کد خبر: ۱۶۰۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸ 09 January 2016

مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز تنها راه برون رفت ورزش از شرایط آسیب پذیر امروز و رسیدن به آینده‌ای مطلوب را حضور نمایندگان شجاع و آگاه در مجلس دهم می‌داند. به عقیده او حضور نمایندگان توانمند درمجلس می تواند وضعیت تمامی زیرساخت های استان را تغییر دهد و کیفیت زندگی شهروندان البرزی رادگرگون سازد.

گفت و گوی خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه البرز، با رضا گل محمدی، مدیرکل ورزش و جوانان استان درباره عملکرد مجلس نهم و انتظارات مردم از نمایندگان مجلس دهم در حوزه ورزش را می‌خوانیم.

عملکرد مجلس نهم را در حوزه ورزش چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من درحال حاضرزمان بررسی عملکرد نمایندگان مجلس نهم نیست. برای ارزیابی فعالیت های این نمایندگان باید اجازه دهیم پرونده مجلس نهم بسته شود. البته ناگفته نماند نقدهای زیادی درباره عملکرد مجلس فعلی در حوزه ورزش وجود دارد که فکر می‌کنم با پایان دوره مجلس نهم بتوان راحت‌تردر این باره صحبت کرد.

ارزیابی شما از طولانی شدن پروسه انتخاب وزیر ورزش در مجلس نهم چیست؟ آیا این موضوع را می توان نکته منفی در کارنامه مجلسی‌ها دانست یا خیر؟

یکی از نکات منفی مجلس نهم در حوزه ورزش همین طولانی شدن رای اعتماد به وزیر ورزش است. سه وزیر پیشنهادی دولت بنا به دلایلی رای اعتماد نگرفتند که این امر روند انتخاب وزیر را طولانی و به بدنه ورزش آسیب های جدی وارد ساخت. این موضوع فعالیت های کلان ورزش کشور را از حیث اعتبارات، انتخاب‌ها و همچنین عملکرد با مشکل مواجه کرداست .

اختیاری شدن کمک یک درصدی دستگاه‌ها به ورزش را به سود این حوزه می‌دانید یا خیر؟

یکی دیگر از ضعف‌های مجلس نهم اختیاری کردن اجرای قانون یک درصد اعتبارات جاری دستگاهها به ورزش است . اول آن که این کار در سال آخر فعالیت مجلس نهم انجام شد و دوم آن که برای انجام آن دستگاهها را ملزم نکرده‌اند و از واژه اختیاری صحبت به میان آمده است که این موضوع آن چنان که شایسته است نمی‌تواند ورزش را کمک کند. البته نکته مهمی که باید به آن توجه داشت شرایط ویژه کشور و تحریم‌ها است. به طور قطع این موارد در تصمیم گیری‌ها نقش داشته است. یعنی مجلس برخی اوقات تمایل به تصویب قوانین قابل قبول و اجرای آن را داشته است اما تحریم و فشار اقتصادی، اولویت‌ها را تغییر داده است.

نمایندگان مجلس دهم در حوزه ورزش باید چه موضوعاتی را مورد توجه قرار دهند؟

اولا نمایندگان باید ورزش را به عنوان مقوله ای مهم و تاثیرگذار در اولویت کارهای خود قرار دهند. نباید از ورزش و ورزشی‌ها فقط برای جمع کردن رای استفاده کرد و در کنار حرف زدن باید در عمل نیز موافق ورزش باشند و قوانین قابل قبولی در جهت اعتلای ورزش تصویب کنند. موانع سر راه سرمایه گذاری بخش خصوصی برداشته شود و خارج از شعار به این موضوع پرداخته شود. متاسفانه قوانین فعلی دست و پا گیر است و این موضوع رغبتی برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی ایجاد نمی‌کند. التزام همه دستگاهها برای کمک به ورزش موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. این موضوعات خواسته جدی ورزش است. یک درصد اعتبارات جاری دستگاهها باید از اختیاری بودن به سمت و سوی الزامی بودن تغییر یابد. راه اندازی معاونت ورزش بانوان در ادارات کل ورزش و جوانان باید به شکل قانونمندی در آید. موضوع دیگر بحث جوانان است. متاسفانه وقتی حوزه جوانان از سازمان ملی جوانان به وزارت ورزش واگذار شد سازمان‌هایی که حامی جوانان بودند دیگر در حوزه ورزش و جوانان ورود نمی‌کنند که این امرمشکل آفرین شده داست. در سازمان ملی جوانان 18 دستگاه کارها را انجام می‌دادند و پاسخگو بودند. در ضمن باید برخی اختیارات این دستگاه ها به ورزش واگذارشود. اماکن و زمین‌های متعلق به سازمان ملی جوانان نیز باید در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار گیرد و در نهایت توزیع عادلانه اعتبارات با توجه به نیاز هر استان صورت بگیرد. موضوع آخر آن که در نزدیکی المپیک 2016 ریو برزیل هستیم و باید اعتبارات ورزش تغییرات اساسی داشته باشد.

نمایندگان استان البرز در حوزه ورزش اثرگذار بوده‌اند یا خیر؟

البرز آنچنان درگیر چالش‌ها و کمبودها است که توجه به حوزه ورزش از سوی نمایندگان مغفول مانده است . توسعه ورزش استان بدون شک نیازمند حمایت ملی است. این استان در زمینه‌های بهداشت درمان‌، آموزش و پرورش‌، آب و فاضلاب، راه و شهرسازی و بسیاری موارد دیگر مشکلات زیر ساختی دارد. با تمامی مشکلات به اعتقاد من ورزش در اولویت‌های استان البرز نیست و همین موضوع آسیب های جدی ای به همراه داشته است.

اعتبارات ورزش استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اعتبارات عمرانی ورزش استان در سال های 91 و 92 جز پایین ترین اعتبارات بوده است. و با تلاش هایی که انجام شد اعتبارات سیر صعودی قابل توجه ای به خود گرفت به طوری که از سه میلیارد و دویست میلیون تومان به رقمی بالاتر از بیست میلیارد رسیده است که این موضوع در یکی دو سال اخیر تلاش استانداری، وزارت ورزش و جوانان، اداره کل ورزش و جوانان،شورای شهر و همینطور نمایندگان را می‌رساند. در یکی دو سال اخیر هماهنگی با ورزش تقریبا خوب بوده و در مقابل درخواست‌های ورزش ممانعتی به عمل نیامده است.

آیا این تلاش‌ها قابل قبول بوده است؟

البرز آن چنان از حیث زیرساخت‌ها عقب افتاده است که تلاش‌های صورت گرفته باز هم جوابگو نیست و برای رفع نقاط ضعف نیازمند اراده ملی با اعتبارات بزرگ است. تلاش‌های خوبی صورت گرفته است اما باید به آن افزود شود تا در آینده‌ای نزدیک شاهد اقتدار ورزش استان باشیم. متاسفانه به هنگام شکل گیری استان بودجه لازم برای تشکیل آن در اختیار استان قرار نگرفته است که این موضوع از جمله کم کاری‌های دولت قبل است. معمولا هر جایی که می‌خواهد استان شود دولت بودجه راه اندازی استان در اختیارش قرار می‌دهد که در زمان دولت قبل این اتفاق در قبال البرز رخ نداده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار