فاطمه جمشید زاده در گفتگو با تابناک :
کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: پرخوری و استفاده بیش از حد مواد قندی، چربی مخصوصا چربی های اشباع شده سبب افزایش چربی خون و چاقی می شودو تغذیه نامناسب نقش مهمی در ابتلای فرد به بیمار ی های قلبی و عروقی دارد.
کد خبر: ۴۱۰۳۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱ 19 April 2017
فاطمه جمشیدزاده امروز در گفتگو با خبرنگار تابناک از کرمانشاه، اظهارداشت: مواد قندی و نشاسته ای که در غلات، حبوبات، سیب زمینی و... نسبتا زیاد یافت می شودکه سهم عمده انرژی موردنیاز بدن را در حین فعالیت های بدنی ، فراهم می کند.

وی ادامه داد: عسل، میوه جات شیرین نظیر خرما، انگور و همچنین شیر نیز به مقدار قابل توجه ای مواد قندی و نشاسته ای دارند، قند و شکر که گلوسید است به هنگام جذب باید به گلوکز تبدیل شوند.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به دانه های روغنی که در محصولات حیوانی و فراورده های گیاهی یافت می شوند به صورت مایع و جامد هستند، افزود: برای همه و مخصوصا افراد سالخورده خوردن چربی ها زیان بخش است.

جمشید زاده تصریح کرد: مهم ترین نقش چربی ها در بدن ایجاد انرژی است که این مشخصه برای حل ویتامین هایی که در آب  قابل حل نیستند، در جذب این گونه ویتامین ها که در چربی قابل حل هستند، موثر است.

وی خاطرنشان کرد:  ویتامین ها در مواد غذایی به دو صورت یافت می شوند، یکی به صورت اصلی و آماده  و دیگری به صورت ماده ای که در بدن دچار تغییرشده و به شکل ویتامین اصلی درمی آید.

این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه کمبود ویتامین ها از جمله ویتامین *D*  با توجه به نقشی در استحکام استخوان ها دارد، کمبود آن در کودکان موجب بیماری نرمی استخوان *راشیتیسم* و اختلال در رشد می شود ، افزود: کمبو آن نیز در بزرگسالان سبب ابتلا به پوکی استخوان *استئوپروز* می شود.

او  اظهارداشت: ویتامین ها از جمله ویتامین *A* به شکل اصلی در روغن ماهی،  کره، زرده تخم مرغ وجود دارد، وهم به صورت ماده ی اولیه (پرو ویتامین ) به نام بتاکاروتن در هویج، کدوحلوایی، انواع سبزیجات برگدار و همچنین به این شکل در زرده ی تخم مرغ وجود دارد.

جمشید زاده با تقسیم بندی ویتامین ها به دو دسته ی محلول در چربی (K , E، D، A ) و محلول در آب ( ویتامین های گروه Bو نیز ویتامین C  )، عنوان کرد: هنگام پخت حبوبات ویتامین های آن در آب حل شده که نباید آب آن دور:-) یخته شود، در واقع ویتامین ها محلول در آب را از دست داده اند.

او در پایان متذکرشد: اینکه  در چند وعده ویتامین ها در سبد غذایی خود بگنجایم مهم نیست، بلکه باید به گونه ای از مواد غذایی استفاده کنیم که ویتامین مورد نیاز بدن خود را تامین کنیم.
گفتگو از حدیث جمشیدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار