء بهترین‌‌ها در ایران محسوب می‌شود و در المپیک، با حضور ورزشکاران بانو، امید است سهمیه و مدال دریافت کنیم. اگر بتوانیم در ورزش بانوان از بخشی از فرصت‌ها از جمله مربی، ورزشکار و داور که از سرآمدهای کشور محسوب می‌شود، استفاده کنیم، می توانیم به جایگاه خوبی در کشور دست‌ یابیم.

تسنیم: برخی ورزشکاران در سطح کشور در انتخابات سیاسی نظیر شورای شهر و مجلس شرکت می‌کنند، شما با این قضیه موافق هستید؟

گل محمدی: امام علی(ع) می‌فرمایند عدل به معنای قرار گرفتن هرچیزی در زندگی در جای خود است و تمام رگ و پی من در زندگی با این حدیث قوام گرفته است. زمانی که پزشک، ساختمان‌ساز و فرد غیرورزشی، مدیر ورزش می‌شود، ورزشکار نیز وقتی مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد، پا به عرصه‌های سیاسی می‌گذارد و نتیجه آن می‌شود که افراد فرهیخته در حاشیه قرار می‌گیرند و این واقعیت اصلی جامعه است.

تا زمانی که به هر فرد بزرگی برچسبی می‌چسبانند و کنار می‌گذارند، همین افراد باقی می‌مانند. برخی ضد انقلاب بودند که حرفی در مورد آن‌ها ندارم اما همه این افرادی که کنار گذاشته شدند آیا ضد انقلاب بودند؟ مدیریت در کشور نباید به صورت اتوبوسی باشد و باید برای زحمتکشان انقلاب ارزش قائل شد. برخورد سلیقه‌ای با افراد بدون در نظر گرفتن تواتمندی‌هایشان از هر جناح مذموم است.

ما همه فرزندان انقلاب در یک کشتی نشسته‌ایم و زمانی که میخ می‌کوبیم و آب وارد کشتی می‌کنیم، هیچ‌یک باقی نمی‌مانیم و به نظر یکی از مهمترین علت‌های این امر عدم رعایت گفتمان بین فرزندان انقلاب اسلامی است.

تسنیم: در حوزه جوانان چه اقدامات شاخصی در استان البرز توسط اداره‌کل ورزش و جوانان انجام شده است؟

گل‌محمدی: توسعه کمی و کیفی سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان از ابتدا در دستور کار اداره‌کل ورزش و جوانان استان البرز قرار داشته است. آموزش حقوق شهروندی، فعالیت‌های زیست محیطی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و تلاش در جهت تحکیم بنیان خانواده‌ها با استفاده از ظرفیت‌های سمن‌ها مورد تاکید بوده و در این زمینه رشد قابل توجهی داشته‌ایم.

از جمله این اقدامات طرح پاکداشت طبیعت، جشنواره جوان سالم (آموزش مهارت‌های زندگی و ندامتگاه‌ها)، راه‌اندازی کلینیک کنترل خشم، همکاری و استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد در آموزش حقوق شهروندی به‌ویژه در مناطق محروم و آسیب‌پذیر، تجلیل از جوانان برتر و معرفی الگوها و همچنین انعقاد تفاهم‌نامه با صندوق کارآفرینی و امید جهت حمایت از نخبگان جوان و سازمان‌های مردم‌نهاد از جمله موفقیت‌های حوزه جوانان بوده است.

تسنیم: همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط با مقوله جوانان در این زمینه با اداره‌کل ورزش و جوانان چگونه بوده است؟

گل‌محمدی: بر‌اساس ماده 41 قانون برنامه پنجم توسعه و به استناد وظایف ذاتی دستگاه‌های مختلف، تلاشی دوچندان برای مشارکت دستگاه‌ها و پرهیز از موازی‌کاری انجام شده که این همدلی، موفقیتی ارزشمند است. همکاری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، دادگستری، بهزیستی، امور اجتماعی و جهاد دانشگاهی در چندین طرح جوانان مانند طرح پاکداشت طبیعت و تدبیر زندگی قابل تقدیر بود که می‌تواند به عنوان الگو برای کشور معرفی شود.

ساماندهی فرهنگی میادین ورزشی، از طریق برگزاری مسابقات قرآنی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای توسعه فرهنگی قرآنی، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و آموزش و ژرورش از دیگر برنامه‌های موفق حوزه‌ معاونت فرهنگی جوانان محسوب می‌شود.

در زمینه‌های مختلف، بخش جوانان البرز در میان سایر ادارات کل پیشتاز است اما معتقدیم باید روز به روز ظرفیت‌های بیشتر قانونی و دستگاهی را به کار بگیریم که البته در این راستا نیز از همکاری‌های علمی و دانشگاهی بی‌بهره نبوده‌ایم.

تسنیم: کلام آخر؟

گل محمدی: من فرزند کرج هستم و از زمین خاکی‌های کرج تا سالن تختی، رشته به رشته تاکنون شاگردی کرده‌ام و متعلق به یک رشته ورزشی نیستم. از کودکی والیبال، فوتبال، بستکبال، تنیس روی میز، اسکی روی آب و شنا بازی می‌کردم و ورزش را به عنوان یک اصل در زندگی پذیرفتم و موفقیت‌های کسب شده را نیز مرهون فرهنگ ورزشی خانواده می‌دانم که همگی ورزشی بودند.

به نظر بنده امر به معروف در فرهنگ ورزش قابلیت اجرایی بیشتری به نسبت قوانین امر و نهی رایج در جامعه دارد. در ورزش باید بر اساس اصول انقلاب خدمت کرد و اینکه خط فکری فردی با من متفاوت بود مشکلی نیست اما متاسفانه این نگاه غالب جامعه کنونی ما نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار