رئيس اداره پيوند و بيماري هاي خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مرگ 25 درصد از بيماران پيوند قلب و ريه در كشور را فاجعه دانست و گفت : اين درحاليست كه 10 درصد اين بيماران در دنيا فوت مي كنند.
کد خبر: ۲۲۷۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵ 10 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، دكتر كتايون نجفي زاده در حاشيه آخرين روز از كارگاه تخصصي پيوند اعضا در دانشگاه علوم پزشكي مازندران در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، افزود: در دنيا 25درصد پيوند مي شوند و 10 درصد فوت مي كنند اما در ايران 25درصد فوت مي كنند، چهار درصد پيوند مي شوند.

وي خاطرنشان كرد: هر بيمار مرگ مغزي به يك تا هشت نفر مي تواند عضو و به 53 نفر نيز نسوج اهدا كند.
به گفته وي، بيمار پيوندي دريافت كننده نسوج مانند قرنيه چشم، پوست، تاندون و استخوان با دريافت نسج از معلوليت نجات مي يابد.
رئيس اداره پيوند و بيماري هاي خاص وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكي، با بيان اينكه ايران در جايگاه چهل و سوم جهان در اهداي عضو قرار داشت، گفت: براساس آخرين آمارها، ايران به رتبه 32 ارتقا يافت اما با وجود مرگ و مير مغزي پنج تا هشت هزار نفره در سال در كشور و روحيه فرهنگ ايثارگري در مردم، با آمارهاي مطلوب فاصله بسياري داريم.
سالانه پنج تا هشت هزار مرگ و مير مغزي دراثر تصادفات در كشور روي مي دهد كه ٥٠ درصد قابليت اهدا دارند اما بيشترين اساس تائيد مرگ مغزي با معاينات باليني است و هيچ پزشكي نمي تواند فقط با ديدن و بررسي تصويربرداري هاي مغزي و آزمايشات در مورد مرگ مغزي نظر بدهد. معاينه كننده بايد اثبات كند كه هيچيك از اعصاب 12 گانه ساقه مغز فعاليت ندارند. همچنين طبق قانون ايران و بسياري از كشورهاي ديگر با گرفتن نوار مغزي و اثبات صاف بودن آن از عدم فعاليت نيمكره هاي مغز نيز مطمئن شود.
بنابر آمارها سالانه پنج تا هشت هزار مرگ مغزي در اثر تصادف در كشور رخ مي دهد كه از اين تعداد در مجموع 2500 تا 4000 نفر واجد اهداي عضو هستند كه در حال حاضر ، كمتر از يك چهارم پيوند و اهدا انجام مي شود كه بيشترين آمار با تعداد 808 نفر مربوط به سال گذشته بوده است.
نخستين كارگاه آموزشي تخصصي هماهنگ كنندگان اهداي عضو بيماران مرگ مغزي از چهارشنبه گذشته در دانشگاه علوم پزشكي مازندران آغاز شد و امروز سه شنبه پايان يافت.
پرستاران، سرپرستاران و هماهنگ كننده هاي اهداي عضو در كارگاه هاي آموزشي مجزا چگونگي اطلاع دادن مرگ مغزي به خانواده بيمار، چگونگي اخذ رضايت براي اهداي عضو و اهميت اين موضوع را آموزش ديدند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار